Restauratie antieke lintzaag

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
90
70
Epe
Aan de ene kant denk ik 'top gemaakt' en volgens mij werkt het ook wel pretting als ik het zo zie (mijn Metabo lintzaag heeft ook alu geleiders, dat werkt best prima) maar mijn gevoel zegt dat zo'n zaag gewoon houten en gietijzeren geleiding behoeft :p.
Helemaal mee eens, maar zo ver ik weet zat hier helemaal geen geleiding op vroeger. Dus dan zijn de opties gering. Mijn inziens kan de nieuwe technologie soms prima met oude degelijkheid gemixt worden.De zaag werd vroeger immers ook niet door een elektromotor aangedreven.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.050
2.279
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Helemaal mee eens, maar zo ver ik weet zat hier helemaal geen geleiding op vroeger. Dus dan zijn de opties gering. Mijn inziens kan de nieuwe technologie soms prima met oude degelijkheid gemixt worden.De zaag werd vroeger immers ook niet door een elektromotor aangedreven.
Wat, dus je gaat niet zelf een ontwerp maken, van gips maken, een zandmal maken, gesmolten ijzer erin gieten, koelen, vijlen, plamuren, schuren, primen en spuiten om een origineel ogende geleider te maken??? En uiteraard een houtje ertegen :ROFLMAO:.

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
90
70
Epe
Wat, dus je gaat niet zelf een ontwerp maken, van gips maken, een zandmal maken, gesmolten ijzer erin gieten, koelen, vijlen, plamuren, schuren, primen en spuiten om een origineel ogende geleider te maken??? En uiteraard een houtje ertegen :ROFLMAO:.
Haha je weet het wel te verkopen, allicht, lijkt me vet om te doen maar dan ga ik weer een heel nieuw konijnen hol in aan benodigd nieuw gereedschap. Ik heb al de halve schuur van mn vader gekaapt, denk niet dat hij daar op zit te wachten.

• Haha
Waarderingen: klaas0639

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.406
220
Gem. Winsum (Groningen)
Grapje neem ik aan. Maar je het nooit met onze forumers :) Vandaar toch de volgende vraag: Heb je zelf ooit ijzer gegoten? Lijkt me interessant.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
628
146
59
Linter
Waarom heb jij dat dan ook niet gedaan voor die van jou? Wel een mooi idee en gedachtengoed van jou.🤣🤣

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
90
70
Epe
Even een follow-up voor de geïnteresseerden, de lintzaag is in bedrijf. Heb via marktplaats twee rollenbanen aangeschaft en kan nu heuse boomstammen tot planken/balken zagen.

Er zit een 34mm breed M42 cobalt Ripper37 lint op, gaat als een mes door boter.

De stammen glijden er zonder moeite doorheen, ze liggen op een steigerplank die de volledige lengte van de 2 banen beslaat, 2 paar blokjes onder een hoek om te voorkomen dat de stammen gaan rollen. Zaagt perfect haaks.

Bijlagen

• IMG_20221015_105757.jpg
    IMG_20221015_105757.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 63
  • IMG_20221015_105602.jpg
    IMG_20221015_105602.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20221015_105544.jpg
    IMG_20221015_105544.jpg
    104 KB · Weergaven: 63

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
628
146
59
Linter
Even een follow-up voor de geïnteresseerden, de lintzaag is in bedrijf. Heb via marktplaats twee rollenbanen aangeschaft en kan nu heuse boomstammen tot planken/balken zagen.

Er zit een 34mm breed M42 cobalt Ripper37 lint op, gaat als een mes door boter.

De stammen glijden er zonder moeite doorheen, ze liggen op een steigerplank die de volledige lengte van de 2 banen beslaat, 2 paar blokjes onder een hoek om te voorkomen dat de stammen gaan rollen. Zaagt perfect haaks.
Super gemaakt. Wens jou er veel geluk mee. Misschien moet ik mijn geleiding eens her bekijken want een originele Dankaertgeleiding werkt juist langs de andere kant. Die rollenbanen staan hier ook al klaar

• Leuk
Waarderingen: Tjeenk

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
90
70
Epe
Super gemaakt. Wens jou er veel geluk mee. Misschien moet ik mijn geleiding eens her bekijken want een originele Dankaertgeleiding werkt juist langs de andere kant. Die rollenbanen staan hier ook al klaar
De parallel geleider die ik er zelf op heb gezet werkt ook langs de andere kant maar merk dat het veel rechter zaagt als je de boomstam 'vrij' door het lint laat gaan. Als ik hem tegen de parallelgeleider aan drukte kreeg ik drift + het is nogal lastig oom een 40cm dia boomstam er continu tegenaangedrukt te houden. Dit werkt veel soepeler.

Ik gebruik de linker parallel geleider nu als een dikte bepaler, schuif de stam er tegenaan en haal hem daarna weg.

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
90
70
Epe
Zou je een foto willen maken van hoe je dat aan de zaag hebt opgelost? Ik heb er nog geen afzuiging op zitten maar verwacht dat ik dat wel wil 'n gegeven moment...
Er zit een houten bakje omheen wat uit 2 stukken bestaat (heeft de vorige eigenaar bedacht). Spleet in het midden zodat je het lint er nog uit kan halen. Heb daar een afdekplaatje voor geknutseld zodat hij nog wat minder valse lucht zuigt. Houten bakje heeft een 125mm gat onderin waar ik mn afzuiging op heb aangesloten.

Bijlagen

• IMG_20221024_163706.jpg
    IMG_20221024_163706.jpg
    85,6 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20221024_163921.jpg
    IMG_20221024_163921.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20221024_163846.jpg
    IMG_20221024_163846.jpg
    69 KB · Weergaven: 32

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.