Ringbeitel

Duckmans

Nieuw lid
7 jan 2019
13
1
Even een vraagje over een ringbeitel.

Ik weet dat ze worden gebruikt worden voor kopshout,wat trouwens erg goed gaat bij nat hout.de krullen vliegen er uit:)
Maar kan je er ook langshout mee draaien?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

t.timmermans

Actieve deelnemer
14 jun 2023
49
55
Schoonhoven
Langs en kopshout is allebij paralel aan het bed, bedoel je dwarshout? Maar nee, dwarshout kan niet. Met een uitdraaihaak kan wel
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kunnen of niet kunnen hangt af van of de vezels in het hout zo lopen, dat de beitel hapt.
Uihollen van een pot in kopshout aan de binnenkant gaat goed. De vezels lopen in de zijkant daarvan niet anders van bij het draaien van zeg een honkbalknuppel in langshout. Alleen bij het uithollen van een pot in dwarshout komen de vezels wel fout binnen, dat gaat mis.

Dat gezegd hebbende zou ik je wel voor gek verklaren als je het doet, want een gewone guts gaat gemakkelijker (leunspaan kan er korter op) en slijpt véél gemakkelijker.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Even een vraagje over een ringbeitel.

Ik weet dat ze worden gebruikt worden voor kopshout,wat trouwens erg goed gaat bij nat hout.de krullen vliegen er uit:)
Maar kan je er ook langshout mee draaien?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Een ringbeitel wordt soms gebruikt om de bodem van een schaal af te werken (langshout, voor de kop).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.