Robinia tuinbank

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
Hallo allemaal,

Na veel lezen op dit forum wil ik ook mijn eigen eerste werkstuk hier met jullie delen. Misschien hebben jullie tips gaandeweg, of kan ik vragen stellen.:)

Een paar jaar geleden hebben we een tafel gekocht met betonnen blad en X poten.
20200404_182831.jpg
We konden hier geen leuke bank bij vinden dus zo besloot ik deze zelf te gaan maken.

Een bank van Robinia met X poten en gemaakt uit meerdere planken. Daarmee hoop ik dat het gaat lijken op het onderstel van de tafel.

Ervaring heb ik niet, maar ik doe en leer graag!

Zodoende heb ik deze zomer na een lange zoektocht hout gekocht. Ik kon slecht aan robinia komen, dus ben ik voor beschoeiingsplanken gegaan. Niet ideaal, maar ik had eindelijk hout..
20220628_104859.jpg

Flink krom is het wel, dus eerst maar door de vandikte bank. Die heeft mijn vader in de schuur, dus dat ga ik eens proberen.

Zal in mijn volgende post delen hoe dat is gegaan. Ik ben overigens al wel verder, maar ik schrijf het hier even in delen om het een beetje kort te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
Het eerste vervolg..

De vandikte bank blijkt een uitdaging. Het hout is hard en krom, hierdoor loopt het niet soepel door de machine en moet ik aardig meehelpen duwen. Daarnaast kom ik er na een halve dag achter dat de machine niet goed genoeg vergrendeld en wordt niet de dikte goed toegepast die ik instel. Lastig, maar door het goed vasthouden van de hendel krijg ik de planken steeds gladder en uiteindelijk ben ik tevreden genoeg om te gaan verlijmen en zo de krommingen in de lengte eruit te halen.

Resultaat na schaven:
20220629_115147.jpg
Ik heb een aantal planken doorgezaagd om zo verband aan te brengen en dus sterkte te verhogen. Ik wil in dit project trouwens alleen houtverbindingen gebruiken om hiervan te leren en omdat ik het mooi vind.
Op de kopse kant heb ik een lamello ingefreesd. Helaas had ik de machine niet helemaal goed ingesteld en komt de verbinding vrij hoog in het hout te zitten, is even niet anders..

Ik lijm eerst de planken op elkaar en de kopse kanten tegen elkaar, later lijm ik de planken tegen elkaar om de uiteindelijke breedte van het zitvlak te maken.

Ik heb d3 houtlijm aangeschaft na wat lezen op het forum, omdat het voor buiten is.
20220629_142416.jpg
Volgende uitdaging is het lijmen zelf, er is geen lijmtafel (heet het zo?) Beschikbaar dus dan maar creatief aan de gang met klemmen, balken en panelen om gelijke druk aan te brengen op de gelijmde delen en hopen dat het goed verloopt!

20220629_153851.jpg

Nu even laten drogen en de volgende keer verder met het hout tegen elkaar lijmen om het geheel breder te maken!
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Ziet er leuk uit! Heb je het hout eerst nog gevlakt? Of direct door de vandiktebank? Krom hout blijft dan namelijk krom.
 

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
Ik had geen vlakbank tot mijn beschikking, dus dat heb ik niet gedaan. Goeie tip voor het volgende project, dank!

Ik hoop nu dat de delen elkaar recht houden na de verlijming.. Tot op heden ziet het er goed uit gelukkig
 

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
Nu de planken op elkaar gelijmd zijn is het tijd om de lengtes aan elkaar te lijmen. Hiervoor heb ik eerst een rechte kant nodig, dus gebruik ik een rechte plaat als geleiding langs de zaagtafel en klem ik het hout daarop.
20220705_103759.jpg
Het resultaat is niet helemaal strak dus schaaf ik nog wat bij en gebruik een waterpas om te checken of het echt recht is. Ook nu gebruik ik lamello's voor de stevigheid.
20220705_121934.jpg
En lijmen maar weer!
20220705_130305.jpg

Na het drogen zou de onderkant aardig recht moeten zijn. Het geheel wil ik dan weer door de vandiktebank halen om het verschil in de planken bovenop weg te schaven. (Bij gebrek aan vlakbank😉)
 

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
De lijm is droog en het is een mooi geheel geworden. Ik haal beide zijdes door de vandiktebank om het verschil tussen de gelijmde delen weg te halen.

Nog niet alles is gelijk, maar de verlijming ziet er op het oog mooi uit vind ik:
20220817_161104.jpg
Na nog een paar keer door de bank zie ik een grote tegenvaller:
20220817_155241.jpg

Ik moest zoveel eraf halen dat ik de lamello tegen kom.. Ik stop om goed na te denken hoe ik verder ga om dit op te lossen..

Ik heb een plank in de lengte doormidden gezaagd en op elkaar gelijmd om later de poten van te maken dus die haal ik ook nog even door de vandiktebank heen en moet nog broeden hoe nu verder...

Iemand een goed idee om dit op te lossen..?
Paar opties die ik bedacht:
- stuk tussenuit zagen en weer verlijmen, maar dit kost me lengte en en verband is dan uit de planken
- stukje zagen en in de plaats van de lamello lijmen
- meer afschaven dat de hele lamello weg is
-..?

Verder moet ik de poten nog gaan maken, ik twijfel nog hoe ik die ga bevestigen aan het zitgedeelte en welke afmetingen ik ze maak. Iemand ideeën?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Lamello's voor de stevigheid? Lamello's geven nagenoeg geen stevigheid. Ze zijn bedoeld voor het uit lijnen.
Ik zou de lamello eruit halen en dan gekleurde epoxy er in. Of je zaagt er een stukje uit en vult dit op met een afwijkende kleur hout. De lijm is sterk genoeg voor dit soort verbindingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodie_woodpecker

rinus

Post veel
13 nov 2011
752
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Het gemis van een vlakbank is (voor de volgende keer) op te lossen. Op YT veel voorbeelden. Dit is een simpele; zo vanaf 5.00.
Robinia is mooi hout, maar niet het meest stabiele. Uit jouw verhaal maak ik op dat je bij het verlijmen het hier en daar nog wat op de juiste plaats heb geperst. Dat kan later tot gevolg hebben dat het meer gaat werken.
Als de bank niet echt buiten (in de regen en zo) staat, kan de D3 lijm voldoen.
Al met al een mooi project met heel veel leermomenten.
Hou ons op de hoogte. Ook bv na een jaar gebruik.
Vraag: Waar ga je het mee afwerken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodie_woodpecker

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
Bedankt voor de goeie tips! Leerzaam is het zeker :) Zal mijn best doen er volgend jaar nog eens aan te denken Rinus! ;)

Die D3 lijm zou weatherproof zijn, aangezien het bankje komt wel buiten te staan. Gelukkig in de regel onder de tafel. Wat zou beter geweest zijn, een bruislijm?

De afwerking heb ik nog niet echt over nagedacht, dus tips zijn welkom! Hoop wel zoveel mogelijk de natuurlijk look te behouden van het hout.

Ik ga denk ik de lamello eruit halen en er een ander stukje robinia inlijmen, hopelijk wordt het niet te veel zichtbaar.

Volgende stap is dan de poten, zit te denken om ze met een pen gat verbinding vast te maken. Ook leerzaam om dat een keer te doen.
 

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Zou het een optie kunnen zijn om er een rechthoekig stukje te frezen (paar mm diep) en dan stukje fineer er in te lijmen. Dan zie je op zich wel overloop maar ziet het er toch redelijk uit
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodie_woodpecker

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Zou het een optie kunnen zijn om er een rechthoekig stukje te frezen (paar mm diep) en dan stukje fineer er in te lijmen. Dan zie je op zich wel overloop maar ziet het er toch redelijk uit
Ik zou dit inderdaad doen, maar dan niet een paar mm en met fineer, maar de hele dikte van de betreffende plank (maar dus niet door de 2e heen die erop gelijmd is). Dan houd je nog steeds het verband, maar heb je niet het risico van losgaan (of weer doorheen schaven/schuren) van fineer.
Dus onderstaand groen gemarkeerd ongeveer een plankdikte wegfrezen (met een malletje en kopieerfrees of met geleider en eindaanslag), en daarna met een scherpe beitel de hoekjes recht afsteken.
20220817_155241.jpg

Qua bevestiging van de poten. Een pen en gat-verbinding zou kunnen, maar als je net als bij de tafel X-poten wilt maken, is die wel wat lastiger om er mooi in te krijgen. En dan heb je in de zitting misschien wat weinig dikte om dat goed/stevig te doen. Ik zou er dan een extra lat onder zetten om die verbinding te maken.
Let er dan wel op dat je geen hout kruislings vast op elkaar gaat maken zonder het de kans te geven uit te zetten of te krimpen, want dan krijg je bolle of gespleten zittingen. Dus werken met sleufgaten om de poot-ondersteuning onder de zitting vast te maken (omdat de zitting juist in de breedte zal gaan werken in de loop van de seizoenen (droog-nat).
Probeer een pen-gatverbinding wel eerst uit op resthout, mijn ervaring bij de eersten was dat het lastig is om ze meteen goed/mooi te krijgen. En werk met zeer scherpe beitels, die snijden het hout ipv te scheuren.

Qua afwerking, je zou voor een olie kunnen gaan. Maar die zal het hout wel iets donkerder doen kleuren. Bewaar dus wat reststukjes van het hout waarmee je bezig bent, behandel (schaaf/schuur) die zoals je de bank ook zou doen en test hierop je beoogde afwerking. Als het dan niet mooi kleurt heb je tenminste niet je werkstuk verknald.

Nog even wat kleine aandachtspuntjes (zie het als opbouwende kritiek cq leerpunten en niet als commentaar!).
Als ik naar de foto van je lijmproces kijk, je mag zeker langs de randjes iets meer lijm gebruiken, het beste is als het er bij het aantrekken van de klemmen overal iets komt uitlopen. Dan weet je zeker dat je geen kieren hebt waar geen lijm in zit (waar dus later vocht kan intrekken). En als ik naar de foto met de klemmen erop kijk, rechts zitten de klemmen goed (daadwerkelijk op de te klemmen plank), aan de linkerkant klemmen ze de boven- en onderlat juist naast de te klemmen plank. Probeer die de volgende keer ook zo te zetten zoals aan de rechterkant. Dan klem je meer direct op de lijmnaad, nu heb je kans dat je de boven-onderplanken juist krom klemt (bol in het midden, dus minder klemkracht doordat je ze buiten je werkstuk naar elkaar toe trekt).
En zoals je nu hebt gelijmd (met 2 lagen verspringend) heb je inderdaad helemaal geen lamello's nodig. De stevigheid komt al uit het in verband lijmen van de planken. Had je het nog steviger willen doen, dan had je de onderplanken ook nog eens in de breedte kunnen laten verspringen tov de bovenste (al gaat het zo ook niet meer los, hoor).

Qua lijm heb je een d3-lijm gebruikt. Die is op zich redelijk waterbestendig (kortstondig nat), ik gebruik voor buiten zelf liever een witte d4-lijm (zoals de Griffon KM45). Maar ook daarbij geldt dat een goede passing (weinig kieren) wel een voorwaarde is.
Een open naad (zoals die waar de lamello in zit, waar een van beide kopse delen niet helemaal haaks is geweest tov de andere) is minder sterk, maar neemt vooral vocht op (zeker als het de bovenkant zou zijn). Die blijft dus nat en gaat vanuit daar sneller rotten.
Geen bruislijm gebruiken (die verbrokkelt na verloop van tijd + geeft vlekken), maar let op want de meeste bouwmarkt-d4 is wel bruis/constructielijm en geen witte pvac-lijm.

En let erop dat je bij ontwerpen van buitenmeubels je hout de kans geeft om weer op te drogen. Een volledig verlijmd tafelblad bijvoorbeeld, daar gaat water op staan en blijft daardoor lang nat met alle gevolgen van dien (sneller kromtrekken, scheuren, rotten).
Ik denk dat het bij deze bankjes goed zal gaan, maar veel breder zou ik niet gaan zonder opening ertussen om water weg te laten lopen.
 

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
Ik zou dit inderdaad doen, maar dan niet een paar mm en met fineer, maar de hele dikte van de betreffende plank (maar dus niet door de 2e heen die erop gelijmd is). Dan houd je nog steeds het verband, maar heb je niet het risico van losgaan (of weer doorheen schaven/schuren) van fineer.
Dus onderstaand groen gemarkeerd ongeveer een plankdikte wegfrezen (met een malletje en kopieerfrees of met geleider en eindaanslag), en daarna met een scherpe beitel de hoekjes recht afsteken.
Bekijk bijlage 122781

Qua bevestiging van de poten. Een pen en gat-verbinding zou kunnen, maar als je net als bij de tafel X-poten wilt maken, is die wel wat lastiger om er mooi in te krijgen. En dan heb je in de zitting misschien wat weinig dikte om dat goed/stevig te doen. Ik zou er dan een extra lat onder zetten om die verbinding te maken.
Let er dan wel op dat je geen hout kruislings vast op elkaar gaat maken zonder het de kans te geven uit te zetten of te krimpen, want dan krijg je bolle of gespleten zittingen. Dus werken met sleufgaten om de poot-ondersteuning onder de zitting vast te maken (omdat de zitting juist in de breedte zal gaan werken in de loop van de seizoenen (droog-nat).
Probeer een pen-gatverbinding wel eerst uit op resthout, mijn ervaring bij de eersten was dat het lastig is om ze meteen goed/mooi te krijgen. En werk met zeer scherpe beitels, die snijden het hout ipv te scheuren.

Qua afwerking, je zou voor een olie kunnen gaan. Maar die zal het hout wel iets donkerder doen kleuren. Bewaar dus wat reststukjes van het hout waarmee je bezig bent, behandel (schaaf/schuur) die zoals je de bank ook zou doen en test hierop je beoogde afwerking. Als het dan niet mooi kleurt heb je tenminste niet je werkstuk verknald.

Nog even wat kleine aandachtspuntjes (zie het als opbouwende kritiek cq leerpunten en niet als commentaar!).
Als ik naar de foto van je lijmproces kijk, je mag zeker langs de randjes iets meer lijm gebruiken, het beste is als het er bij het aantrekken van de klemmen overal iets komt uitlopen. Dan weet je zeker dat je geen kieren hebt waar geen lijm in zit (waar dus later vocht kan intrekken). En als ik naar de foto met de klemmen erop kijk, rechts zitten de klemmen goed (daadwerkelijk op de te klemmen plank), aan de linkerkant klemmen ze de boven- en onderlat juist naast de te klemmen plank. Probeer die de volgende keer ook zo te zetten zoals aan de rechterkant. Dan klem je meer direct op de lijmnaad, nu heb je kans dat je de boven-onderplanken juist krom klemt (bol in het midden, dus minder klemkracht doordat je ze buiten je werkstuk naar elkaar toe trekt).
En zoals je nu hebt gelijmd (met 2 lagen verspringend) heb je inderdaad helemaal geen lamello's nodig. De stevigheid komt al uit het in verband lijmen van de planken. Had je het nog steviger willen doen, dan had je de onderplanken ook nog eens in de breedte kunnen laten verspringen tov de bovenste (al gaat het zo ook niet meer los, hoor).

Qua lijm heb je een d3-lijm gebruikt. Die is op zich redelijk waterbestendig (kortstondig nat), ik gebruik voor buiten zelf liever een witte d4-lijm (zoals de Griffon KM45). Maar ook daarbij geldt dat een goede passing (weinig kieren) wel een voorwaarde is.
Een open naad (zoals die waar de lamello in zit, waar een van beide kopse delen niet helemaal haaks is geweest tov de andere) is minder sterk, maar neemt vooral vocht op (zeker als het de bovenkant zou zijn). Die blijft dus nat en gaat vanuit daar sneller rotten.
Geen bruislijm gebruiken (die verbrokkelt na verloop van tijd + geeft vlekken), maar let op want de meeste bouwmarkt-d4 is wel bruis/constructielijm en geen witte pvac-lijm.

En let erop dat je bij ontwerpen van buitenmeubels je hout de kans geeft om weer op te drogen. Een volledig verlijmd tafelblad bijvoorbeeld, daar gaat water op staan en blijft daardoor lang nat met alle gevolgen van dien (sneller kromtrekken, scheuren, rotten).
Ik denk dat het bij deze bankjes goed zal gaan, maar veel breder zou ik niet gaan zonder opening ertussen om water weg te laten lopen.
Leuke berichten! Bedankt voor het meedenken allemaal.

En geen zorgen, ik zie het niet als commentaar ;-) Ik post hier juist om van te leren, dus ben ik blij met alles dat ik terug krijg.

Fijn ook dat je even een merk en type hebt genoemd voor de lijm, dat kan ik in toekomstige pojecten weer gebruiken.

Ik ben gegaan voor het uitfrezen van een plank diep en hier een stuk in gezet. Ik zal hier vandaag of morgen nog even een update van posten.

Qua afwerking blijft olie naar mijn gevoel het dichtst bij de natuurlijke kleur, dat is mijn voorkeur. Iemand toevallig ervaring met een merk die goed bevallen is? Andere opties zijn denk ik lak of beits?

Het bevestigen van de poten vind ik nog wel ingewikkeld. Goeie tip trouwens om dat allemaal met resthout de proberen eerst! De x verbinding en het werken ervan, je bedoelt daarmee dat je de ruimte van de half half verbinding goed ruim houdt? Dan verlijmd zodat het in de toekomst kan werken?
Voor de pen gat verbinding met de zitting wil ik eigenlijk ook niet te diep gaan, zodat het er niet doorheen komt. Maar de vraag is of het dan nog stevig genoeg is. Die extra lat die je aangeeft, bedoel je die tussen de zitting en de poot? Of aan weerszijden van de poot?

Bedankt voor het meelezen :)
 

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
Zoals ik al schreef in mijn vorige bericht heb ik gekozen om een deel weg te frezen en er een nieuw deel in te plakken. Ik heb een groter deel gedaan dan echt nodig. Deels omdat ik het mooier vind dan een klein stukje onderbreking, maar ook omdat ik de plank strak wil hebben en dus toch besloten heb die noest ook mee te verwijderen.
20220824_104653.jpg
Ik heb eerst met een kleine stift met beleid de randen ingefreesd en vervolgens met een grotere diameter lijn voor lijn weggehaald. Tijdrovend klusje, vooral omdat er af en toe wat brand ontstond in het zaagsel..
20220824_145958.jpg
Daarna heb ik de hoekjes weegestoken en nog wat oneffenheden gecorrigeerd met de beitel en het geheel geschuurd en goed recht gemaakt.
20220825_135508.jpgDaarna heb ik een stuk resthout op maat gemaakt en geprobeerd te vlakken met wat ik voor handen heb en dit in het gat gelijmd.20220825_140340.jpgMorgen verder met schaven en hopelijk de zijkanten zagen!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik lees "brand in het zaagsel" en zie stofafzuiging op je frees. Let er zeker op dat er geen gensters in je stofafzuiging terecht zijn gekomen, dat kan heel lang(zaam) blijven smeulen en minder leuke gevolgen hebben.

Scherpe freesbits, minder veel hout in 1 keer afnemen, rotatiesnelheid afstemmen op je aanvoersnelheid.. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Verder wel goed opgelost (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodie_woodpecker

Woodie_woodpecker

Nieuw lid
18 aug 2022
9
1
Nederland
Ja, goeie opmerking. Ik heb vaak gecheckt of de 'zaagselton' geen vormen van brand vertoonde, gelukkig is dat mee gevallen! Gok dat het de scherpte was inderdaad..

Gelijk even een update!

Het geheel was nog niet goed vlak, dat krijg je als je de planken niet eerst vlakt (grootste leerpunt dit project ;)). Ik heb wat tips uit het eerder genoemde filmpje en wat ik online heb gelezen gebruikt om dit te kunnen doen met de vandiktebank die ik heb. Een recht houden plank met daarop mijn werkstuk, vervolgens heb ik met een lijmpistool de holle ruimtes gevuld op meerdere plekken. Dat werkte goed! Er is veel hout af gegaan en daarna heb ik de andere kant er gelijk aan gemaakt door de bank te gebruiken waar het voor is.

20220830_101407.jpg
Daarna heb ik de zijkant gezaagd, hiervoor heb ik een tip uit een ander YouTube filmpje gebruikt.
20220830_151023.jpg
Dit bracht me een heel eind, laatste beetje heb ik recht geschaafd en vervolgens de andere kant parallel gezaagd en nog wat geschaafd.

Daarna heb ik onder een hoek van 45 graden gezaagd om zo een facet te maken en het geheel afgekort. Het wordt al een mooi geheel zo!

20220830_154959.jpg20220830_155638.jpg
Ik twijfel nu wel een beetje of het sterk genoeg is om alleen poten onder te zetten, of dat ik toch nog een balkje moet zetten om het doorbuigen te beperken. Het is goed zwaar allemaal, maar ik heb er wel meer hout afgehaald dat ik eerst van plan was.. Iemand ervaring?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.