Reeel prijspeil (kloon) Makita RT0700 accessoires

Wat is een reeel prijspeil voor deze accessoires?

  • Simpelste rond €5, Complexer rond €10

    Stemmen: 3 12,5%
  • Simpelste rond €5, Complexer rond €20

    Stemmen: 4 16,7%
  • Simpelste rond €10, Complexer rond €20

    Stemmen: 5 20,8%
  • Simpelste rond €10, Complexer rond €30

    Stemmen: 10 41,7%
  • Anders; zie toelichting.

    Stemmen: 2 8,3%

  • Totaal aantal stemmers
    24

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik begrijp dat commerciële aanbiedingen hier niet wenselijk zijn.
De vraag is hoe commercieel dan geteld wordt; ik biedt niets aan; ik heb vooral een vraag.

Ik heb in het afgelopen jaar een stuk of 15 accessoires ontwikkeld voor vervanging van de bodemplaat van de Makita RT0700 frees en gelijkende klonen.
Je kan hierbij denken aan een circle-jig, flush-cut platen, een Fingerjoint-jig en diverse bodemplaten geschikt om langs de zijkant van verschillende plaatdikten te gaan, Guide bushings, stofafzuig-aansluitingen, en dergelijken.

In de afgelopen tijd heb ik hier redelijk wat positieve feedback op gehad en worden ze als zeer handig beschouwd.
Daarom sta ik op het punt deze freesplaten te gaan verkopen maar bots ik een beetje tegen het prijspeil aan; vandaar deze post.
Ik welk prijspeil vindt je dit vallen? Het betreft 3D prints van hoge kwaliteit en stevig materiaal.
Een circle jig van Rockler zit rond de €60; dat lijkt mij veel te hoog; maar wat is reeel?

Het feit of een 'geoefende houtwerker' of een 'slimme 3d-printer' deze dingen zelf zou kunnen maken zou ik graag in de vraagstelling buiten beschouwing laten.collage.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Van wat voor materiaal zijn ze gemaakt? Hoe sterk/ stijf/ breekbaar? Hoe lang gaat het mee, 2 jaar, 5, 10? Heb je een close up van de afwerking. Afwegingen die ik maak of ik iets voor een bepaalde prijs wil kopen.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Van wat voor materiaal zijn ze gemaakt? Hoe sterk/ stijf/ breekbaar? Hoe lang gaat het mee, 2 jaar, 5, 10? Heb je een close up van de afwerking. Afwegingen die ik maak of ik iets voor een bepaalde prijs wil kopen.
Goed punt;
Ik ben 2 verschillende materialen aan het testen (@jaap daarom is het nog niet te koop ;) ), PLA+ en PETG; de een is wat stugger, de ander wat beter tegen invloeden van buitenaf bestand. PLA+ houdt het buiten ruim 2 jaar in de volle zon, regen en ijs, dus bij normaal binnengebruik is het zeker wel 5 jaar geschikt. Alles kan natuurlijk gebroken worden, niets is veilig voor een fullspeed draaiende bit, maar geen van de tools wordt op een manier gebruikt waar ze echt met elkaar in aanraking komen. De Fingerjoint-jig zou dat bij kunnen, maar dat is dan slechts bij de eerste keer doorhalen, en daar is het op gebouwd.

Zie hier een closeup van de dustconnector

20220403_164323405_iOS.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
In de afgelopen tijd heb ik hier redelijk wat positieve feedback op gehad en worden ze als zeer handig beschouwd.
Daarom sta ik op het punt deze freesplaten te gaan verkopen maar bots ik een beetje tegen het prijspeil aan; vandaar deze post.
Ik welk prijspeil vindt je dit vallen? Het betreft 3D prints van hoge kwaliteit en stevig materiaal.
Ik denk dat je het vanuit jezelf moet gaan bekijken. Jij hebt iets ontwikkeld/bedacht en gemaakt. Jij weet zelf wat voor kosten en hoeveel tijd het heeft gekost. Als je dan gaat rekenen wat je eigen kosten zijn, en wat je er aan wil verdienen, dan kom je denk ik zelf op een redelijke prijs uit.
Je kan nu hier wel een poll gaan houden, wat iemand het waard vind, maar persoonlijk vind ik dat niet de juiste manier.

Zie het trouwens als positieve feedback, niet als commentaar ;)

Het ziet er op de fotos iig zeer handig en flexibel uit. Heb je het alleen voor de makita gemaakt? Of ook voor andere merken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@jelmer , feedback noted.
Je punt is volledig logisch gezien vanuit een kostencalculatie.
Daar heb ik ook wel een beeld bij wat het mij kost en welke opslag nodig is. Maar mijn ontwikkeltijd (en -kosten) zijn wat moeilijker meetbaar. De uitdaging zit tweeledig; aan de onderkant van het spectrum zijn er mensen die dit soort dingen gratis online kunnen gooien op 3dprint sites. En aan de bovenkant dus de oplossingen van de grote merken a la Rockler, Kreg, etc die ook plastic tools verzinnen voor hoge bedragen.
Ik kan heel slecht oordelen wat iemand bereid is er voor te betalen, vandaar de vraag. Feitelijk hoor je dat soort marktonderzoek voor je ontwikkeling uit te doen, maar mijn eerste insteek was niet commercieel ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Er zijn op marktplaats divers aanbieders van festool-hulpjes. Vaak iets heel simpels voor E5.- Misschien een indicatie.
Rockler, Keg, is spuitgietwerk. Dan heb je spuitmallen nodig en die zijn heel duur. Zij moeten ook nu de ontwikkelaars voor het volgende product betalen. Jij doet het (nog) niet beroepsmatig? Dan zijn je ontwikkelkosten "nul" (hobby geld).

Heel kort door de bocht gerekend, de industrie zit op marges tussen 3-10%, daar overheen twee a drie maal handel is telkens 50-100%.

Maar, ik ben het wel met @jaap en @jelmer eens, de markt is de beste test. Dus hier op MP er mee. (helaas heb ik geen makitaatje, dat vingerding ziet er interessant uit).

Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Je zegt dat je eerste insteek niet commercieel is, maar natuurlijk wil je er wel iets aan overhouden. En terecht.
Geen idee wat kosten zijn voor 3D printen dus hou me ten goede. qua tijd die je hebt geïnvesteerd ook geen idee dus lastig om een prijs te bepalen.
maar de vingerjoint dingie zit er goed uit en heb ik denk ik wel €30 euro voor over. Nogmaals geen idee of dit rieel is. Maar ben zeker geïnteresseerd. (Heb idd een Mikita)
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Bast-hout

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.643
700
Antwerpen
De uitdaging zit tweeledig; aan de onderkant van het spectrum zijn er mensen die dit soort dingen gratis online kunnen gooien op 3dprint sites. En aan de bovenkant dus de oplossingen van de grote merken a la Rockler, Kreg, etc die ook plastic tools verzinnen voor hoge bedragen.
Als je kost+ doet en je geeft jezelf een faire winst en het is nog steeds een redelijke prijs (van de koper uit gezien) dan zal deze het product ook kopen. En je concurrentie of diegene met een 3D printer zal nog eens nadenken vooraleer te concurreren.
Ga je vanuit Rockler- (of analoog aan Woodpeckers) perspectief, dan wakker je de concurrentie aan en ontmoedig je ook de kopers maar je winst/stuk is groter

Ik zou van onderuit beginnen, is de kwaliteit goed en krijg je goede feedback van je kopers, dan kun je je prijs verhogen

up to you
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Bast-hout

jorisvh

Post veel
zitten duidelijk handige hulpstukken bij!
kan op de kleine fotootjes niet goed zien waar alles voor dient en hoe het werkt maar dat is natuurlijk ook niet je bedoeling op dit moment.

als ik zelf naar dit soort dingen op zoek was zou ik op Etsy kijken, denk ik, bvb:
daar wat rondstruinen kan je een goed idee van de concurrentie, realistische prijzen, wat al op de markt is, wat populair is, …
dit heb je allicht al gedaan, maar ik vond het wel boeiend te zien hoe anderen het aanpakken.

dit forum is een goeie plek voor een test, eventueel marktplaats daarna. als je het wat groter ziet dan zal de wereld je markt moeten worden en dan moet je misschien zelf naar Etsy kijken als verkoopskanaal. daar blijft allicht wat kleven maar je krijgt er wel een wereldwijde etalage, webshop, betaalinfrastructuur, … voor in de plaats.

dat mensen met een 3D printer het zelf kunnen maken zou ik inderdaad niet van wakker liggen, dat zijn toch je klanten niet.
de vraag is of ze je concurrenten gaan willen worden.
jij hebt voorsprong doordat je een hele reeks klaar hebt en misschien kan je je verder onderscheiden met goeie documentatie, bvb filmpjes over gebruik, …

veel succes ermee!
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
551
131
En voor diegenen met een printer; je kunt ook ontwerp te koop aanbieden.
zo heb ik zelf bij Homewerken.de ontwerp gekocht voor afzuighulpstuk voor mijn Dewalt zaagmachine. Deze verkoopt ook geprinte hulpstukken.

Wanneer je commercieel gaat werken moet je m.i. ook ABS kunnen aanbieden, dat is toch wat bestendiger.

Maar vooral raad ik je aan na te vragen (KvK) hoe het zit met verantwoordelijkheden en (product)aansprakelijkheid. Je gaat toch een product in de markt zetten wat op een verspanende machine gebruikt gaat worden.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Dank voor alle reacties, tips en opmerkingen; hier kan ik wat mee.

@elzenmaa , PLA is inderdaad niet geschikt. PLA+ en PLA(ST) is in veel metingen beter dan ABS, behalve de smelttemperatuur, wat hier minder van toepassing is. Daarnaast heeft ABS de eigenschap dat het flink kan krimpen tijdens het maken.
Ik ben de ontwerpen ook nog aan het testen in PETG.
De ontwerpen verkopen is iets wat ik ook aan het uitdokteren ben; temeer ook omdat die makkelijker internationaal te verkopen zijn en natuurlijk geen verzendkosten hebben.
Qua produktaansprakelijkheid ben ik daar inderdaad al van op de hoogte.

@Joost Kok , ik doelde dat toen ik begon ze te maken er geen commerciële insteek was; toen was het gewoon handig voor mezelf. En daarom was ik destijds niet 'begonnen' met een marktonderzoek. Bij de verkoop nu is het inderdaad niet bedoeld als liefdadigheidsinstelling.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.620
Iets anders om over te denken is de hoeveelheid producten. Als je bijvoorbeeld 200 bestellingen krijgt van 6 verschillende producten, hoe snel kan je die dan leveren? Internet klanten verwachten eigenlijk dat je het product de zelfde dag verstuurd. Volgens mij is printen geweldig voor enkel stuks, maar je kan geen winst behalen in grotere aantallen. Als een product 10 minuten kost , kosten 100 producten dan 100 x 10 minuten.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@chevy66 iknow :) Dat is een van mijn mentale uitdagingen; heel simpel gezegd is dit hele traject een bijna letterlijk therapeutische uitdaging voor mezelf in omgaan met dat soort dingen; rechten, plichten, mogelijkheden, opslag, bezwaren, (eigen) verwachtingen, moeilijke mensen, lieve mensen, etcetera.

Kort samengevat zonder al te veel details, je hebt niet altijd hout nodig voor een burnout 🔥
🧯
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
De ervaring die ik heb met mijn 3d printer is dat het redelijk veel tijd kost om eea te printen. Als je een simpel model voor € 10,00 aanbied is dit naar mijn mening een vriendenprijs. Je print zo te zien op HQ instelling en je printer is toch al snel een half uur aan het printen ( afhankelijk van de kwaliteit en infill ). Als je alleen de materiaal kosten rekent dan maak je wel wat winst. Zelf vind ik het leuk om eea te ontwerpen en dat zie ik als hobby, ga je die tijd ook rekenen dan is een eenvoudig ontwerp al € 30,00.
 

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Ha Bas,

Hartstikke leuk om vandaag even in je keuken te kijken! Ik heb je materiaal van dichtbij gezien en het ziet er veelbelovend uit. Mocht je een testfase overwegen dan doe ik graag mee.

Antwoord op je vraag (nu houd ik dus geen rekening met de ontwerpkosten) zou ik voor de makita freeszolen 5 euro per stuk betalen. Ik denk dat hierin meespeelt dat we gewend zijn dat hoe zwaarder een product voelt, hoe meer solide het lijkt. Dat is iets waar 3d printjes (helaas) onder lijden. Ik kan me voorstellen dat het (ook qua productie efficiëntie) handig is om die freeszolen naast los ook in een bundel te verkopen. Past toch makkelijk door de brievenbus.

Voor de complexere zoals die fingerjoint jig ben ik wel benieuwd hoe ie zich houdt, maar zou ik best 30 euro over hebben!

Groeten,

Guus
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Bast-hout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.