Roest Iwasaki rasp

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Sinds m'n laatste bestelling bij "Feine Werkzeuge", ben ik in het bezit van een grove Iwasaki (beeldhouwers) rasp.
Ik heb atm slechts enkele proefstukjes geraspt ermee, en ben aangenaam verrast.
Hij is super scherp en vreet hout als een malle, en laat echt een spiegelglad oppervlak achter.
Binnenkort heb ik 'm nodig in een project van me.

Nu om 'm op te bergen ligt het, netjes omwikkeld in een strook leer, in m'n gereedsschapskist. Gewoon in de woonkamer nota bene.
Gister haalde ik de rasp nog eens tevoorschijn en is een groot deel van het oppervlak bedekt met roest.

Hoe kan dit? En hoe kom ik er vanaf? Ik wil nl. wel nog een scherpe rasp overhouden.

http://www.feinewerkzeuge.de/carvingfile.html

153728.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er nog resten chemicalien in het leer zitten van het looiproces die de oxidatie hebben veroorzaakt. Met een messing borsteltje ontroesten en dan in een houtvriendelijk laagje van wat vettigheid zetten. Misschien is een oude lap minder sjiek maar het lijkt me een betere oplossing.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zit het roest overal of alleen daar waar je met je hand het staal aangeraakt hebt?
Toen ik een keertje :rolleyes: bij Baptist was liet de verkoper een rasp aan een klant zien. En de verkoper was er erg voorzichtig mee om te voorkomen dat iemand er met z'n handen aan zou zitten. Vanwege roestvlekken.
Dat was vooral omdat een roestige vijl slecht verkoopt. Maar als je m thuis hebt, ontkom je er niet aan, lijkt me.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het lijkt mij ook dat het gewoon door je eigen handen komt, als ik mijn schaven van ductile metaal niet na het werk meteen afneem met een lap met camelia olie dan staan er de volgende dag gegarandeerd licht bruine vingerafdrukken op.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks all, de hele rasp zat dik onder de roest.
Ik schrok er nogal van, maar na een flinke lading WD-40 ging het merendeel er vanzelf af, nu nog een paar restjes hier en daar.

Ik gebruik toch veel hand gereedschap, maar zo snel na aankoop helemaal onder heb ik nog nooit gezien.
Gelukkig raspt die nog als een... uuh rasp...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.