Rijboring op 50x32 i.p.v. 37x32 mm

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
De standaard voor rijboringen is horizontaal 37 mm van de vertikale buitenzijde van de wand + vertikaal om de 32 mm.
Af en toe zie ik rijboringen op 50 mm.
Ik heb reeds als 'uitleg' gelezen dat die 50 mm bekomen wordt door bij 32 mm de 18 mm van de dikte van de plaat te tellen.
De schroeven van inserta-scharnieren steek ik in de boringen op 37x32 mm.
Hoe gaat dat bij 50 mm ? Extra op 37 mm boren ?
Kunnen mijn collega's mij uitleggen waarom er rijboringen op 50 mm zijn, en wat de voor- en nadelen zijn ?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Geen idee maar kan het iets te maken hebben met inliggende deur en opliggende deur?
Leek mij ook redelijk simpel, tussenliggende deurtje ipv opdek. Nu ik er over nadenk zou ik dan eerder 37+18 (of eerder 19mm) verwachten. En dat is 55 of 56 en niet 50mm.
Zijn het trouwens boringen voor kruis montage platen (2 gaten verticaal op gelijke afstand van de voorkant van de corpus of een montage plaat zonder stel mogelijkheid. (2 gaten horizontaal achter elkaar tov de voorkant van de corpus)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Leek mij ook redelijk simpel, tussenliggende deurtje ipv opdek. Nu ik er over nadenk zou ik dan eerder 37+18 (of eerder 19mm) verwachten. En dat is 55 of 56 en niet 50mm.
Zijn het trouwens boringen voor kruis montage platen (2 gaten verticaal op gelijke afstand van de voorkant van de corpus of een montage plaat zonder stel mogelijkheid. (2 gaten horizontaal achter elkaar tov de voorkant van de corpus)
Of gaat het om een rij boring? Dan kunnen de gaatjes natuurlijk ook voor planken dragers bedoeld zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste collega's,
dank voor de vele reacties
ik ga een samenvattend (tussen)antwoord geven
met mijn lr32-systeem van festool heb ik tot nu toe de rijboringen van 5 mm diameter altijd op 37 mm van de voorzijde van het corpus van de kasten gezet
in die boringen komen de dragertjes voor de schabben + de kruismontageplaatjes voor de scharnieren
het lr32-systeem biedt de mogelijkheid om de rijboringen op een andere afstand dan de 37 mm te zetten
dat heb ik gedaan voor een kast uit osb van 22 mm dik
de rij heb ik daar op 37 + 22 + 1,5 = 60,5 mm gezet (vraag mij nu niet onmiddellijk vanwaar die 1,5 :unsure:)
gebruikte scharnieren zijn blum 71B9790
nu wil ik bij een platenboer prijs vragen
op hun formulier staat dat de rijboring op 50 mm komt
ik kan natuurlijk aan hem vragen waarom op die afstand, maar wil niet direct de indruk geven dat ik een dommerik ben :whistle:
heb op die 50 mm zitten zoeken
blijkbaar ook bij ikea in zwang, maar - als ik het goed begrijp - om anders dan de anderen te zijn
bij zelf verbouwen vind ik een vermelding, maar niet echt het technische waarom
 

jorisvh

Post veel
Bedoelt die platenboer niet dat het eerste gat op 50mm van de onderkant komt? Bij inliggende korpusbodem van 18mm komt dat eerste gat dan op 32mm van de bodem aan de binnenzijde.
De ganse rij op 50mm van de voorzijde kan volgens mij enkel dienen voor legplankdragers en, alvast bij Blum, voor niks anders, want:
  • kruismontageplaten: 2x boven elkaar op 37mm van de voorzijde
  • rechte montageplaten: 20mm en 52mm van de voorzijde
  • lades: op 28 en 37mm van de voorzijde en dan een aantal extra op veelvouden van 32 verder
voor inliggende deuren, montageplaten frontdikte + 1,5mm extra van de voorzijde, hierom:
2118CF27-14C2-418F-B41D-165C6FB5CF76.jpeg

Voor de achterste legplankdragers gebruik ik soms 50mm van de achterzijde. Met een ingefreesde rugwand van 8mm op 10mm van de achterzijde wordt dat dan weer 32mm van de achterwand aan de binnenzijde.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
De ganse rij op 50mm van de voorzijde kan volgens mij enkel dienen voor legplankdragers en, alvast bij Blum, voor niks anders
die nieuwe houtboer is een blum-beminner
reden te meer om die 50 mm tov de voorzijde in vraag te stellen
zoals je aangeeft, kunnen die enkel voor de legplankdragers dienen
tot nu toe heb ik verkozen om de rijboring op 37 mm te zetten
dan staat ze precies voor de kruismontageplaatjes
met een malletje daarvoor nadien apart gaatjes boren is mij al zuur opgebroken
aan de achterzijde maakt 37 of 50 mm volgens mij weinig uit, omdat daar de boring enkel voor de schabdragers is
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
het wordt duidelijker
ik heb mijn schroom om als groentje beschouwd te worden overwonnen & de platenboer gebeld
ze centreren de rijboring op de hoogte van de wand, waardoor ze geen rekening houden met de plaats van de kruismontageplaatjes voor de scharnieren
zouden ze de rijboring + de boring voor de kruismontageplaatjes allebei op 37 mm doen, dan bestaat de kans dat de boring voor de plaatjes deels in de rijboring valt, wat problemen geeft
dus: rijboring op 50 mm + boring kruismontageplaatjes op 37 mm
op aanvraag kunnen ze de rijboring ook op 37 mm doen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.