Restauratie van een Stanley 60 1/2 schaafje

WR1944

Oud hout
Voor de metalisten die op de ouderwetse manier willen aftekenen.
https://www.lasaulec.nl/gereedschappen/aftekeninkt_griffon_traceelac_300ml_blauw/2158191965/a528897

Dat is voor mij puur jeugdsentiment. Ik ruik nog die wat metalieke zure lucht. En dan maar lekker met het krasblok, centerpunt en steekpasser in de weer om aan te geven waar je boren moest en hoeveel je nog te vijlen had.

En het schaafje is mooi opgeknapt. Ik vermoed dat je toch aan een verse beitel moet gaan denken. Ik weet niet of de beitel een hard en een zacht deel heeft maar het feit dat je de gleuf kon vijlen geeft me toch te denken.
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
En het schaafje is mooi opgeknapt. Ik vermoed dat je toch aan een verse beitel moet gaan denken. Ik weet niet of de beitel een hard en een zacht deel heeft maar het feit dat je de gleuf kon vijlen geeft me toch te denken.

Veel Stanley beitels zijn voor een deel gehard, het gedeelte voor de gleuven. Je zou met een oude vijl eens een haal over het uiteinde kunnen doen, dan heb je zo door tot hoever het gehard is.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Gisteren kreeg ik van een vriend twee stukken glas. Hij had enkel glas door dubbel vervangen. De stukken zijn 8mm dik, behoorlijk dik dus. Ideaal als vlakplaat en helemaal gratis.

Eerst maar eens alle resten stopverf en siliconen verwijderen.

IMG_1766.jpg

Na tien minuutjes krabben ziet het er al veel beter uit:

IMG_1767.jpg

Met een spuitbus lijm uit de Action een stukje korrel 150 op de plaat gekleefd, met de afvoerbuis alles mooi aangerold zodanig dat het mooi vlak zit.

IMG_1769.jpg

Na een paar keer schuren voor mijn gemak even een antislip matje onder het glas gelegd, wederom spotgoedkoop uit de Action.

IMG_1775.jpg

Met een alcoholstift even wat streepjes trekken.

IMG_1771.jpg

Na een paar halen kan je zien dat er best wel wat werk aan is.

IMG_1774.jpg

Na nog wat schuren is er wat beterschap in zicht.

IMG_1776.jpg

Na nog een hele poos schuren ziet alles er al een flink pak beter uit, maar er moet nog behoorlijk wat geschuurd worden. Dat zal voor morgen zijn in elk geval :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat ziet er netjes uit Reinoud! Ook een mooie vlakplaat heb je zo met dat glas.

Is het misschien een idee om iets van water of glassex te gebruiken bij het schuren/slijpen/vlakken? Ik vind het altijd wel prettig, iig bij het slijpen van beitels e.d.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Voorlopig ligt er gewoon schuurpapier op. Met nat/droog papier is wat Glassex inderdaad aangenamer. Nu is het toch maar schuren met een maskertje op en af en toe de stofzuiger over het schuurpapier halen. Het wordt al snel een stoffige boel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.