resonantie in frees?

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
287
237
Zeeuws Vlaanderen
Hallo allemaal,
Ik heb een freestafel van incra waar een triton 12mm frees onder hangt (TRA001). Iedere keer als ik ga frezen zit ik in no time met een omhoog of omlaag gegaan stuk (waar de frees aanhangt) dit kun je stellen door wat inbusjes rondom maar zodra ik aan de slag ga is het om zeep en kan ik alles opnieuw stellen. ik verdenk de frees ervan een tik gehad te hebben toen er een lange frees in zat. Hierdoor zou alles kunnen resoneren denk ik.

Ik vrees dat ik dus koud ben aan een andere machine? Of zijn er andere oorzaken/oplossingen?

Vooralsnog ben ik nooit heel erg onder de indruk geweest van de triton frees, het hoogte stel mechanisme brak ook al vrij vlot af vond ik. Zijn er betere alternatieven?

Groeten, Peter
Schermafbeelding 2022-01-03 om 19.35.15.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.173
3.629
Het is een wazig verhaal, maar je kan toch simpel meten of de as nog mooi rondloopt, of dat er een slinger in zit.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.642
1.215
Omgeving Leiden
Dat is een mooie tafel. Ik begrijp dat de rechthoekige inlegplaat ( waar je frees aan gemonteerd is) binnen de kortste keren niet meer gelijk ligt met de rest van de tafel. Soms komt die boven de tafel uit, soms er onder.
Je vermoedt dat de frees zo hard trilt dat daardoor de inbussen waarmee je de inlegplaat stelt vanzelf in of uit draaien.
1 zit je freesmachine echt vast eronder geschroefd?
2 trilt de frees heel erg?
3 meten is weten, zoals chevy66 zegt
4 de inbusstelschroefjes verdraaien blijkbaar heel erg makkelijk. Een beetje acrylaat of sliconenkit op het schroefje, zorgt ervoor dat ze wat stroever lopen.

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
287
237
Zeeuws Vlaanderen
Dat is een mooie tafel. Ik begrijp dat de rechthoekige inlegplaat ( waar je frees aan gemonteerd is) binnen de kortste keren niet meer gelijk ligt met de rest van de tafel. Soms komt die boven de tafel uit, soms er onder.
Je vermoedt dat de frees zo hard trilt dat daardoor de inbussen waarmee je de inlegplaat stelt vanzelf in of uit draaien.
1 zit je freesmachine echt vast eronder geschroefd?
2 trilt de frees heel erg?
3 meten is weten, zoals chevy66 zegt
4 de inbusstelschroefjes verdraaien blijkbaar heel erg makkelijk. Een beetje acrylaat of sliconenkit op het schroefje, zorgt ervoor dat ze wat stroever lopen.
Je legt het een stuk beter uit dan ik!
Volgens mij zit de frees echt goed vast aan de plaat maar dat ga ik wel even nakijken nu.
het trillen is lastig om te bepalen iets wat zoveel toeren draait doet altijd wel iets qua beleving denk ik.
Het meten is weten klinkt erg logisch maar hoe doe je dat dan?
Die kit is ook een goeie. Dat ga ik ook proberen.

Dank alvast.

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.173
3.629
Lange frees er in en de as rond draaien langs een vast blokje. Je ziet dan al gauw of de as slingert. Met een meetklok is mooier, dan kan je gelijk aflezen hoe groot de eventuele slingering is.

• Leuk
Waarderingen: Joost79 en Count Chocula

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.732
1.247
Fryslân
Lange frees er in en de as rond draaien langs een vast blokje. Je ziet dan al gauw of de as slingert. Met een meetklok is mooier, dan kan je gelijk aflezen hoe groot de eventuele slingering is.
Misschien overbodig om te zeggen, maar dat doe je dan met de frees uit. Dus handmatig ronddraaien. Anders kan je het verschil niet zien, en echt veilig is het ook niet.

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
287
237
Zeeuws Vlaanderen
Net even gekeken door een lange frees erin te doen en langzaam rond te draaien. Die zwenkt absoluut alleen twijfel ik of het de specifieke frees is of de as zelf. Met een kleinere is het veel moeilijker te zien.
Daarnaast zijn de inbusjes om de inlegplaat te stellen wel heel erg makkelijk te verdraaien. Ik moet nog even aan de slag met kit daarvoor.

In het kader van pragmatisch: locktite? als die plaat eenmaal goed gesteld is heb je die boutjes toch niet meer nodig?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.642
1.215
Omgeving Leiden
veritas-marking-gauge-micro-adjust-metric-kruisstaal-met-fijninstelling-metrisch.jpg
Als je zo'n ding hebt dan kan je de 'as' gebruiken om in je freesmachine te zetten. Die as is rond 8mm.
Door de grote lengte kan je makkelijker zien of er iets mis is wanneer je de freesmachine met de hand verdraait.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.173
3.629
als je een beetje goede kwaliteit nieuwe boor 8 hebt, kan je die ook gebruiken. De stangen van je freesgeleider zijn ook vaak 8mm. Je kan hem even over een plaatje glas rollen, om te kijken of hij recht is.

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
163
40
66
Groningen, stad
De inlegplaat met onderlegringen en / of plaatjes op hoogte gaan stellen. Kun je ze daarna met boutjes met nyloc moeren gaan vastzetten, loopt het niet meer los

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.514
3.552
Gaanderen
Misschien een hele stomme maar je hebt het over 12mm, is je spantang ook 12mm of 1/2" want die word ook meegeleverd. Ik heb zelf de tra001 en heb deze vervangen voor de incra met freeslift en een andere motor.
Niet dat deze frees niet meer goed was maar ik had te vaak ruzie met het vastzetten en de hoogte verstelling.
Ik vergat wel eens een knop vast of los te draaien en dan gaat de frees niet volledig omhoog. Met de nieuwe motor en lift is het ook nog niet ideaal. Ik moet regelmatig schoonmaken en dat was bij de triton bijna nooit het geval. De instellingen gaan wel een stuk makkelijker. Daarintegen is de freeswissel bij de AUK motor met twee sleutels en bij de triton maar een.

• Leuk
Waarderingen: Joost79 en Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
287
237
Zeeuws Vlaanderen
Die spantang heb ik ook aan gedacht maar de juiste zit erin. ( ik heb ze beide) Ik ga vandaag nog even proberen om er een geleider in te doen, dan weet ik het zeker inderdaad!

Ik heb ook best gedoe om hem vast te zetten en de hoogte te verstellen. Het is inderdaad allemaal net niet lekker. Die AUK zal ik eens naar kijken. Hangt er een voldoende forse afzuiger aan de frees? Omdat je aangeeft dat je hem regelmatig moet schoonmaken?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.642
1.215
Omgeving Leiden
Misschien een overbodige opmerking, maar bij een triton moet je dacht ik de veer eruit halen als je hem gebruikt onder een freestafel. Hoogte verstelling zou dan makkelijk moeten gaan.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.514
3.552
Gaanderen
Die spantang heb ik ook aan gedacht maar de juiste zit erin. ( ik heb ze beide) Ik ga vandaag nog even proberen om er een geleider in te doen, dan weet ik het zeker inderdaad!

Ik heb ook best gedoe om hem vast te zetten en de hoogte te verstellen. Het is inderdaad allemaal net niet lekker. Die AUK zal ik eens naar kijken. Hangt er een voldoende forse afzuiger aan de frees? Omdat je aangeeft dat je hem regelmatig moet schoonmaken?
Meestal staat er een festool ct 26 aan en soms de Laguna C Flux 1 cycloon stofafzuiging De gehele bak blijft schoon maar de stof blijft aan de geleiders van de lift zitten en dan gaat ie niet meer helemaal naar boven.
Het nadeel is dat als ik de plaat eruit haal ik dit opnieuw vlak moet afstellen. Dat ga ik veranderen als ik een verbeterde tafel ga maken. Dat zal nog vel even duren.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
287
237
Zeeuws Vlaanderen
aha, aan de afzuiging ligt het dus zeker niet. Maar jij moet dus ook iedere keer stellen als je die plaat eruit hebt gehad. Toch vind ik dat een beetje slecht ontworpen dan. Met die 10 boutjes kun je best even bezig zijn om hem lekker te stellen. Je zou toch meer verwachten denk ik dan.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.514
3.552
Gaanderen
aha, aan de afzuiging ligt het dus zeker niet. Maar jij moet dus ook iedere keer stellen als je die plaat eruit hebt gehad. Toch vind ik dat een beetje slecht ontworpen dan. Met die 10 boutjes kun je best even bezig zijn om hem lekker te stellen. Je zou toch meer verwachten denk ik dan.
Ik stel met papiertjes. De andere optie moet ik nog installeren

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.