Reperatie Elektra Beckum PK 250

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Ik ben een beginnend hobbymatig houtbewerker. Ik heb sinds enkele maanden een Electra Beckum PK 250 van (ik schat) zo'n 25 jaar oud. Het ziet er uit als een goede machine, met 2 uitklaptafels. Het probleem is dat hij totaal niet lekker loopt. Kleine stukjes afkorten gaat prima, maar zodra ik iets wil schulpen dan begint de zaag enorm terug te lopen in kracht en stopt hij effectief met zagen.

Ik heb een tijdje geleden al een nieuw zaagblad gekocht, en alles nagemeten om te zien of er niets vast loopt of knijpt. Ik kan de oorzaak niet achterhalen, en ben bang dat het iets electrisch is. Hier houdt mijn kennis op, en ik zou graag iemand vinden die de zaag na kan kijken en kan repareren. Ik kan via internet weinig vinden, en aangezien ik vrij nieuw ben in deze wereld heb ik ook geen connecties die mij verder kunnen helpen.

Kent iemand een betrouwbare reparateur in de omgeving Alkmaar/Heerhugowaard, of iets hier buiten?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zit er een spouwmes op? En hoe is het zaagblad er aan toe? Gebruik je een zaagblad met weinig tanden?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Het gaat zeer waarschijnlijk opgelost worden door het vervangen van de condensator.
 

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Zit er een spouwmes op? En hoe is het zaagblad er aan toe? Gebruik je een zaagblad met weinig tanden?

Er zit inderdaad een spouwmes op. Die heb ik er op een gegeven moment van af gehaald om uit te sluiten dat dit het probleem was. De machine zaagde er nog steeds niet goed mee, dus daarna weer opgezet.

Het zaagblad is in redelijk goede staat, heb op een gegeven moment een nieuwe gekocht omdat ik ervanuit ging dat hij slecht zaagde door een bot zaagblad, maar het verschil was minimaal. Het zaagblad is 48 tanden en voor schulpen en afkorten.
 

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Het gaat zeer waarschijnlijk opgelost worden door het vervangen van de condensator.

Dit heb ik vaker gelezen op internet, maar nog niet de stap genomen om hem te proberen te vervangen. Klopt het dat ik aan de hand van de opdruk / specifcaties een vervangende zou kunnen bestellen? Kunt u mij vertellen hoe het dan zit met de aansluitingen, is dit universeel?

Ik had begrepen dat de condensator vooral bedoeld is voor het opstarten van de zaag (het is een 220v zaag), maar heeft het ook invloed op het moment dat de zaag al aan het zagen is? Ik had wel gemerkt dat ik bijzonder goed moet opletten waar ik hem inplug -- in het begin starte de zaag helemaal niet op een willekeurig stopcontact, totdat ik een dikke kabel vanuit mijn meterkast had gelegd. Kan dit ook een teken zijn van een slechte condensator?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het zaagblad is 48 tanden en voor schulpen en afkorten.
bij mijn weten zijn er weinig zaagbladen die je én voor schulpen én voor afkorten kan gebruiken
om te schulpen gebruik je een zaagblad met weinig zagende tanden + ideaal gezien 1 uitwerptand per zagende tand
om af te korten gebruik je een zaagblad meet veel zagende tanden zonder uitwerptanden
een zaagblad om te schulpen kan je gebruiken om af te korten, maar dan is de zaagsnede grover dan met een afkortzaagblad
over het ideale aantal tanden ga ik me niet uitspreken
je kan bv op garnotec.be zoeken naar zaagbladen met de diameter die op jouw machine zit
de voortgang van het zagen hangt ook van het hout af (soort + vochtigheidsgraad + dikte)
staat je geleider perfekt evenwijdig met het zaagblad ?
 

FES

Nieuw lid
27 aug 2009
16
2
Hallo mvdv,
Heb je gecontroleerd of het zaagblad zuiver evenwijdig staat aan de geleidingssleuf in het tafelblad. En vervolgens de geleider evenwijdig aan het zaagblad? Gaat het schulpen beter zonder geleider?
Groet FES
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
Leermomentje:
Kan je uitleggen wat 1 uitwerptand per zagende tand betekent?

Alvast bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Zorg dat op je nieuwe condensator dezelfde waarden staan, als wat je nu hebt. Aansluiten ook hetzelfde als dat het nu zit. Condensator kan je bij elke witgoedboer kopen voor een paar euro. Een startcondensator wordt afgeschakeld na de start. Gebeurt dit niet dan ruik je het wel.
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Een startcondensator wordt afgeschakeld na de start. Gebeurt dit niet dan ruik je het wel.

Klopt. Maar er zijn ook motoren die 'n aanloop condensator gebruiken om de magnetische flux goed te houden. Daar wordt'ie niet afgeschakeld.


Als je een defecte aanloop condensator hebt dan merk je dat zeker in vermogen. Uiteindelijk zal de motor alleen nog maar brommen. Neem zeker dezelfde waardes, anders heb je alsnog vermogensverlies en kun je die condensator naar z'n grootje helpen.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Kan het niet de V-snaar zijn? Heb je die gecontroleerd? Als die versleten is, zal deze wellicht gaan slippen als hij (te) veel weerstand ondervind bij het zagen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan je uitleggen wat 1 uitwerptand per zagende tand betekent?
'uitwerptand' noem ik de tand die achter de zagende hardmetalen tand staat
die heb je bij het in de lengte zagen (schulpen) nodig
die zorgt er voor dat het zaagsel uit de snede geworpen wordt, zodat die niet vol raakt waardoor je het hout niet meer vooruit kan duwen
met een afkortzaag is schulpen moeilijk
hoe meer tanden hoe moeilijker
mvdv heeft 48 tanden op het blad
daarmee schulpen ?
bronvermelding GARNOTEC
daar noemen ze het 'spaanbegrenzer'
1597128103956.png
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
Het begrip 'spaanbegrenzer' ken ik.
Mijns inziens is dat om er voor te zorgen dat de zaag(tand) zich niet te diep ingraaft in het hout en daarmee te veel hooi/hout op z'n vork neemt. Gelijk een kettingzaag waar je dit bij kan vijlen indien nodig na wat kettingslijtage.

De theorie dat daardoor het zaagsel uit de snede geworpen wordt kan ik me niet helemaal in vinden, maar dat ligt wellicht aan mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het begrip 'spaanbegrenzer' ken ik.
Mijns inziens is dat om er voor te zorgen dat de zaag(tand) zich niet te diep ingraaft in het hout en daarmee te veel hooi/hout op z'n vork neemt.
dat garnotec het begrip 'spaanbegrenzer' in de kontekst van een zaagblad gebruikt, vind ik ook raar
als je zaagt, dan wil je immers in 1 keer door het hout
mogelijks hebben ze de terminologie bij hun freeskoppen gehaald
De theorie dat daardoor het zaagsel uit de snede geworpen wordt kan ik me niet helemaal in vinden
zo had ik het begrepen
een andere verklaring voor het ontwerp waar op een tand met een snijdende punt een tand zonder snij-effect volgt, is me nog niet bekend
 

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Ik heb vandaag nog een keer het een en ander nagelopen en geprobeerd. Alles lijkt mooi haaks en parallel te staan. Ik heb een nieuwe condensator besteld. Ik hoop dat dit gaat helpen. Ik zal dit topic updaten als ik meer weet. Alvast bedankt voor alle advies.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Kleine update over de zaagtafel:

Ik heb bij kruis.nl een nieuwe condensator besteld en gemonteerd. Ik merkte ook dat de aandrijfriem wat slap leek. Na de instructies in de handleiding gevolgd te hebben kon ik deze strakker zetten door de bouten van de motor los te draaien en de motor een beetje te draaien. Het gevolg is dat hij nu een heel stuk beter zaagt. Misschien dat de aandrijfriem wat oud is, dus deze moet ik misschien nog vervangen of hem nog een keer strakker zetten.

De combinatie van condensator + aandrijfriem strakker lijkt het gedaan te hebben. Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.