Nadat we onze zoldervloer hadden verwijderd van ons monumentale huis, deden we de vervelende ontdekking dat een heel aantal balkkoppen van de houten vloerbalken is aangetast. Ook de vloerbalken waar de bintconstructie van het dak op rust. Het spantbeen bleek zelfs iets in de balk gezakt te zijn waardoor de hele bint was gaan zakken. Al met al niet zo mooi dus nu moet dat opgelost worden. Na een middagje google-en heb ik bedacht dat de mooiste oplossing is om de balkkop en een deel van het spantbeen af te zagen en hier nieuwe delen voor in de plaats te zetten. Voor de vloerbalk zou dit met een schuine liplas kunnen en voor het spantbeen met een penlas. Bijkomend probleem is nog dat er ook een muuranker aan de vloerbalk is bevestigd dus trekkrachten moeten ook opgevangen kunnen worden. Een schuine haaklas zou dan misschien nog beter zijn, maar dit is wel erg lastig om te maken. En er hangt aan de balken aan de andere kant van de tussenmuur een ornamentenplafond op riet en rachels.
In principe ben ik van plan om het zelf te gaan doen maar misschien dat ik een ervaren timmerman vraag om mee te helpen.
Zijn er mensen met ervaringen en/of tips voor dit soort klussen? Is de voorgestelde oplossing de beste, of zijn er nog andere betere mogelijkheden, aan beide kanten opklampen bijvoorbeeld?
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Welke lijmsoort kan ik het beste gebruiken? Al het hout is Amerikaans Grenen, moeten de nieuwe stukken ook per se goed gedroogd Am. Grenen zijn?
Al het advies is welkom, alvast bedankt!
Attached files

In principe ben ik van plan om het zelf te gaan doen maar misschien dat ik een ervaren timmerman vraag om mee te helpen.
Zijn er mensen met ervaringen en/of tips voor dit soort klussen? Is de voorgestelde oplossing de beste, of zijn er nog andere betere mogelijkheden, aan beide kanten opklampen bijvoorbeeld?
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Welke lijmsoort kan ik het beste gebruiken? Al het hout is Amerikaans Grenen, moeten de nieuwe stukken ook per se goed gedroogd Am. Grenen zijn?
Al het advies is welkom, alvast bedankt!
Attached files