Restauratie en bouwanalyse van een overpriced Ikea Fauteuil

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zo'n ding:

1694953699522.png

hebben we jaren terug eens bij onze Zweedse vrienden gekocht voor in huis. Niet de goedkoopste stoel, á momenteel 319 euro (al twijfel ik of wij dat er echt voor betaald hebben, maar soit). Het ding stond ondertussen al een jaar stuk te zijn op de slaapkamer, dienend als kledingrek, want je kon er niet in zitten, de achterkant kantelde dan achterover. Vandaag riep mijn vrouw 'smijt dat ding maar weg want er is een pootje afgebroken ofzo'. Wel:

1694953814099.jpeg

Ik wil echt niet zeggen dat je niks bij Ikea moet kopen, maar ik en Ikea verschillen toch van mening over de definitie van 'eco-bewuste meubelen'. Ik denk dan aan meubelen die solide gebouwd zijn, met niet-giftige materialen en op dusdanige wijze dat het product langer meegaat dan het gebruikte hout nodig had om te groeien. Ikea denkt echter aan het maken van meubelen uit stukken restafval die bij elke zichzelf respecterende houtbewerker gewoon in de kachel waren beland.

1694953955910.jpeg

er is dus een multiplex lat met moeren erin waar je de pootjes in schroeft (die waren zelf nog in orde). Die lat is al van twijfelachtige kwaliteit:
(nee hij is bij ons nooit vochtig geworden)

1694954003411.jpeg

maar kijk dan eens hoe dat is bevestigd:

1694954039099.jpeg

die lat, die 50% van het gewicht van de stoel draagt, word tegengehouden door twee lullige stukjes vurenhout die met nietjes vastgezet zijn (er zit geen lijm tussen). Die lat zit daar dan weer tegenaan geniet, en dan ook nog langs de spaanplaten en via het dunne MDF achterop, wederom met nietjes.

Aan de overzijde:

1694954160512.jpeg

zelfde verhaal. En dan denk: Waarom niet een IETS groter stukje vuren gebruiken, zodat die dikke balk die je linker naar linksonder ziet lopen (die deel van de achterleuning vormt) gewoon helpt het gewicht te dragen? Want zoals het nu zat dragen die paar kutnietjes (sorry voor mijn Frans) het hele gewicht van die achterkant.

En wij weten als geen ander dat zo'n kort stukje hout, zeker vuren, zelf ook al niet heel stabiel is:

1694954258595.jpeg

Aangezien er verder niks mis lijkt te zijn, de bekleding en vering is nog in orde, ga ik deze stoel gewoon repareren. Ironisch genoeg ga ik de lat en blokken vervangen door hout dat ik uit andere Ikea meubels heb gehaald die het over de jaren ook niet gehaald hebben.

Maar dat ze hier zo'n krankzinnig bedrag voor durven vragen is echt schofterig, kan er geen andere beoordeling voor bedenken, ik denk dat er nog geen 25 euro aan materiaal in zit en voor minimaal 300 gram aan nietjes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Bij mijn meubelen gaan over het algemeen de stukjes plastic stuk waar de veren aan vast zitten. Of ze gaan los uit het triefelhout wat ze voor de bevestiging hebben gebruikt. Dat is niet zo eenvoudig te repareren zonder opnieuw te bekleden. En de ijzeren clips zijn gewoon nog leverbaar, maar vermoedelijk net iets duurder. Ik heb nog twee van die doorgezakte buis banken staan. Als ik er de tijd voor kan vinden, dan maak ik daar nieuwe houten frames voor met metalen veerbevestigingen. Die laat ik dan opnieuw bekleden. Dan kunnen ze nog jaren mee.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1694959349521.jpeg

wat stukjes steigerhout schuin gemaakt zodat de steun nu wel vanuit de leuning komt. Mijn gok naar de reden dat ze dit niet hebben gedaan is omdat schuin zagen weer meer werk is dan gewoon een afgesneden stuk van een plank ertegenaan nieten.

De plank komt van een Ikea lattenbodem en was toevallig ongeveer dezelfde dikte. Ik heb hem op dezelfde maat gezaagd (schuin, want de spaanplaten lopen uit naar de voorzijde toe), de moeren overgezet en dit geheel zit nu met lijm en schroeven vast.

De stoel staat nu als een huis en kan weer voor het beoogde doel ingezet worden.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Niet super idd, maar deze kun je in ieder geval nog repareren, omdat je erbij kunt. Een hoop stoelen, ook dure design meubelen van 1200 euro per stuk, worden gemaakt met flimsy stalen frame wat omspoten wordt met een 2k polyurethaan schuim in een mal, als daar iets aan kapot gaat (bv zo dun lasje van het frame), dan ben je klaar.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik was 2 weken geleden voor het eerst sinds heel lange tijd weer eens in een Ikea (in Zweden nota bene). Nou, daar werd ik niet vrolijk van. Toen Ikea net in Nederland was, was de kwaliteit van hun spullen helemaal niet verkeerd. Ik heb er toentertijd best wel eens iets gekocht. Maar wat ik nu zag was echt bedroevend. Een heel enkel artikel bestond nog uit "echt" hout. Maar zelfs de massief houten werkbladen waren nu gefineerd op de randen. En dat was niet puur voor de esthetica (wat best zou mogen, maar niet mijn voorkeur zou hebben). Dat was ook om defecten te camoufleren. Dat durf ik te stellen omdat ik op sommige plekken de holtes onder fineer kon zien zitten. Verder was alles op een enkele uitzondering na gemaakt van spaanplaat met niet eens echt fineer erop, maar een laagje papier. Zelfs als het op hout moest lijken. Dat papier was zo dun dat je de structuur van de spaanplaat er doorheen ziet.

Ik heb nog oude Pax-laden die van massief hout zijn gemaakt, dus ik was nieuwsgierig of ze die nu nog zouden hebben. Misschien wel, maar ik kon ze niet vinden. De jongen die me probeerde te helpen ook niet. De Billy die ik nog uit mijn studententijd heb is weliswaar ook van spaanplaat, maar is toch niet echt heel verkeerd. De Billy's die ik nu in de winkel zag bogen door als je er tegenaan duwde en ook daar was het fineer van een abominabele kwaliteit.

Ik zal vast kritischer zijn geworden (of gewoon een oude zeurpiet), maar met wat ik nu zie zal ik niets meer kopen bij hun. Het voorbeeld hierboven van trigger past goed in het beeld dat ik heb gekregen sinds dat laatste bezoekje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat is al jaren aan de gang. De keukens bestaan ook uit houtmot dat door het omhullende plastic bij elkaar wordt gehouden. De ouderwetse meubelen die nog uit grenen bestonden, hebben een uitstekende kwaliteit. Maar als je er een paar planken bij koopt, zijn de einden niet meer verstevigd met metaal, maar een lullig stukje plastic. En het hout is volgens mij ook geen grenen meer, maar vuren.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Laatst een kast aan de achterzijde schuin gezaagd voor tegen de binnenzijde van een kap van een woning. Helaas waren de zijden hol en dus moest er weer een lat ingelijmd worden om er verband in te krijgen. Ook de kast planken zijn met honingraat papier.
Uiteindelijk lukt het allemaal wel maar je hebt er gewoon meer werk aan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb een bank van deze serie gehad. Zelfde probleem. Heb ik ook verstevigd.
Ik snap niet hoe ze met die kwaliteit hout de boel inelkaar krijgen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Vroeger was het zo dat alles een half jaar in de showroom moest overleven, als het dat deed was het stevig genoeg, die regel hanteren ze niet meer, denk ik :)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Hier een impressie van de vitrines in het Ikeamuseum waar ik van de zomer ben geweest.
De gebruikte materialen.
 

Bijlagen

  • 20230723_131935.jpg
    20230723_131935.jpg
    167 KB · Weergaven: 52
  • 20230723_131924.jpg
    20230723_131924.jpg
    182,7 KB · Weergaven: 50
  • 20230723_131919.jpg
    20230723_131919.jpg
    150,3 KB · Weergaven: 49
  • 20230723_131853.jpg
    20230723_131853.jpg
    106,8 KB · Weergaven: 52
  • 20230723_131811.jpg
    20230723_131811.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 49
  • 20230723_131803.jpg
    20230723_131803.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 49
  • 20230723_131755.jpg
    20230723_131755.jpg
    104 KB · Weergaven: 47
  • 20230723_131940.jpg
    20230723_131940.jpg
    140,7 KB · Weergaven: 49

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Los van de prijs en of je waar voor je geld krijgt ben ik niet per se tegen het gebruik van spaanplaat, zeker voor Ikea meubels. Het zijn toch meubels die mensen niet voor 10-20 jaar kopen. Dan is een tafelblad van acceptabel dik fineer echt helemaal prima.
3mm dik fineer, zo dik als veel parketvloeren (al moet ik toegeven dat ik dat wel erg karig vind)
Dat ze tegenwoordig ook kops hout fineer toepassen haalt wat dat betreft ook veel stilistische twijfels weg.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Los van de prijs en of je waar voor je geld krijgt ben ik niet per se tegen het gebruik van spaanplaat, zeker voor Ikea meubels. Het zijn toch meubels die mensen niet voor 10-20 jaar kopen. Dan is een tafelblad van acceptabel dik fineer echt helemaal prima.
3mm dik fineer, zo dik als veel parketvloeren (al moet ik toegeven dat ik dat wel erg karig vind)
Dat ze tegenwoordig ook kops hout fineer toepassen haalt wat dat betreft ook veel stilistische twijfels weg.
Aan de ene kant zeg ik ja, omdat spaanplaat een efficiente danwel milieuvriendelijke manier is om houtresten tot een bruikbaar houtproduct te vormen. Maar heden ten dage worden er hele bossen geexploiteerd met het DOEL om spaanplaat en andere tussenproducten te maken simpelweg omdat het simpel is en er dus blijkbaar goed aan verdiend kan worden. Ik zou er geen moeite hebben als spaanplaat alleen het restproduct was, maar waar het m.i. echt misgaat is die hele houding dat het ook ok is om meubels te kopen 'voor maar een paar jaar'. Ook als je weinig/minder te besteden hebt, de kringloopwinkels stromen over van de meubelen en dan nog word er jaarlijks door milieustraten duizenden tonnen aan meubelen vernietigd.

Deel van de reden dat we nu in zo'n snellopende consumptiemaatschappij zitten is omdat dit een van de gewoontes is die gemeengoed is geworden. Er was een tijd dat het meerendeel van de meubelen gemaakt werd om lang mee te gaan, en dat gebeurde ook. Het werd doorgegeven aan kinderen of binnen de gemeenschap terwijl nu de gewoonte is om het gewoon weg te flikkeren en wat nieuws te halen, zeker als er stukken aan zijn. En natuurlijk sluit een bedrijf als Ikea daarop aan door 'planned obsolescence' (en meubelen zijn natuurlijk maar één van de producten waar dit al jaren gebeurt) en zo goedkoop mogelijk produceren want het hoeft blijkbaar maar een paar jaar mee te gaan.

Ironisch genoeg kopen mensen die weinig te besteden hebben dan eerder zo'n prulproduct dat na een paar jaar vervangen moet worden in plaats van een geleefde eikenhout tafel van de kringloop voor een paar tientjes die nog wel 30 jaar mee kan.

Bovenstaande foto's laten zien dat Ikea echt geen eerlijke kwaliteit levert voor de prijs die ze vragen. Ze klagen dat hun winst is ingezakt maar het winstbedrag an sich telt nog steeds in de miljarden:


dat is 14 MILJARD euro wat er bovenop komt, en dat is winst, dus alle lonen dividenten en andere onkosten zijn dan al betaald. Mijn inziens over de rug van consumenten die een 'luxe' stoel kopen die vrij letterlijk met nietjes en brandhout in elkaar is gezet.
 

tfro71

Nieuw lid
4 jan 2015
9
0
"dat is 14 MILJARD euro wat er bovenop komt, en dat is winst, dus alle lonen dividenten en andere onkosten zijn dan al betaald. "
Njet. Bruto winst is zonder personeel en zonder kosten van winkels etc.
Bruto winst = omzet - inkoopkosten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De meeste duurdere meubels van de meubelboulevard zijn niet echt beter, alleen duurder. Ook het leer is veel sneller stuk dan van oude meubels. Het bankstel dat mijn ouders ergens begin 70 er jaren in de opruiming hebben gekocht, is nu 50 jaar later nog steeds in prima conditie. Frames van massief wenge en bekleed met leer. Zelfde voor de tafel, stoelen en glazenkast. Deens disign uit begin jaren 60. Wordt nog steeds dagelijks gebruikt. Zijn inmiddels zo oud dat ze weer in de mode zijn. Is in mijn beleving duurzamer dan al die pulp reut.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Eens met dat 'meubels voor een paar jaar' niet wenselijk is.
Echter: meubels die je nu ziet van 50 jaar oud zijn een deel van wat na 50 jaar nog over is van de productie van 50 jaar terug. Reut werd er toen ook gemaakt maar dat is al verdwenen.
De leeftijd van de populatie van een bejaardenhuis is hoog, maar dat wil niet zeggen dat mensen vroeger een hogere levensverwachting hadden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Eens met dat 'meubels voor een paar jaar' niet wenselijk is.
Echter: meubels die je nu ziet van 50 jaar oud zijn een deel van wat na 50 jaar nog over is van de productie van 50 jaar terug. Reut werd er toen ook gemaakt maar dat is al verdwenen.
De leeftijd van de populatie van een bejaardenhuis is hoog, maar dat wil niet zeggen dat mensen vroeger een hogere levensverwachting hadden.
Uiteraard is goedkope meuk van alle tijden, maar vroeger was het minder "natuurlijk" om het minimalisme op te zoeken. We kunnen tegenwoordig prima de sterkte en draagkracht van een stuk metaal berekenen, dus wat gebeurt er? Men ontwerpt auto onderdelen die net aan sterk genoeg zijn, of vaak net eronder. Planned obsolescence dus. Mijn machines zijn loodzwaar omdat ze nog geen lichtgewicht materialen hadden die precies licht en sterk genoeg hadden, en dus waren spullen vaak overgedimensioneerd en dat is soms onbedoeld een stuk duurzamer.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ikea bediend een markt die vraagt om meubels voor 2-10 jaar.
daar mag je gerust iets van vinden en het kan best kloppen dat hun meubels ten opzichten van 20 jaar terug in degelijkheid achteruit zijn gegaan.
Het is er echter nog steeds hartstikke druk net als in al die andere winkels waar rommel wordt verkocht.

schijnbaar vinden mensen het heerlijk om een kar vol rommel te kopen waarvan de helft na twee dagen al stuk is.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
ikea bediend een markt die vraagt om meubels voor 2-10 jaar.
daar mag je gerust iets van vinden en het kan best kloppen dat hun meubels ten opzichten van 20 jaar terug in degelijkheid achteruit zijn gegaan.
Het is er echter nog steeds hartstikke druk net als in al die andere winkels waar rommel wordt verkocht.

schijnbaar vinden mensen het heerlijk om een kar vol rommel te kopen waarvan de helft na twee dagen al stuk is.
In Zweden kun je een van Skanska / Ikea gemeubileerde appartementen huren met elke paar jaar een nieuwe inrichting. Dat doe je niet met kwalitatief goed spul.
IKEA zet in op "circulariteit" en dat heeft niets met kwaliteit te maken en ik vraag me zelfs af of het wel duurzaam is.
Ze ontwerpen duidelijk richting de typische gebruiksduur van een product.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.