Record Power PT310 vlak- en vandiktebank met spiral block

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.950
1.115
Omgeving Eindhoven
ik heb ook een A3-31 van Hammer, met spiraal-as.
Toen ik die een aantal jaar geleden kocht, kon ik kiezen tussen een Jet of de Hammer. Volgens mij had de RP toen nog geen spiraal-as.
Over deze Hammer ben ik zeer tevreden, weinig onderhoud/afstelwerk nodig, en ondanks veel meters schaven ook de mesjes nog niet hoeven te wisselen.
En wat Workingwithwood in #11 zegt, klopt helemaal. Zeker over de spiraal-as: bij de PT310 zitten de losse mesjes redelijk op 1 lijn, bij de A3-31 zitten ze echt rond de as gedraaid. En ook de rij-inrichting, daarvoor heb ik zelf een onderstel gemaakt (zie hieronder meer).

Wat ik van de A2-26 weet, is dat dat idd een veel simpelere machine is, zeker niet te vergelijken qua bouwkwaliteit en capaciteit met de A3-31. Hoe deze zich verhoudt tov de RP weet ik niet.

@Sytze Goed dat je je nog ff hebt voorgesteld en hebt laten weten met wat voor hout en in wat voor werkplaats je werkt, en dat je ook al genoeg ervaring hebt. Dat is de info die handig is om ook advies te geven nav je vraag. Want voor "het schaafbeeld" maakt het ook veel uit of je vooral vuren schaaft, of juist tropische houtsoorten met kruisdraad. En ook voor het soort machine scheelt het of je aan kumiko werkt of vooral balken van 6 mtr wilt schaven voor houtskeletbouw :cool:
En aangezien je al flink wat ervaring hebt, hoeven we je de basis dus ook niet meer uit te leggen en begrijp je de vaktaal dus ook gewoon.
Nog well ff een vraagje: heb je in je huidige/nieuwe werkplaats de beschikking over krachtstroom of ben je beperkt tot 230 volt?

Met de RecordPower of de A2-26 kan ik je dus niet helpen, maar mocht je een keer naar de A3-31 willen komen kijken ben je welkom hoor! Al is het naar mij een kleine 100km naar het zuiden, en helaas ook niet op de route naar MarcoScholten, als je het vergelijk zou willen maken met de RP...
Ik heb voor ik de A3-31 kocht ook ergens langsgegaan om 'm uit te proberen. Niet via dit forum, maar vanuit Felder hebben ze een van hun klanten bij mij een paar dorpen verderop gebeld of ik langs mocht komen. En het zien draaien/schaven van de machine, met eigen hout, heeft toen voor mij wel de doorslag gegeven om 'm te kopen. Dus idd goed dat je ergens wilt gaan kijken @Sytze (y)

Ik weet ook niet wat jij een "kleine" werkplaats noemt, maar bij staat in een ruimte van 2m5 x 4 meter een Hammer A3-31, Harvey gietijzeren zaagtafel, freestafel, vaste werkbank en een stel kasten. De afzuiger en lintzaag zijn verbannen naar de ruimte ernaast. Er past dus veel in een kleine ruimte, maar wel met wat aanpassingen. Dus als je daarom naar een A2-26 zou gaan kijken omdat die kleiner is...
Misschien wel handig ook voor @Rob-a, ik heb mijn A3-31 op een onderstel gezet met 4 zware grote zwenkwielen. Dan is hij goed te verrijden; met de standaard Hammer rijinrichting kan hij net als een platenkar in de bouwmarkt beperkt draaien en alleen maar zijdelinks verplaatsen; ik kan m nu net als een supermarktwinkelwagentje rondjes op dezelfde plek laten maken. Dus ook makkelijk wegzetten waar ik maar wil als ik 'm niet gebruik.
En ik heb 'm met dat onderstel juist wat hoger gezet dan de standaard hoogte, en dat voelt voor mij juist veel natuurlijker (terwijl ik ook maar 1,80 ben). Dus aanpassen van de werkbank hoeft mogelijk niet eens, misschien is verhogen van de vvd juist wel een optie?

@Rob-a Ik heb mijn Hammer ook met een HBM200 afzuiging op 230 volt gebruikt (heb nu een Jet afzuiger op krachtstroom die tweedehands ik bij de zaagtafel mee heb gekocht), maar die HBM had er ook geen moeite mee hoor. Je hebt normaalgesproken immers ook niet beide machines tegelijk aan staan, goede afsluitkleppen voor beide machines plaatsen dus. En gewoon eerst uitproberen, upgraden kan altijd nog.
Heb jij trouwens ook de silent-spiraalas op de offerte laten zetten? Die is het extra geld meer dan waard, voor het geval je daar nog over zou twijfelen!

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
165
108
Zuid Holland
Door de overvloed van positieve gebruikers ervaringen denk ik dat inmiddels iedereen er wel van overtuigd is dat de Hammer A3-31 een goede en fijne machine is. Maar er heeft zich nog geen ervaringsdeskundige gemeld voor de Record Power PT310. Ik vind het nog lastig om een eerlijk vergelijk te maken tussen de twee machines, van de A3-31 heb ik de uitgebreide informatie van de gebruikers maar mis ik een duidelijke prijs. Van de PT310 heb ik een duidelijke prijs maar mis ik de gebruikerservaring. Wie o wie kan dit verhaal compleet maken?

Vanuit mijn perspectief als hobbyist zie ik een keuze tussen meer dan goed genoeg en het beste in zijn klasse. Als ik voor 2800 een meer dan goed genoeg machine kan kopen, hoeveel is het me waard om de stap naar het beste in zijn klasse te maken? Ik geloof niet dat ik daar nog eens 1000 euro voor wil betalen (ben bang dat ik het dan nog niet red).

Een tweedehands Hammer lijkt de beste compromis, maar dat is nog niet zo eenvoudig tegenwoordig.

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
88
20
Wijk bij Duurstede
Ik heb sinds 2 jaar de Record Power PT310 en ik ben hier zeer tevreden over. De machine is zwaar en stabiel. Het schaafbeeld is uitstekend. De afstelling kan zeer nauwkeurig.

Wat zou je over de machine willen weten?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.