Record Power RSBG8 (200 mm) of RSBG6 (150 mm)

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Allen,

Na jaren van 2dehands afdankertjes, dacht ik mijzelf eens een (budgetvriendelijke) degelijke bankslijpmolen aan te schaffen.

ik slijp beitels en handschaafmessen met de hand op diamantschijven, maar voor kringloopvondsten en heel verweerde exemplaren leek mij zo een slijper met een brede witte steen wel aan de orde.

zo kwam ik op de site van Willy Vanhoutte terecht, en viel mijn oog op die van record power :



nu vroeg ik me af om voor het 150 of 200 mm model te gaan?

ik las hier op het forum al tegenstrijdige berichten, dus ik weet het niet goed meer. Als ik het begrijp geeft de kleiner steen een holler slijpbeeld, maar ik begrijp miss niet goed of dat nu nadelig of voordelig is?

alsook is de kleiner steen sneller "op", maar voor gezien mijn hobby slijpuren lijkt me dat nu niet echt meteen aan de orde :)

iemand ervaring met deze machine? of een duidelijke uitleg waarom 150 / 200 mm steen ?

Alvast bedankt,

(ps: ik vond na het zoeken op verschillende zoektermen geen topic dat dit al behandelde; indien ik fout ben, aarzel niet om de link hiernaartoe te posten).
 

tuoh

Oud hout
Grotere steen = vlakkere vouw, wat dan weer wil zeggen dat je een sterkere snede overhoud.
Kleine(ere) steen = holle vouw. Deze is dan weer wat sneller te wetten, maar wat fragieler in gebruik.

Aan jouw de keuze.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
heb ik het dan goed met het volgende:

ik probeer een vouw aan te houden van 25°; en zet er dan op het einde een heel klein "randje" aan van 30° dat ik dat afwet op een lederen strop.

gezien dat beperkt is qua oppervlakte moet ik niet persé snel wetten; maar ben ik beter met een sterkere snede ?

200 MM it is dan! spijtig dat die CBN wielen 50 euro duurder zijn :) soit dat is voor de toekomst!

@tuoh weeral maar eens bedankt, moest je na de coronocrisis eens een workshop slijpen geven, ik woon vlak om de hoek en betaal in Duvels hé :)
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem

barthut

Nieuw lid
14 mrt 2020
1
0
Hoi @Martein_H, heb je inmiddels zo'n Record Power slijper aangeschaft? Ik zat er ook naar te kijken en ben benieuwd hoe hij jou bevalt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik zie deze draad nu pas.

Welke heb je?

Ik hoop dat het de kleine is.

De grote ( 200mm stenen aan 2800 toeren per minuut ) heeft een te grote omtreksnelheid om comfortabel houtgereedschap mee te slijpen, is mijn ervaring. Het kan, maar het gevaar op oververhitting is te groot.
Dat werd al vaker op dit forum geschreven.
Daarom heeft Willy Vanhoutte ook een langzaam draaiende slijpmachine met stenen van 200 mm die rond de 1400 toeren per minuut draait.

https://www.willyvanhoutte.com/NL/p...31/bankslijpmachine-200-mm-1450min-220v/20069

Er is er zelfs eentje die langzaam en snel draait, de prijs is er dan ook naar en voor houtbewerkers heeft dat weinig of geen meerwaarde, vind ik.




groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Oei, mijn van 200 mm zou een van de dagen binnen moeten komen, nu ja de pot water staat er toch naast, en het meeste slijpen doe ik op diamantplaten, deze is maar om de eerste vorm goed te krijgen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Voor houtdraaiers is het minder een probleem, die werken doorgaans met gereedschappen van HSS of zelfs met een hardmetalen plaatje. Dat kan tegen hogere temperaturen. Bij de tekst van willy VH staat ook
Het maakt niets uit of je daarna met wetstenen veel of weinig afwet, als het staal oververhit is, dan is het daar te zacht geworden. Je kunt de machine beter meer gebruiken en daardoor de limiet beter leren kennen. Dat geeft minder problemen.

Als de hoge omtreksnelheid van de machine teveel warmte genereert, dan kun je de aanschaf van een CBN wiel misschien vervroegen? Deze genereert veel minder warmte en hiermee zal zeker vlot te werken vallen. Van de nood een deugd maken.

Verder ziet die machine er toch wel beter uit dan zijn voorganger. Op de laatse opendeurdag van Willy was enkel het oude type te zien met de slechtste leunspanen die ik ooit heb gezien. Op de nieuwe is er gelukkig wel veel aandacht besteed aan stevige leunspanen. Ik ken geen andere in die prijsklasse die dat heeft.

Je gereedschap steeds maar heel kort tegen de witte steen houden en vooral niet ( helemaal niets) duwen.
Ik kan de korrelgrootte van die witte steen niet te weten komen. Ook bij Record Power niet. Weet iemand deze korrelgrootte?

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Voor houtdraaiers is het minder een probleem, die werken doorgaans met gereedschappen van HSS of zelfs met een hardmetalen plaatje. Dat kan tegen hogere temperaturen. Bij de tekst van willy VH staat ook
Het maakt niets uit of je daarna met wetstenen veel of weinig afwet, als het staal oververhit is, dan is het daar te zacht geworden. Je kunt de machine beter meer gebruiken en daardoor de limiet beter leren kennen. Dat geeft minder problemen.

Als de hoge omtreksnelheid van de machine teveel warmte genereert, dan kun je de aanschaf van een CBN wiel misschien vervroegen? Deze genereert veel minder warmte en hiermee zal zeker vlot te werken vallen. Van de nood een deugd maken.

Verder ziet die machine er toch wel beter uit dan zijn voorganger. Op de laatse opendeurdag van Willy was enkel het oude type te zien met de slechtste leunspanen die ik ooit heb gezien. Op de nieuwe is er gelukkig wel veel aandacht besteed aan stevige leunspanen. Ik ken geen andere in die prijsklasse die dat heeft.

Je gereedschap steeds maar heel kort tegen de witte steen houden en vooral niet ( helemaal niets) duwen.
Ik kan de korrelgrootte van die witte steen niet te weten komen. Ook bij Record Power niet. Weet iemand deze korrelgrootte?

groeten

Ornament

Ik heb hem binnen, serieus beest! Steen os 36 en 100 korrel....

Mijn regel is altijd 2 sec dan afkoelen

Leunspanen zijn idd dik inorde kn vgl met andere budget machines
 

hansvk

Nieuw lid
6 nov 2016
3
0
Is 2800 tpm met een 200 mm CBN wiel echt veel slechter dan 1450 tpm? Volgens de website van Baptist is het CBN wiel dat ze verkopen geschikt voor 1700 - 3000 tpm.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ja, dat verschil is groot.
Het zijn de omtreksnelheid die belangrijk is. Dus de ideale toeren voor een CBN wiel is afhankelijk van de diameter van het wiel. Ik heb even bij Baptist gekeken. Daar staat het zoals je aangeeft. Jammer.

Voor de vork waartussen de ideale omtreksnelheid van de cbn ligt, , ben je juist met een 150 mm die 2850 t/min draait of met een 200 mm met 1450/ toeren/min . Die laatste heeft zelfs een lagere omtreksnelheid dan de eerste. Maar beide liggen in de vork die door de fabrikant is voorgeschreven.

Op een 200 mm met 2850 gaat die dus te snel. Ergens hier op het forum staat die vork van ideale omtreksnelheden van CBN; Gepost door Dehoutdraaierij , die wel de juiste combinatie 200 mm machine 1450t/min met CBN verkoopt.
En met stenen is een 200 mm 2850 / min echt oncomfortabel.

Een cbn op een 200mm 2850 t/min is dus niet ideaal, maar het blikt in praktijk te werken;

Als ik mijn machines optel met de machines op het werk (waar ik verantwoordelijk voor ben en onderhoud, en op werk , komen we aan
2 machines 150 snel ( 1 cbn schijf op een van deze machines),
1 machine 175 mm snel
2 machines 200mm snel ,
1 machine 200 min traag met een cbn wiel
3 grote Tormec natslijpers

groeten,
Ornament
 

hansvk

Nieuw lid
6 nov 2016
3
0
@ornament Bedankt voor de uitleg. Het draadje van Tuoh had ik ook al gelezen. Ook de website van Ronald Kanne al helemaal doorgespit en bij Baptist gekeken n.a.v. dit topic. Een Record Power RSBG8 of RSBG6 met CBN wiel is toch een stuk goedkoper dan de machines die Ronald verkoopt. Voor een beginnend hobbyist een afweging om te maken, lastig. Je wilt ook niet achteraf spijt krijgen dat je niet wat meer had geïnvesteerd voor een (veel) beter resultaat.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Met klein budget zou ik dan voor een snelle 150 mm gaan voor beitels en schaafbeitels. Zowel met witte steen als met CBS is die direct bruikbaar. Ik moet wel zeggen dat ik een witte steen met korrel 60 prefereer boben een witte steen met fijnere korrel. Heeft met minder warmteontwikkeling te maken . We wetten toch af, dus iets ruwer slijpbeeld maakt niet uit.

En bij het afwetten van beitels en gutsen, geen minivouw maar de volledige holle vouw op de wetsteen en op de strop Dat geeft oneindig meer controle op je beitel wanneer je met de vouw naar benden (tegen het werkstuk) werkt. Met bolle vouwen of mini vouwen heb je dat niet.
Het stroppen ( met de hand ) is niet onschuldig, je moet echt vechten om de vouw , bij de snede) niet bol te maken.

Voor houtdraaigereedschappen heb ik toch wel liever een 200 mm

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Voor wie op dit draadje terecht komt en nog twijfelt:

ik heb uiteindelijk de 8" RSGB maar aan mijn vader gegeven en de 6" met CBN wiel opgepikt. Wereld van verschil (maar ik gok dat het meer aan het CBN wiel ligt dan aan de grootte van de stenen.)

De 8" ondervond ik als veel te zwaar en grof, werkbank trilde als dat ding in gang schoot en uitlooptijd was ook gigantisch.

De 6" hoor je amper en de uitlooptijd is minder lang. En in combinatie met het CBN wiel is er geen risico op verbranding meer!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.