Restauratie gefineerde tafel.

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Wij hebben een Arco tafel, van ik denk wel zo’n 25 jaar. Het blad is gefineerd kersen.

Er zitten een paar krasssen in en de lak is duidelijk op. Over de hele tafel is op verschillende plekken de lak wittig geworden en broos. Als er een krasje in zit krap je het bijna met je nagel weg.

Het is een prachtige tafel die perfect past in onze ronde serre. Dus ik wil hem opknappen.

Na wat ik hier op het forum kon vinden, heb ik eerst maar eens een setje schraapstaal bij Baptist besteld. Het lijkt mij toch het veiligst hiermee de laklaag te verwijderen. Ik heb nog nooit met schraapstaal gewerkt, maar dat moet te leren zijn.

Het plan is om hierna met mijn Wurth excentrische schuurmachine op de laagste stand te schuren.

Graag jullie commentaar en tips op dit voornemen.

Als dit lukt, wil ik de tafel opnieuw lakken. Nu werk ik altijd met hardwax en nooit meer met lak.

Dit is onze eettafel, dus het lijkt mij het beste om deze wel te lakken.

Wat voor lak adviseren jullie?

IMG_0921.jpeg
 
Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Het is misschien vloeken in de kerk maar ik gebruik voor dit soort klussen de kleine flesjes vernis van de Action. Zijn eigenlijk bedoeld voor het vernissen van schilderijen maar als je een eerst laag verdund met water en het met een spons opbrengt creëer je een vullende laag.
Daarna schuren met 400 en weer aanbrengen Herhalen tot je een vullende laag hebt en dan onverdund aflakken.
Zo krijg je een mooie matte of hoogglans afwerking die heel watervast is en goed beschermd.
En niet al te duur 😉
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Dat ga ik proberen op een reststukje triplex o.I.d.

De action is hier vlakbij.

Zo’n proefstukje kun je daarna testen met stoffen als vet, olie, citroensap, wijn enz.

Bedankt voor de tip. (y)

Andere laktips blijven natuurlijk welkom.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.