Rhamnus cathartica is Wegedoorn ??

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De Wegedoorn plant is meer dan 100 jaar geleden naar N. America gebracht als een heg en tuin plant, en is nu een pest over een groot gedeelte of de USA en Canada, meestal maar een kleine struik, maar kan veel groter worden op vruchtbare grond.

Ik vond een bijna helemaal dode wegedoorn stam met nog een levend takje er aan, en ook een burl er aan, nice, als een pest het is verwijdert en vernietigt, heb Ik mee geholpen hier ;)

Deze burl heb ik gedraaid en was verbaast hoe mooi dat hout was, ben nog steeds aan het zoeken voor meer van dit hout, en speciaal voor een wegedoorn burl :D

Buckthorn bowl.jpg Common Buckthorn burl.jpg Common Buckthorn.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Bijzondere en goede daad Leo:cool:
Inderdaad mooi hout. Hoe groot is de kom?


Veel succes met de strijd tegen omgevingsvreemde struiken!

Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bijzondere en goede daad Leo:cool:
Inderdaad mooi hout. Hoe groot is de kom?

Veel succes met de strijd tegen omgevingsvreemde struiken!

Fons

Dankjewel Fons, die kom is 16 x 8.5 cm, ja best mooi hout en Ik heb er nooit geen problemen mee gehad om het te draaien en drogen, hier zijn nog twee stukken die ik er van gemaakt heb, van Wegedoorn bedoel Ik :)


Super mooi resultaat Leo.
Mooie structuur in het hout.

Dank je Jacob :D, ja dat veraste me wel, vooral omdat de buitenkant geen oog had, je kan een boek niet bij zijn kaft beoordelen telde hier echt wel.

wegedoorn.jpg Buckthorn box.jpg
 
Leo, wat jullie in Canada hebben met de Wegedoorn hebben wij hier in de duinen van Noord Holland met de Amerikaanse Vogelkers.
Ook eens aangeplant als vulling, maar nu een plaag. Het wordt opgeruimd door vrijwilligers, door Drentse heide schapen en koeien.
Ook worden de bomen en struiken geringd, waardoor ze afsterven. Ik heb verscheidene stammen kunnen bemachtigen en het is heerlijk draaihout.
Overigens, heel mooie draaistukken.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo, wat jullie in Canada hebben met de Wegedoorn hebben wij hier in de duinen van Noord Holland met de Amerikaanse Vogelkers.
Ook eens aangeplant als vulling, maar nu een plaag. Het wordt opgeruimd door vrijwilligers, door Drentse heide schapen en koeien.
Ook worden de bomen en struiken geringd, waardoor ze afsterven. Ik heb verscheidene stammen kunnen bemachtigen en het is heerlijk draaihout.
Overigens, heel mooie draaistukken.

Ik herinner me dat Nico, in de omgeving van waar mijn vrouw vandaan komt was dat ook aangeplant, en begonnen ze het toen al te verwijderen, dat’s al zo’n 50 jaar geleden.

Maar goed voor U dat je er wat mooi hout van hebt kunnen bemachtigen, het hout lijkt veel op de wilde Kers dat hier in N.Amerika groeit en veel mee gewerkt word, ook als draaihout.

Niet dezelfde plant als de vogelkers, maar wel dezelfde familie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.