Restauratie van een schilderij op een houten paneel

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.293
235
't hoofd van Overijssel
Een schilderij geschilderd op eiken paneel welke in drie delen uit elkaar ligt. De manier waarop wordt gekozen om het weer één geheel te maken verraad een zeker vakmanschap. Dit is deel 1 van geen idee hoeveel delen.

 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Leuke paneel pers. Ben benieuwd hoe het nu uiteindelijk afgemaakt word
Julian heeft in eerdere video’s al panelen gefixeerd. Maar die waren dikker dan deze (6 mm!). Ik vermoed dat hij zwevende dwarsverbindingen gaat maken over de hele breedte & op de panelen vastgelijmde blokjes die daarlangs kunnen bewegen (expansie van het hout), maar wel de boel vlak houden.
Maar inderdaad… deze serie is spannender dan de gemiddelde krimi op tv. Ik hoop dan ook op een snel vervolg!
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.293
235
't hoofd van Overijssel
Julian heeft in eerdere video’s al panelen gefixeerd. Maar die waren dikker dan deze (6 mm!). Ik vermoed dat hij zwevende dwarsverbindingen gaat maken over de hele breedte & op de panelen vastgelijmde blokjes die daarlangs kunnen bewegen (expansie van het hout), maar wel de boel vlak houden.
Maar inderdaad… deze serie is spannender dan de gemiddelde krimi op tv. Ik hoop dan ook op een snel vervolg!
In de eerste video heeft hij het over een driehoeklatje op de naad. Dus denk met een bovenfrees vanaf acher een 45 graden V groef. En dan laat, julian kennende, hij 0,5 mm hout staan aan de voorkant. Latje er in lijmen en gefixt. We gaan het zien volgende week.

Vraag mij dan wel af hoe dat latje met de spanningen die nu in het paneel zitten door recht opspannen omgaat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
In de eerste video heeft hij het over een driehoeklatje op de naad. Dus denk met een bovenfrees vanaf acher een 45 graden V groef. En dan laat, julian kennende, hij 0,5 mm hout staan aan de voorkant. Latje er in lijmen en gefixt. We gaan het zien volgende week.

Vraag mij dan wel af hoe dat latje met de spanningen die nu in het paneel zitten door recht opspannen omgaat.
Het is dus een 120 graden groef geworden. En 2 mm laten staan.
Ik denk trouwens dat het niet vlak gemaakt wordt. Dus daarom ook geen spanning(en).
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.293
235
't hoofd van Overijssel
Het is dus een 120 graden groef geworden. En 2 mm laten staan.
Ik denk trouwens dat het niet vlak gemaakt wordt. Dus daarom ook geen spanning(en).
In deel twee tijdens het opspannen worden de delen naar elkaar gedrukt om de panelen ten opzichte van elkaar uit te lijnen. Met angst en beven net zitten kijken of die twee mm genoeg is om die spanning vast te houden. Kennelijk dus wel.
Deel drie zal schoonmaken en retoucheren zijn weinig te maken met houtbewering maar wel rete interessant. We gaan het zien volgende week.............
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Deel vier is saai zoals verwacht. Beetje schoonmaken, vullen van de gaatjes en ................ de lijst. Zou jij die laatste ook zo doen.
Saai, saai? Televisie is saai — dit is hogere kunst! Ik zat op het puntje van mijn stoel te kijken, wachtend op Julians’ gevleugelde uitspraak dat "wij" volgers hem al zo vaak dit of dat hebben zien doen… En dan doet-ie het niet! Oscar-materiaal, echt waar!
(Die lijst is een noodgreep & bedoeld als tijdelijk. Ik wou hem wel toeroepen dat-ie Collins hoekklemmetjes moest gebruiken, maar er moet iets overblijven voor de toekomst.)
 
  • Wow
Waarderingen: JPAJS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.