Ik zou dit inderdaad doen, maar dan niet een paar mm en met fineer, maar de hele dikte van de betreffende plank (maar dus niet door de 2e heen die erop gelijmd is). Dan houd je nog steeds het verband, maar heb je niet het risico van losgaan (of weer doorheen schaven/schuren) van fineer.
Dus onderstaand groen gemarkeerd ongeveer een plankdikte wegfrezen (met een malletje en kopieerfrees of met geleider en eindaanslag), en daarna met een scherpe beitel de hoekjes recht afsteken.
Bekijk bijlage 122781
Qua bevestiging van de poten. Een pen en gat-verbinding zou kunnen, maar als je net als bij de tafel X-poten wilt maken, is die wel wat lastiger om er mooi in te krijgen. En dan heb je in de zitting misschien wat weinig dikte om dat goed/stevig te doen. Ik zou er dan een extra lat onder zetten om die verbinding te maken.
Let er dan wel op dat je geen hout kruislings vast op elkaar gaat maken zonder het de kans te geven uit te zetten of te krimpen, want dan krijg je bolle of gespleten zittingen. Dus werken met sleufgaten om de poot-ondersteuning onder de zitting vast te maken (omdat de zitting juist in de breedte zal gaan werken in de loop van de seizoenen (droog-nat).
Probeer een pen-gatverbinding wel eerst uit op resthout, mijn ervaring bij de eersten was dat het lastig is om ze meteen goed/mooi te krijgen. En werk met zeer scherpe beitels, die snijden het hout ipv te scheuren.
Qua afwerking, je zou voor een olie kunnen gaan. Maar die zal het hout wel iets donkerder doen kleuren. Bewaar dus wat reststukjes van het hout waarmee je bezig bent, behandel (schaaf/schuur) die zoals je de bank ook zou doen en test hierop je beoogde afwerking. Als het dan niet mooi kleurt heb je tenminste niet je werkstuk verknald.
Nog even wat kleine aandachtspuntjes (zie het als opbouwende kritiek cq leerpunten en niet als commentaar!).
Als ik naar de foto van je lijmproces kijk, je mag zeker langs de randjes iets meer lijm gebruiken, het beste is als het er bij het aantrekken van de klemmen overal iets komt uitlopen. Dan weet je zeker dat je geen kieren hebt waar geen lijm in zit (waar dus later vocht kan intrekken). En als ik naar de foto met de klemmen erop kijk, rechts zitten de klemmen goed (daadwerkelijk op de te klemmen plank), aan de linkerkant klemmen ze de boven- en onderlat juist naast de te klemmen plank. Probeer die de volgende keer ook zo te zetten zoals aan de rechterkant. Dan klem je meer direct op de lijmnaad, nu heb je kans dat je de boven-onderplanken juist krom klemt (bol in het midden, dus minder klemkracht doordat je ze buiten je werkstuk naar elkaar toe trekt).
En zoals je nu hebt gelijmd (met 2 lagen verspringend) heb je inderdaad helemaal geen lamello's nodig. De stevigheid komt al uit het in verband lijmen van de planken. Had je het nog steviger willen doen, dan had je de onderplanken ook nog eens in de breedte kunnen laten verspringen tov de bovenste (al gaat het zo ook niet meer los, hoor).
Qua lijm heb je een d3-lijm gebruikt. Die is op zich redelijk waterbestendig (kortstondig nat), ik gebruik voor buiten zelf liever een witte d4-lijm (zoals de Griffon KM45). Maar ook daarbij geldt dat een goede passing (weinig kieren) wel een voorwaarde is.
Een open naad (zoals die waar de lamello in zit, waar een van beide kopse delen niet helemaal haaks is geweest tov de andere) is minder sterk, maar neemt vooral vocht op (zeker als het de bovenkant zou zijn). Die blijft dus nat en gaat vanuit daar sneller rotten.
Geen bruislijm gebruiken (die verbrokkelt na verloop van tijd + geeft vlekken), maar let op want de meeste bouwmarkt-d4 is wel bruis/constructielijm en geen witte pvac-lijm.
En let erop dat je bij ontwerpen van buitenmeubels je hout de kans geeft om weer op te drogen. Een volledig verlijmd tafelblad bijvoorbeeld, daar gaat water op staan en blijft daardoor lang nat met alle gevolgen van dien (sneller kromtrekken, scheuren, rotten).
Ik denk dat het bij deze bankjes goed zal gaan, maar veel breder zou ik niet gaan zonder opening ertussen om water weg te laten lopen.