Reinigen Vacuumpomp

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.350
3.465
Gaanderen
Ik heb mijn vacuumpomp een keer of 6 gebruikt. Nu wil ik voor de derde keer de olie verversen. Gewoon eruit en nieuw erin is niet voldoende want er zit te veel troep in en de pomp maakt ook veel meer lawaai. Nu weet ik niets van vacuumpompen en ben heel goed in demonteren. Niet heel goed in weer monteren. Dus ben ik voor zichtig.
Kap eraf.
20230428_091925.jpg
Eerst dacht ik dat ziet er niet best uit. Dan zie ik dat het ruw gietijzer is. De onderkant ziet er verroest uit maar dat is waarschijnlijk houtstof of zoiets. Er zit ook iets in wat op kauwgom lijkt. hier de kap.
20230428_091941.jpg
Alles schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Pomp werkt weer en maakt beduidend minder geluid.
Mijn vraag is moet ik de pomp een volgende keer verder demonteren? Ik schat dat de pomp een 100 draaiuren heeft en het is geen professionele pomp maar wel een twee traps uitvoering het vacuumvat is 30 liter.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.949
3.516
Het ziet er uit of je een investering in een filtertje moet gaan doen. Gezien de rommel , zou ik hem even helemaal uit elkaar plukken en alles even inspecteren en schoonmaken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.949
3.516
Soms wordt er een simpel benzinefilter gebruikt . Een inline vacuumfilter met vervangbaar filter kost iets van15 tot 20 euro. Je hebt in ieder geval wel iets nodig, zo te zien. Die rommel kan daar normaal gesproken alleen maar komen door de pomp heen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.949
3.516
De ingang voor de lucht is de zuigpoort van je compressor. Waar de lucht je tank verlaat zit een filter om de olie in de compressor te houden en de lucht die er uit komt heeft een hogere druk dan de omgeving.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.949
3.516
Ik zou hem even verder uit elkaar halen, zodat je zeker weet dat hij van binnen netjes schoon is. dan kan je gelijk zien of de pompschotjes geen beschadigingen hebben. Er zit niet veel in. Meestal 3 of 4 boutjes op de kop los en dan schuif je het pomphuis met voordeksel zo van af. dan zie je de rotor met de schotjes, die kan je er ook zachtjes uit trekken. Dan herhaalt dit zich nog een keer voor de volgende trap. Zit gewoon met o ringetjes in elkaar. Alles even inspecteren en schoonmaken en weer monteren met vacuumpomp olie. Niet met vaseline. Dat wil je niet in je olie hebben.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.