Record Power PT310 vlak- en vandiktebank met spiral block

Sytze

Nieuw lid
2 sep 2025
2
3
Driebergen
Hallo Ik overweeg een PT310 te kopen (of een Hammer A31-310). Bij Baptist kan ik de machine niet uitproberen, nog niet een stuk hout er mee schaven. Ik ben op zoek naar die een PT310 heeft. En waar ik even een testje kan doen om het schaafbeeld te zien, bij voorkeur in de omgeving van Utrecht. Ook hoor ik graag wat voor ervaringen mensen met de PT310 met spiraalas.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
468
512
Ik weet dat dit niet de vraag is maar wellicht goed om mee te nemen in de overweging: Hammer machines lijken wel erg waardevast en makkelijk 2e hands te verkopen, met de record power is dat voor mijn gevoel wat minder makkelijk. Dat hoeft helemaal niks te zeggen over de kwaliteit overigens.

Heb zelf geen RP maar een Hammer, dit was een van de overwegingen voor mij destijds.

MarcoScholten

Nieuw lid
3 okt 2022
19
57
Gelderland
Hallo @Sytze,
Ik heb sinds een jaar of 2 de PT310 met spiraal as.
Ik ben maar een hobbyist met weinig ervaring met andere VVD's maar ik ben erg blij met deze machine. Ik heb de 230V versie. Degelijke machine. De analoge hoogtemeter vind ik erg fijn en precies. Ik heb er vuren, douglas, eiken, teak, en esdoorn mee geschaafd en het schaafbeeld vond ik elke keer mooi. Ik gebruik hem regelmatig maar niet super vaak en de mesjes zijn nog steeds scherp en ik heb ze nog niet hoeven draaien.
De bijgeleverde wielen en hefboom werken goed. Ik heb een kleine werkplaats en kan hem zo heel makkelijk even gebruiken en dan weer in de hoek zetten.
Ik kan deze machine zeker aanbevelen.
Je mag hem komen uitproberen maar ik woon wel 90km van Utrecht.

• Leuk
Waarderingen: NeroP en michielr

Sytze

Nieuw lid
2 sep 2025
2
3
Driebergen
Hallo Allemaal, Blijkbaar zijn er bepaalde verwachtingen waar ik niet aan voldaan heb. Ik heb geen ervaring met dit of een ander forum. Ik had een vraag, die heb ik gesteld en heb het zakelijk benaderd. Internet gebruik ik om informatie te zoeken en hopelijk vinden.
Ik heb een paar antwoorden gekregen die mij verder helpen, bedankt daarvoor.

In een gesprek over iemand in de derde persoon gaan praten of schrijven die er gewoon bij is, voldoet dan weer niet aan mijn verwachtingen.

Als ik een keuze heb gemaakt welke het wordt zal ik hier laten weten.

Als laatste het voorstellen: ik ben bezig een "kleine" werkplaats in te richten en daar ontbreekt nog een kleine VVDB. Ik heb 40 jaar als zelfstandig meubelmaker gewerkt en ben nu met pensioen. Ik heb mijn grote machines verkocht maar ik wil nog wel een houtwerkplaats voor de "hobby", om meubels e.d. kunnen maken voor familie of vrienden.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.325
695
Hoi Sytze, welkom op dit prachtige forum!

Doorgaans is het hier erg gezellig, de uitnodiging om iets uitgebreider kennis te maken was ongetwijfeld beter bedoeld dan jij lijkt te hebben opgevat. De commentaren hierboven zijn zonder uitzondering afkomstig van in het algemeen positieve bijdragers en ik twijfel niet aan hun goede bedoelingen.
Dat gezegd hebbende ben ik blij dat je toch wat achtergrondinformatie hebt gegeven. Met jouw werkervaring kan je ongetwijfeld nuttig bijdragen aan dit forum.

Ik hoop dat je regelmatig je kennis en inzicht komt delen, we leren hier elke dag van elkaar en bij voorkeur van leden die weten waarover ze praten.

• Leuk
Waarderingen: Sytze

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
817
165
Stiens
Dag Sytze,

Ik stel voor om o.a. nog op het volgende te letten. Ik schrijf dit zonder verder veel na te zoeken, dus je moet het zelf even verifiëren.

- Ik denk te weten dat de tafels van de Hammer net wat langer zijn. Voor een kleine werkplaats kan dat
een nadeel zijn maar voor de schaafbewerking is dat een voordeel.

- Ik denk ook te weten dat de wielen onder de Hammer zo zijn geplaatst dat je hem zijdelings kunt
verplaatsen. Bij de RP moet je in de lengte richting verplaatsen.

- Bij de Hammer heb je volgens mij meer mesjes. Ze zijn dan ook iets anders geplaatst. Iemand anders kan
dat misschien nog beter toelichten.

Felder heeft hier soms een demonstratie- of weinig gebruikt model te koop.

• Leuk
Waarderingen: Sytze

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
161
104
Zuid Holland
Ik overweeg ook om een vvd aan te schaffen en zie dat op het moment de Record Power PT310 met spiral block redelijk gunstig geprijsd is (2750 incl btw). De Hammer krijgt vaak wel de betere feedback, of is het dat er gewoon meer in omloop zijn en er daardoor meer goeds over te lezen is? Maar goed, het argument van de hogere restwaarde van de Hammer vind ik wel een goede, maar hoeveel extra ga je hiervoor betalen bij de initiële aanschaf?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.