record power 310 vs Hammer A3-26

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Hallo Houtmak(k)ers,

Ik zit zoals zovelen hier met het vraagstuk wat ik ga doen mbt tot de aanschaf van een VVD Bank. Uiteraard zijn alle te verwachten vragen wel langs gekomen maar inmiddels is er een bijgekomen die ik eigenlijk niet goed beantwoord kan krijgen. De Hammer is uiteraard bij velen hier een favoriet (bij mij ook) en is een serieuze optie (met of zonder spiraalas). Maar recent heb ik bij de bekende houtspeelgoedwinkel in A de record power PT 310 zien staan. Deze is er ook met spiraalas en wordt door de medewerkers daar omschreven als zeer goed en geschikt voor zelfs professioneel gebruik. Nu is mijn vraag, zouden jullie dat ook zo durven stellen? ik vind het lastig te plaatsen omdat in mijn hoofd Hammer toch wel boven RP staat. maar daar kan ik natuurlijk echt wel duidelijk naast zitten, de zogenaamde blinde vlek zeg maar.
Dus mocht een van jullie de RP PT 310 hebben staan of deze zelfs beiden gebruikt hebben dan zou ik het waarderen als je je mening wilt delen.

mvg niels
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Omdat ik in het verleden regelmatig "opgewaardeerd" heb, kijk ik er ondertussen wat anders tegen aan.
Mocht je ooit door willen groeien, dan is de Felder snel verkocht zonder veel verlies (in de tussentijd is meestal de (nieuw)prijs van de machine flink gestegen). Een Record Power verkopen gaat wat lastiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Omdat ik in het verleden regelmatig "opgewaardeerd" heb, kijk ik er ondertussen wat anders tegen aan.
Mocht je ooit door willen groeien, dan is de Felder snel verkocht zonder veel verlies (in de tussentijd is meestal de (nieuw)prijs van de machine flink gestegen). Een Record Power verkopen gaat wat lastiger.
Dit idd.
Ik sta nu voor een zelfde wens tot opwaarderen en de Hammer geeft me een prima uitgangspositie.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
dan zat ik er niet ver naast met mn gevoel want dat is inderdaad iets dat ik ook bedacht. bedankt voor jullie reacties. fijne avond
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Zo te horen gaat je voorkeur uit naar een 220v machine, maar je vergelijk loopt een beetje mank, de Record Power is langer en breeder. Je vraagstelling had beter geweest als je had gevraagd; wat is beter de PT300 of de A3-31. By the way Schoonhoven heeft een tweedehands Hammer A3-31 met spiraalmesjes op 220 in de "aanbieding". Digitaal klokje zit er ook op, en de machine heeft alleen in de showroom gestaan als showmodel, bouwjaar 2021 dacht ik,...en nu komt het voor de prijs van €3527 en dan wordt hij ook nog tot aan de deur bezorgt:D. Wie weet heb je er wat aan? Succes met de zoektocht!!
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het niet helemaal hetzelfde ding is. Ik was vooral op zoek naar een vergelijk qua kwaliteit omdat ze min of meer in dezelfde klasse zouden vallen. Mvg niels
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
is de tweedehandsmarkt in de gaten houden geen optie?
Hier komen vaker VVD's voorbij, ook bijvoorbeeld JET.
Deze zit volgens mij tussen de Record Power en de Hammer in.

Tweedehands zijn ze natuurlijk een stuk goedkoper dan nieuw, dus dan verlies je ook nog eens (veel) minder op de doorverkoopwaarde
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Zelf koop ik graag een tweedehands machine en dan het liefst van een recent bouwjaar. Een machine waar van alles aan mankeert, valt al snel door de mand als je het laat testdraaien. Ook diepe krauwen op het oppervalk zeggen iets van het gebruik, is hij hobbymatig gebruikt, of heeft ie echt km hout gevreten, uiteraard het blijft moeilijk, maar met een beetje gezonde verstand kom je al een heel eind. Voordeel van een nieuwe machine hij heeft geen voorgeschiedenis en je hebt garantie. Maar laten we eerlijk zijn, meestal komen de eerste mankementen boven water, als de machine al wat ouder is, en dan zal je net zien, net buiten de garantie:cautious:.
 
Laatst bewerkt:

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Vorig winter heb ik de PT310 met spiraalas gekocht (op 220v) en ik ben zeer over deze machine te spreken. Solide, VD doorvoer nauwkeurig af te stellen. Het schaafbeeld van de spiraalas is uitstekend. Was nog even bang dat de combinatie VVD + afzuiging de stop eruit zou doen laten springen, maar nooit problemen mee gehad.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
wat mij op valt is dat ik behoorlijk wat profs zie in shoptour videos die allemaal kiezen voor een grote losse vlakbank en een klein tafelmodel vandiktebank.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
wat mij op valt is dat ik behoorlijk wat profs zie in shoptour videos die allemaal kiezen voor een grote losse vlakbank en een klein tafelmodel vandiktebank.
Inderdaad moet je zeker overwegen als je genoeg ruimte hebt en productie wil draaien als een industrieel, een combi moet je iedere keer ombouwen als je van vlakbank naar vandiktebank ga, echter voor de gemiddelde hobbyist is dit toereikend genoeg, en 2 afzonderlijke machines kosten beduidend meer. Maar zoals altijd het ligt er maar net aan, wat wil je er mee gaan doen?? Als je 220 zoekt neem ik aan dat je geen productie wilt draaien zoals in timmerfabrieken???
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
wat mij op valt is dat ik behoorlijk wat profs zie in shoptour videos die allemaal kiezen voor een grote losse vlakbank en een klein tafelmodel vandiktebank.
Dat zijn 'Youtube profs/influencers', het merendeel Amerikaans... Een Hammer bijvoorbeeld is op minder dan1 minuut omgebouwd van vlak- naar vandikteschaven of omgekeerd, dat is zeker geen issue.

Die tafelmodellen zijn in principe oké, en het hangt er vanaf wat je zelf wilt fabriceren. Maar je gaat snel tegen de limieten aanlopen, en de afzuiging is ook een stuk minder goed dan op bovenstaande VVD's.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
Nee het plan was inderdaad zeker niet om productie te gaan draaien. Wel gewoon de wens om ineens de goede keuze te maken en liever niet de noodzaak om later weer te upgraden. Daarnaast kennen we allemaal natuurlijk de afwijking om mooi gereedschap te kopen net als de grotere machines. Wel is er altijd weer iets nieuwers of beters dus neem ik de tijd om te zien wat het moet gaan worden. bedankt voor jullie reacties
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.