Niet zo lang geleden heb ik via dit forum een leuk vlakbankje gekocht, een Inca 343-132. Een opknapper.

Op het eerste gezicht niet veel mis mee, schoon. betrekkelijk weinig roest, een paar ontbrekende onderdelen, een paar losse onderdelen die mogelijk maar niet noodzakelijkerwijs op de plek van de ontbrekende zouden passen, je kent dat wel. Niets dat onoplosbaar is.
Wat opviel was dat er in het verleden nijver aan het onderstel is gesleuteld. Scharnieren waren verplaats, op vreemde plekken zaten er onverklaarbare schroeven in gedraaid, en waarschijnlijk heeft er een andere motor onder gehangen waardoor de aandrijfriem niet meer paste en de motorsteun moest worden opgehoogd. Vermoed ik.
Ik voel me met hout toch wat meer op mijn gemak dan met metaal, dus ik ben begonnen met het onderstel onder handen te nemen. Ik wil er niet te veel aan doen. Hij ziet er mooi gebruikt en origineel uit, dat wil ik eigenlijk wel zo houden.
Omdat de riem er dus niet meer was en ik een bedrijf had gevonden dat die dingen in principe in iedere gewenste lengte kon leveren waren al die aanpassingen niet meer nodig en ben ik maar begonnen het onderstel van alle overbodige materiaal te ontdoen en de motorsteun netjes met nieuwe, en dit keer passende scharnieren vast te zetten.


Dat doen we dus anders.
Ook weer zo'n probleem. Gaatjes boren voor de nieuwe scharnieren.

Dat past dus niet...
Gemopper en hoofdgekrab...

Zo gaat het ook! In het kader van 'wie geen dure spullen heeft moet slim zijn'. Het duurt wat langer...
Intussen stak ook de nieuwe (hopelijk passende) riem uit mijn brievenbus, dus snel even proberen:

Dit is wel ongeveer de bedoeling. Als ik de riem om de grootste schijf leg dan raakt hij net wel/net niet de rand van het gat in de tafel. Ik kan de motor weer gaan verplaatsen maar ik denk dat een paar halen met een vijl al voldoende is om de zaak passend te maken. Waar ik een klein beetje bezorgd over ben is dat de riem in deze stand best wel vrij strak staat. De machine staat nog los op het onderstel en ook de poelie zit los op de as dus ik heb het nog niet aangedurfd om de machine ook echt te starten. Als gaat blijken dat de riem echt te strak zit dan kan ik wat busjes onder de motor zetten om hem iets hoger te krijgen, of ik koop een iets langere riem. Die ruimte is er, op de kleinste schijf hangt de motor ruim 2,5 cm boven zijn laagste punt. De riem mag dus in theorie nog 5cm langer.



Op het eerste gezicht niet veel mis mee, schoon. betrekkelijk weinig roest, een paar ontbrekende onderdelen, een paar losse onderdelen die mogelijk maar niet noodzakelijkerwijs op de plek van de ontbrekende zouden passen, je kent dat wel. Niets dat onoplosbaar is.
Wat opviel was dat er in het verleden nijver aan het onderstel is gesleuteld. Scharnieren waren verplaats, op vreemde plekken zaten er onverklaarbare schroeven in gedraaid, en waarschijnlijk heeft er een andere motor onder gehangen waardoor de aandrijfriem niet meer paste en de motorsteun moest worden opgehoogd. Vermoed ik.
Ik voel me met hout toch wat meer op mijn gemak dan met metaal, dus ik ben begonnen met het onderstel onder handen te nemen. Ik wil er niet te veel aan doen. Hij ziet er mooi gebruikt en origineel uit, dat wil ik eigenlijk wel zo houden.
Omdat de riem er dus niet meer was en ik een bedrijf had gevonden dat die dingen in principe in iedere gewenste lengte kon leveren waren al die aanpassingen niet meer nodig en ben ik maar begonnen het onderstel van alle overbodige materiaal te ontdoen en de motorsteun netjes met nieuwe, en dit keer passende scharnieren vast te zetten.


Dat doen we dus anders.
Ook weer zo'n probleem. Gaatjes boren voor de nieuwe scharnieren.

Dat past dus niet...
Gemopper en hoofdgekrab...

Zo gaat het ook! In het kader van 'wie geen dure spullen heeft moet slim zijn'. Het duurt wat langer...
Intussen stak ook de nieuwe (hopelijk passende) riem uit mijn brievenbus, dus snel even proberen:

Dit is wel ongeveer de bedoeling. Als ik de riem om de grootste schijf leg dan raakt hij net wel/net niet de rand van het gat in de tafel. Ik kan de motor weer gaan verplaatsen maar ik denk dat een paar halen met een vijl al voldoende is om de zaak passend te maken. Waar ik een klein beetje bezorgd over ben is dat de riem in deze stand best wel vrij strak staat. De machine staat nog los op het onderstel en ook de poelie zit los op de as dus ik heb het nog niet aangedurfd om de machine ook echt te starten. Als gaat blijken dat de riem echt te strak zit dan kan ik wat busjes onder de motor zetten om hem iets hoger te krijgen, of ik koop een iets langere riem. Die ruimte is er, op de kleinste schijf hangt de motor ruim 2,5 cm boven zijn laagste punt. De riem mag dus in theorie nog 5cm langer.

