repareren van een achterdeur

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Twee van mijn achterdeuren blijken rotte plekken te hebben. Het is van een heel algemeen type deur zoals op de afbeelding
De rot zit in de delen die ik maar even liggende rabatdelen noem omdat ik de echte naam niet ken.

Ik denk dat de constructie ongeveer zo is als in mijn schetsje. Ik zal zolang dat realistisch lijkt de zwakke plekken repareren met repair care maar misschien een heel rabatdeel moeten vervangen. Moet ik voor het vervangen van een eventueel tussengelegen rabatdeel alle eronder gelegen rabatdelen los halen of is er een handigere manier om zo''n tussendeel te vervangen.
Of.... niet repareren maar een nieuwe deur kopen (zit wel dubbel glas)?

01_deur.jpg
02_deur_constructie.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Zo'n ding heet een stapeldorpel deur. Als je er een wil vervangen moet de deur uit elkaar. Ik zou de ruit er uit halen en een andere van marktplaats halen. Zoek dan een merbau deur. Die zijn eigenlijk nooit rot. Ik heb er in de jaren misschien wel 50 opgestookt. Je kan ze regelmatig gratis ophalen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.431
688
Emst
Ik heb een jaar of 4 geleden 2 gebruikte buitendeuren met dubbelglas gekocht voor €60 per stuk
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.063
109
makkelijkste manier is een plaat watervast multiplex er over.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
om een tussenliggend rabatdeel te vervangen moet de hele deur uit mekaar of uiteen gezaagd worden
het zijn achterdeuren, dus je gaat niet meedingen in de wedstrijd voor de mooiste deur in de straat
voor mij is de meest eenvoudige + economische oplossing dat je een plaatje over alle rabatdelen + de stijlen zet
mpx gaat het snelst
moet het esthetischer, dan in hetzelfde hout als de deur
ik zou er bovenaan alvast een hoek van 45° aan zetten + het plaatje waterdicht op de deur lijmen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dat zijn min of meer eensgezinde adviezen die ik samenvat als: mooi repareren is relatief veel werk, terwijl vervangen weinig hoeft te kosten, niet meer werk is en tot meer kwaliteit leidt.
Duidelijk.

Dank.
Klaas
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien handig om toch de juiste benaming te hanteren, hoe zo'n deel heet.
Zoals Chevy al aangeeft heet dat een stapeldorpel. Een rabatdeel is iets heel anders.
Laat eens met een foto zien wat er rot is. Sommige reparaties zijn best nog uit te voeren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Dat zijn min of meer eensgezinde adviezen die ik samenvat als: mooi repareren is relatief veel werk, terwijl vervangen weinig hoeft te kosten, niet meer werk is en tot meer kwaliteit leidt.
Duidelijk.

Dank.
Klaas
Repareren met repair care is ook niet bepaald goedkoop, dus via MP een definitieve oplossing lijkt mij ook logischer.
Ik ben geen fan van opgeschroefde condstucties, dat is lappen en blijft zelden fatsoenlijk dicht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Leuk dat het kan, maar laat daar in nederland eens een offerte voor maken. In engeland en de vs verdienen de meeste timmermannen geen drol. Die muur is zo nat dat de stenen stuk gevroren zijn. Daar kan je beter een paar natuurstenen neuten onder het kozijn zetten. Al die reparatiestukjes geven in een nat klimaat na verloop van tijd naden, waar de rot gezellig verder gaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik heb wel eens een deur opgelapt door een deel van de dorpel er uit te zagen en met repaircare erin te lijmen.
Als je het goed doet zie je het in het begin niet. Ik geef er ook de befaamde tdd garantie op (tot de deur)

Toch wil ik van harte het advies van chevy66 aanbevelen dat is de beste, de goedkoopste maar soms wil de klant anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.