Roest verwijderen Scheppach HM2

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.257
309
Heelsum
Als ik zo zie is dat een niet verwarmde schuur. Dan zou ik je HM2 daar heel snel weghalen als je niet weer heel veel roest terug wilt.

Die grote zwarte plek ga je niet meer wegkrijgen ben ik bang zonder echt zwaar te schuren of erger. Vraag is overigens wel of je er echt last van hebt... dat kun je zelf best bepalen maar ik denk het niet echt.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Dat klopt Scheppie, maar heb de machine afgedekt met zeil en de schuur is goed geïsoleerd, tot nu toe kan ik de machine nergens anders kwijt dus moet het hier echt mee doen. Van de zwarte plek ga ik weinig last krijgen, maar het oog wil ook wat :) Een metallic zilver laklaagje overweeg ik.
 
Laatst bewerkt:

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Na een onderzoekje betreft roestomvormers en roeststop middelen ben tot de conclusie gekomen om de de vlakbank en vandiktebank in te smeren met de gel variant van Rustyco en dan af te nemen met een vochtige doek. Hierna zal ik met Ferpox 1-K epoxy primer een afsluitende laag aanbrengen die ik eventueel kan aflakken.

Op deze manier hoop ik het verdere roesten tegen te gaan en het uiterlijk te verfraaien.
 
Laatst bewerkt:

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Hierbij het resultaat van een nachtje rustyco op het aanvoerblad. Werkt toch aardig dat spul.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 204
  • image.jpg
    image.jpg
    87 KB · Weergaven: 201

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
ik zou het blad inspuiten met zinkspray, dit zorgt ervoor dat na deze behandeling je blad niet direct terug gaat roesten.

mvg
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Je hoeft geen dure ontroester te kopen, ga bij de drogist citroenzuur (poeder dat in de voedingsindustrie gebruikt wordt, 1.6 €/250gr.), leng het aan 1 deel/18 delen water.
Stop uw verroeste spullen er 24 u. in en de roest is weg, alleen nog de zwarte film afspoelen met water en een afwasproduktje.
Een papje kan je ook maken door er bloem aan toe te voegen.
En daar wordt je niet moe van...LOL
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Na deze behandeling ga ik met een rollertje een laag epoxy primer aanbrengen en daarop een houtglijmiddel. Denk dat de zinkspray overbodig is. Met die bloem een papje maken klinkt perfect. Helaas al 27,50 afgetikt.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Na nog eens 24 uur in de rustyco is bijna alle zwarte roest verwijderd. Toen nog eens ontvet en de eerste laag epoxy primer gelakt.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 156
  • image.jpg
    image.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 156

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Dankjewel vindt het er ook een stuk beter uitzien. De eerste laag is nu gedroogd maar de epoxy laag vult de porieen nog niet volledig. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dit gaat gebeuren. Tenzij ik heel veel lagen aanbreng. Of dit een probleem is? Denk het niet.

De epoxylaag heb ik heel dun met een fijne aflakroller voor verf op terpetinebasis aangebracht.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Het resultaat na drie lagen epoxy primer. Kan het eventueel nog aflakken, maar kijk het even aan met alleen deze epoxy primer.

IMG-20141229-WA0015.jpg

IMG-20141229-WA0011.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.257
309
Heelsum
Ziet er prachtig uit, let alleen wel op dat je geen laagje opbrengt en daardoor de tafel alleen extra onvlak maakt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.