Ik ben alvast begonnen met alles uit elkaar te halen. Het eerste wat ik vond was wat je altijd zou moeten vinden bij een schaaf:
De beitel ziet er best nog goed uit, maar is niet zo goed geslepen. Waarschijnlijk veelvuldig op de slijpmolen geslepen. De snede staat niet meer haaks op de rand van de beitel.
De foto's zijn helaas niet altijd even scherp. Het roest op de beitel valt reuze mee. Ook aan de spiegelzijde.
De verstelbare schaafmond vertoont ook enkel roest op de zool. Binnenin is alles netjes.
De kleine onderdelen worden allemaal wat opgeblonken met polijstmiddel en staalwol 000 en/of katoenen doek. Hier en daar komt een staalborsteltje aan te pas.
Op de stelschroef zit nog wat roest, maar dat ga ik laten zitten denk ik. Een beetje patina mag best.
Nu is de dekbeitel aan de beurt:
Met een doorslag heb ik voorzichtig het pinnetje er uit getikt:
Het hendeltje heb ik voorzichtig in de bankschroef geklemd en met een staalborsteltje wat gepoetst.
Het hendeltje heeft een ruw oppervlak en zal daardoor ook niet zo mooi glanzen uiteraard.
Voorlopig zijn dit de laatste foto's, de batterij van de camera is aan het opladen

.
Ik ga trachten om nog niet te veel verder te werken voor de camera is opgeladen, maar ik kan niks beloven natuurlijk