Red Class Wood

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met Red Class Wood?

Ik wil een overkapping tegen het huis maken en mijn ervaring met Douglas is dat het erg werkt (Zweeds rabat wat 1 cm werkt in de totale hoogte van 18cm). Dus ik ben gaan zoeken naar een alternatief en ik kwam terecht bij Red Class Wood. Volgens de importeur een hoop voordelen t.o.v. Douglas, maar is de oorsprong van het hout is mij onduidelijk. Wat is begrijp is dat het Vuren is wat speciaal is behandeld.
Daarnaast heb ik begrepen van een aantal houtleveranciers dat zij sceptisch zijn over het product, genoemde voordelen en de gegeven garantie van 10 jaar.

Hoor graag ervaringen.
 
J

j1eke

Guest
Ik heb er ook eens naar zitten kijken. De duurzaamheid lijkt een beetje gelijk aan gewolmaniseerd vuren, in de open lucht goed, voor grondcontact niet geschikt.
Voor een overkapping lijkt het prima materiaal te zijn. Heb er wel een paar bouwsels in gezien en ik vind de kleur en look wel prima, zit inderdaad dicht tegen douglas aan, alleen de kwasten zien er iets anders uit.
Ik heb zelf met douglas weinig problemen voor een overkapping. Wij gebruiken wel gedroogd hout en voor de staanders zou je duplo verlijmde palen kunnen gebruiken als je bang bent voor vervormen (maar dan krijg je ook weer vingerlassen en naden in het zicht).

Verkrijgbaarheid kan wel een probleem zijn, niet veel mensen hebben het liggen. Bestellen kan natuurlijk voor een overkapping, maar dan kun je niet zomaar een balkje bijhalen. Je zou natuurlijk douglas erbij kunnen gebruiken, maar dan zit je misschien wel weer met verschillende vergrijzing.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Ik heb wel ervaring met Platowood vuren, dit is thermisch gemodificeerd. Vergrijst mooi en ruikt lekker met zagen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
RedClass Wood is ook geimpregneerd, maar dan grenen dacht ik. Weliswaar met milieuvriendelijkere middelen als het traditioneel behandeld vuren tuinhout, maar het is nog steeds een chemische vloeistof. Waardoor de buitenkant behandeld is, maar zaagsnedes nog steeds kwetsbaar zijn en eigenlijk opnieuw behandeld moeten worden.
Ik heb ook laatst ergens gelezen dat het niet geschikt zou zijn als gevelbekleding, maar wat de reden daarvan is weet ik niet.

Ik heb zelf ook e.e.a. aan douglas gebruikt hier in de tuin. Het werkt wel iets, maar zeker niet die cm per plank waar jij het over hebt. Ik heb er ook enkele deuren mee bekleed (deur kippenhok met schroten, deuren kachelhouthok met zweeds rabat) en daarbij heb ik geen problemen met klemmen door uitzetten, terwijl deze resp. 1 en 2 meter hoog zijn.

Wil je iets anders dan douglas, en wel een duurzaam alternatief, kan je inderdaad kijken naar de verschillende thermisch gemodificeerde houtsoorten. Die zijn gestoomd en gebakken, waardoor de duurzaamheid richting klasse 2 (soms zelfs 1) schijnt te gaan. En zeker zeer stabiel.
Te vinden in verschillende houtsoorten, o.a. Frake (door sommige leveranciers frake noir genoemd), vuren, grenen, essen, ayous, populier.
Hier staat wel wat info, maar als je op google zoekt op thermisch gemodificeerd hout kom je ook e.e.a. tegen aan info.

weer een handelsnaam ?
Ja, inderdaad. Een nieuw soort gewolmaniseerd naaldhout.
Net als dat er voor thermisch gemodificeerd hout de "merknamen" Platowood en Thermowood zijn, en dat gemodificeerd Frake ook verkocht wordt onder de naam Frake noir.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.