Rijskast

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja van le fournil had ik wel eensgehoord, maar nog nooit uitgeprobeerd. Moet ik toch eens doen.

Om temperatuur de schuld te geven is feitelijk te kort door de bocht; je kunt prima brood maken met een bulkrijs in de koelkast. Dan zijn er wel een aantal andere condities nodig. Het zou correcter zijn om te stellen dat voor de 'standaard-recepten' die je meestal vindt een temperatuur van rond de dertig graden en een luchtvochtigheid van zon 80% vereist is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In Zwitserland lukte het mij ook absoluut niet, ik liet dan meel overkomen, dat lukte wel, zelfs gemengd à 50%. Is het het eiwitgehalte?

Niet waarschijnlijk - het is in de vs veel makkelijker om meel met hoog eiwitgehalte (broodmeel) te vinden dan hier. Dat is ook de belangrijkste reden dat Britse voedseltechnici in de jren 50 het Chorleywood proces ontwikkelden - om met lokaal, laag eiwitgehalte meel toch brood t pe kunnen bakken. En dat was het begin vn het einde - de oorsprong van het hopeloen fabrieksbrood. En veel zogenaamde warme bakkers gebruiken kant en klare broodmixen en methoden die ook hier op gebaseerd zijn, en zijn dus feitelijk niets meer dan hele kleine broodfabrieken - met vergelijkbare broodkwaliteit.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
@ Henk,
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik merk dat als iemand zelf een brood (of gebak) bakt men dan heel snel tevreden is omdat het lekker ruikt en warm is, maar als men de door mij genoemde zaken in acht neemt (en ook snapt wat e.e.a. doet met je deeg/brood) je een veel beter resultaat krijgt. Als je dat dan onder controle hebt kun je inderdaad met een bulkrijs in de koelkast ook uit de voeten.
Ik vindt het overigens wel fantastisch dat er op dit forum een aantal mensen zo enthousiast met broodbakken bezig zijn.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Moest even googlen om dat plaatje te vinden staat op de site van broodoven.com (beheerder daarvan is Rick (niet d zelfde)
pizzaoven%20broodoven%20040.jpg


Dat is geheel van hout en als je onder kijkt zie je dat het betegeld is waaronder een electrische vloerverwarming zit (dat zijn van die matjes)
Ben daar geweest bij bakker gerard (meijer) en gebakken in een steenoven (eeuh ja dat is super) helaas niet mogelijk op de derde verdieping ;-)
Zoiets ben ik nog steeds van plan te maken .
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jahaa, da's wel mooi, maar dat krijg ik er hier niet in... De keuken is nu al te krap, met een verrijdbaar kneedtafeltje (Ikea) met een vloertegel er op (60x60), en nu een rijskast die dus uit de weg geruimd kan. Overigens ligt er in mijn oven permanent een stuk graniet, gezaagd uit een afgekeurd (want misgezaagd) aanrechtblad. Het is niet een echte steenoven, maar komt dicht genoeg in de buurt om fatsoenlijk vloerbrood te kunnen bakken - wat ik veel lekkerder vind dan busbrood.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Inderdaad een leuke wending!
wij hebben ook lang zelf brood gebakken, ik (zware amateur) liet dit altijd achter op mijn fornuis rijzen onder een vochtige doek, tijd was iets minder belangrijk wachtte altijd tot ongeveer een verdubbeling van het volume.......
Volgens mij heb ik ook al eens wat namen zien rondzwerven op het BBQforum.....

Cas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.