Review Metabo TS 254

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
In ruil voor wat tijd en klussen in huis , heb ik zoals ik in het Nieuwe Tools Topic schreef, een Metabo TS 254 gekregen:)

Ik had al een invalzaag (GKT 55 GCE) en een afkortzaag (Bosch GCM 8SJL) waarmee ik best handig was geworden. Probleem is en was, dat ik nooit een goede manier heb gevonden om hout te zagen dat onder de liniaal verdween.
Ik heb voor twee projecten vorig jaar een GTS10XC kunnen lenen en vanaf toen wist ik zeker dat een tafelcirkelzaag "nodig was". Bij het zoeken waren mijn criteria:
- kleine footprint, vooral als ik hem niet gebruik - meeste tijd
- makkelijk te verplaatsen,
- goede stofafzuiging, liefst ook op de beschermkap
- zaagbreedte minimaal 620mm
- 254mm zaagblad
- goede geleider


De GTS 10XC is een heel goede zaag, maar staat door zijn formaat enorm in de weg en is alleen met het opbouwbare onderstel enigszins verplaatsbaar. Maar mijn grootste probleem was de stof. Dat werd overal heen geblazen.

Mijn shortlist bestond uiteindelijk uit de DW7492 en de Metabo TS254. Alle andere vielen omredenen als
  • Onvoldoende breedte, 620+mm was gewenst dus bv de TS254M viel af
  • Niet nauwkeurig genoeg, GTS 635-216 viel dus af.
  • Slechte afzuiging

Dus uiteindelijk voor het maken van een schuifdeur bij de trap naar boven, geïnvesteerd in een TS254.
De DW7492 heeft een heel goede verstelling van de geleider, maar nam gewoon teveel ruimte in beslag. Het prijsverschil was uiteindelijk ook niet doorslaggevend in de beslissing om een TS254 te nemen.

Mijn eerste indruk was goed, al had ik wat twijfel over de geleider vergeleken met die van de GTS10XC.

De afzuiging was in combinatie met de kleine accu stofzuiger best goed te nomen, toen ik een paar proefstukken zaagde. Helaas was de afdekkap gewijzigd en de mogelijkheid op twee plekken af te zuigen was helaas wegbezuinigd. De haak voor de slang zit nog wel in de tafel.
Het onderstel werkt goed, is niet te laag en je hebt de boel zo ingeklapt of uitgeklapt.


Verder lijkt hij af fabriek redelijk goed afgesteld, met de bevelbox was het blad op 1 graad van haaks en met de waterpas als referentie leek de geleider met wat zorg ook mooi parallel te lopen met het blad. Ik heb in eerste instantie een afwijking van 0,20mm over 30cm gemeten, maar dat was met een plaatje uit de afvalbak.
Uiteindelijk heb ik hoek- en cm aanduiding wel wat bijgesteld en na wat geëxperimenteer met de geleider krijg ik rechte stukken.


De zaagbreedte stel ik in met mijn rolmaat, dus zonder de cm-schaal. En bij het instellen van de geleider leg ik boven mijn speedsquare tegen de geleider aan omdat het verschuiven van de geleider niet zo soepel gaat als bij de GTS10. Duidelijk minder dan ik had verwacht, maar daar is mee te leven.

De stofafzuiging is veel beter dan bij de GST 10, en ik krijg niet alles in op mijn broek en trui geblazen.
De beschermkap voor zaagblad werkt niet lekker, hout blijft telkens steken op de beweegbare lip voor verstek en je moet enige druk zetten om die omhoog te drukken zodat je kunt zagen.
Hier wil ik ook gelijk een ander ergonomisch minpunt noemen, de aan-uit schakelaar heeft geen brede paniek knop. Hierdoor is het elke keer een beetje zoeken naar de stopknop. Dat het zaagblad in een paar seconden stil staat is vanuit veiligheid een duidelijk pluspunt.


Een nadeel van het handzamere formaat is dat de tafel kleiner is dan die van de GTS10, waardoor je bij brede en lange platen echt even goed moet nadenken hoe je e.e.a. gaat zagen. Gelukkig kun je de geleider ook omzetten, zodat je de tafel ter ondersteuning kunt gebruiken icm met bijvoorbeeld rolbokken.

Formaat en gewicht zijn wel fijn en maken e.e.a goed hanteerbaar waardoor ik hem makkelijk even opklap om meer ruimte in de garage te hebben voor andere zaken.

Met de bijna 90mm zaaghoogte heb ik ook genoeg ruimte om zelf een "cross cut sled" te maken wanneer ik niet met de afkortzaag wil of kan werken.

Inmiddels heb ik bij Kruis een nieuwe kap, slang en Y-stuk besteld. De artikel nummers zijn:
afzuigstuk, artikelnummer 316052610
Slang, artikelnummer 344099620
En Beschermkap Compleet, 316052430
Voor €40 heb ik dan de zaag zoals ik hem wilde hebben. Al met al ben ik heel tevreden met de zaag, ook al valt de verstelling van de geleider me wat tegen.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gisteren de onderdelen van Kruis binnen gekregen en nog snel even gemonteerd. Moet nog wat zaagwerk doen en ben heel benieuwd of de extra afzuiging goed werkt. Ga het met twee stofzuigers of gewoon eentje proberen.
 

Bijlagen

  • IMG_1513.jpg
    IMG_1513.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 52
  • IMG_1514.jpg
    IMG_1514.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 55
  • IMG_1515.jpg
    IMG_1515.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 56

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gisteren de onderdelen van Kruis binnen gekregen en nog snel even gemonteerd. Moet nog wat zaagwerk doen en ben heel benieuwd of de extra afzuiging goed werkt. Ga het met twee stofzuigers of gewoon eentje proberen.
Even een update; ook met maar één stofzuiger lijk ik veel minder zaagsel op de tafel te hebben. Goede investering geweest
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hierbij een update.
Nadat de zaag twee keer is terug geweest naar de leverancier heb ik hem al weer een paar keer kunnen gebruiken en hij bevalt nog steeds goed.
Heb voor de schommel een douglas balk van 120x120 naar 120x100 gezaagd en dat ging probleemloos door het stuk van een meter in twee keer door de zaag te laten gaan.

Ga wel de stekker vervangen door een een neutrik stekker zodat ik hem makkelijker aan de stofzuiger kan koppelen. en ik heb een noodknop laten 3D drukken waar ik ook heel tevreden mee ben. Dat Metabo dat zelf niet heeft

WhatsApp Image 2023-04-19 at 20.56.36.jpeg

ingebouwd is mij een raadsel.

Verder heb ik gekeken naar de beschikbaarheid van zaagbladen en daar loop ik vast op het feit dat Metabo heel dunne bladen heeft toegepast met een stamblad dikte van 1,6mm. Hiervoor zit je eigenlijk vast aan Metabo en is de keuze beperkt. Voor mijn toepassingen heb je dan alleen de twee bladen.
  • 628059000 – 40T
  • 628093000 - 80T
Waarbij de 80T tegen de €90 kost online.
Metabo heeft ook nog een 60T blad met stamblad dikte van 1,8mm. In hoeverre dat impact heeft op de as en de motorrem moet ik nog eens over nadenken:) Ik heb het blad al liggen, maar nog steeds niet gemonteerd.
Als iemand andere suggesties heeft, dan houd ik me aanbevolen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.