'Retoucheren' Osmo hardwax

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik had gelezen dat 1 vd voordelen van Osmo hardwax was dat je het kan retoucheren als er ergens een 'beschadiging' is. Momenteel zit ik in de finale fase van een eiken bureau, dat al 1 laag Osmo beits heeft gehad en 2 lagen hardwax. Doordat ik niet helemaal tevreden was van de gladheid op een paar plaatsen van het blad, heb ik het even licht geschuurd met P400. Vervolgens plaatselijk een dunne laag osmo aangebracht en die uitgepoetst. Nu zie je 4 dagen later (bij 20 graden en 59%LV) nog altijd vrij duidelijk het verschil tussen de reeds uitgeharde laag (die er al 20 dagen op zit) en de recente retouche.

Gaat dit nog wegtrekken eens de recente laag volledig uitgehard is? Of schuur ik best het hele oppervlak licht op met P240 oid. en breng ik vervolgens een laag aan over het hele oppervlak? Bijkomende vraag is dan (omdat dat neerkomt op een pot Osmo bijbestellen): zou het nog altijd cruciaal zijn om ook de volledige onderzijde van het blad te behandelen om kromtrekken te vermijden, eraan terugdenkend dat de onderkant al 1+2 lagen heeft gehad?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Naar ik meermaals gelezen heb, zou je het ‘opschuren’ moeten doen met een pad, een roodbruine (?). De Action heeft vaak sets met meerdere kleuren/kwaliteiten — veel goedkoper dan die van 3M.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.