recup vloerdelen schoonmaken

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Beste medehoutliefhebbers,

Een vriend van mij is zijn huis aan het verbouwen en is daarbij gestoten op een mooie oude eikenhouten vloer. Nu is het probleem dat die vloer gelegd is op een soort asfaltlaag :shock:

Dus het probleem: het 'asfalt' blijft uiteraard in een dikke laag aan de planken kleven. Nu is het met een oude beitel wel weg te halen, maar je begrijpt dat dat voor een volledige vloer een werk van lange adem kan worden (en het is ook wel een beetje zielig voor die arme beitel).

Is er iemand van jullie die hiervoor een ideetje heeft? Of is er eigenlijk geen beginnen aan? Momenteel komt de laag redelijk goed los.

groeten,
Sam
 

WR1944

Oud hout
Ik heb geen pasklaar antwoord. Ik zou zelf wat moeten experimenteren om de beste methode te vinden. M'n eerste gedachte zou zijn om met een hete lucht verfbrander (geen vuur!) zoveel mogelijk weg te smelten en de rest met iets als een roterende staalborstel te verwijderen. Ik denk dat, als het meeste er af is, je wel met een electrische schaaf het oppervlak geheel bitumen vrij kan krijgen.
Ik had een identiek probleem toen ik een soort linoleumtegels wilde verwijderen. Die zaten met een soort van bitumen aan de ondervloer vast. Met een flinke verfschraper kon ik het meeste van de vloer verwijderen.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
En een oude beitel of platte schroevendraaier gloeiend heet stoken, en dan de bitumenlaag eraf 'snijden'? Je kan natuurlijk altijd grof geweld gebruiken dmv een haakse slijper en roterende staalborstel. Gaat wel een bende worden. :mrgreen:
 

WR1944

Oud hout
Met zo'n dikke laag zal je eerst zoveel mogelijk moeten verwijderen met misschien een breed en heet plamuurmes eventueel in combinatie met een hete lucht blazer. Het zal wel een flinke klus worden maar met de hogere temperaturen wordt de bitumen in ieder geval wat zachter.
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
meschien een Tapijtstrippers huren? dan kan je de planken gewoon op de vloer leggen en het grotendeels verwijderen en daarna meschien met de elektrische schaaf of band schuurmachine het afwerken...
 

tuoh

Oud hout
Hoe kouder de omgeving hoe beter je de bitumen los krijgt, bij warmte begint het boeltje te kleven en dat is hopeloos werken. Bij koude breekt de bitumenlaag veel sneller los. Er blijven dan veel minder resten achter op het hout.

Bij de restauratie van een parketvloer (80m2) in het stadhuis van Antwerpen welke ook was geplaatst met gesmolten bitumen, hebben we alle delen door de verticale freesmachine gehaald. Op de machine hadden we een grote widiazaag geplaatst en daarmee verwijderden we alle onrechtmatigheden. Dat werkte als een tierelier, maar er was ook een keerzijde aan de medaille. Na de klus konden we het tafelblad van de machine opnieuw laten vlakken, dit was namelijk 1,5mm ingesleten :shock:

Desondanks was dit toch de snelste en goedkoopste manier om van die smeerboel af te raken.

Mvg,

André
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
:cry: Inderdaad, lintzaag. Je houdt dan mooie aammaakhoutjes over.
In elk geval niet verhitten. Ooit met een afgedankte zaag bitumen golfplaten gezaagd, verfstripper erop om schoon te maken, werd alleen maar erger, dus weg zaag.
Succes, mvg Hemmo van der Zaan
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Onder mijn oude Volvo zat een dikke laag bitumen. Ik heb dus vele uurtjes zoetgebracht liggend onder dat ding met een schraper. Eerst inderdaad geprobeerd in de kou. In een vorstperiode. Op zich breekt het dan wel mooi schoon los, maar dat spul zat op veel plaatsen zo vast dat het gewoon zonder verdere hulpmiddelen geen doen was. Uiteindelijk ben ik toch met een brander en een plamuurmes gaan werken. Het smeert inderdaad flink uit. Dus daarna met een roterende staalborstel, nog meer smeerboel maar ook minder totaal volume aan bitumen. En tenslotte met aceton. Vervolgens is hij naar de straler gegaan en daar brandschoon gestraald.


Kortom, als ik jou was zou ik mijn tijd beter gaan besteden.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
inderdaad tot die conclusie zijn we ook gekomen. Althans ik toch, hij gaat nog even wat testen (hij zou graag een tafelblad willen maken van die vloer, om in dat huis te zetten...) en als hij het schoon krijgt, wil ik wel een tafel ervan maken ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja maar dat kan pas nadat bijna alle teer weg is. Anders stuitert het straalgoed gewoon weer terug.

Dat doet me ergens aan denken. Tegenwoordig stralen ze ook met droog ijs. Dat zou wel kunnen werken. Bij auto's wordt dat nu aanbevolen bij het verwijderen van teer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.