Rechtuit zaagsnede niet perfect recht

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zoals bekend ben ik heel tevreden met mijn zaagtafel. Ik heb echter nog geen perfecte rechtuit snede, zie ik nu.
Een plaatje praat makkelijker:

WhatsApp Image 2022-02-22 at 10.51.47 (1).jpegWhatsApp Image 2022-02-22 at 10.51.47 (2).jpegWhatsApp Image 2022-02-22 at 10.51.47.jpeg

Als je een lange zaagsnede maakt aan de rand van het materiaal, heb je de eerste paar centimeters een diepere snede dan de rest verderop.
Wanneer ik dan (met de zaag uit) een blokje hout langs het zaagblad hou en het blad met de hand roteer, merk ik dat het blad voor een deel van de rotatie 'schuurt' tegen het hout, maar de andere helft van het blad niet. Met andere woorden, het blad loopt niet perfect parallel. Ik dacht eerst dat mijn blad niet recht zou zijn (goedkoop no-name generiek zaagblad wat met de machine werd geleverd) maar ik heb net twee vers bestelde ecotools 'industrial' zaagbladen binnen gekregen en de 60-tands versie die ik net heb gemonteerd vertoont het exact zelfde euvel. Nu kan ik toevallig twee kromme zaagbladen treffen, maar kan het probleem ook elders zitten?

Ik leun graag op jullie advies en tips :):).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Een krom zaagblad zaag iets minder mooi en iets breder, maar nog steeds in een rechte streep. De snelheid waarmee je zaagblad rond draait is veel groter dan je snelheid waarmee je je hout door voert. Dus of je hout beweegt tijden het zagen, of je zaag is niet stabiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Een krom zaagblad zaag iets minder mooi en iets breder

Klopt. Alleen de zaagsnede wordt breder.
Als je het in het extreme trekt, dan kom je uit bij een "slingerzaag". Dat is een zaag die met opzet heel scheef staat en gebruikt wordt om (rechte) sleuven te zagen. Goedkope uitvoering van de groef (dado) zaag.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
ik "gok" dat je de roltafel gebruikt om de plaat te zagen. Als je de geleider op de roltafel even op een andere plaats monteert (naar voren of naar achteren schuift) heb je dan nog hetzelfde probleem ?
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
De gelijding te slap ? Dat je er met het hout langs gaat en de gelijder beweegt wat minimaal bij druk.

Had ik ook bij mijn tafel de oplossing was een dikke magneet op de tafel die de gelijder tegen hield
Was dus wel een ijzeren blad en aluminium gelijder , de tafel was een elektra beckum ,

Dat met die magneet heb ik ook weer van het forum hier was dan met een lindzaag,

As van de zaag krom?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Een kromme as veroorzaakt hetzelfde effect als een krom blad: De zaagsnede wordt alleen maar breder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je langs de langsgeleider zaagt is je zaagsnede wel recht? Dan volgt daar uit dat het in je loopwagen zit. Ik gok dat hij niet parallel aan je zaagblad staat.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, ik heb getest door hetzelfde stuk hout tussen zaag en langsgeleider te zagen, en daarna ook door het hout via de roltafel te zagen, maar dan met gebruik van de 'meetstop' en de zwarte klem in de loopwagen zelf zodat het hout geen kant op kan.

Resultaat is een rechte snede... dus ik vermoed dat het werkstuk, indien gezaagd zonder 'meetstop' heel lichtjes naar links geduwd word zodra het in contact komt met het zaagblad, een beweging die ik niet kan tegenhouden (of uberhaupt opmerken) als ik het werkstuk puur met mijn handen tegen de dwarsgeleider aan duw.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ok, ik heb getest door hetzelfde stuk hout tussen zaag en langsgeleider te zagen, en daarna ook door het hout via de roltafel te zagen, maar dan met gebruik van de 'meetstop' en de zwarte klem in de loopwagen zelf zodat het hout geen kant op kan.

Resultaat is een rechte snede... dus ik vermoed dat het werkstuk, indien gezaagd zonder 'meetstop' heel lichtjes naar links geduwd word zodra het in contact komt met het zaagblad, een beweging die ik niet kan tegenhouden (of uberhaupt opmerken) als ik het werkstuk puur met mijn handen tegen de dwarsgeleider aan duw.
bij uitzondering zaag ik nog zonder het werkstuk op de wagen te klemmen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Wat voor zaagtafel heb je eigenlijk? Blijkbaar met roltafel? De oplossing is een klem in de gleuf of voor de kleine stukjes een Frits en Frans.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
bij uitzondering zaag ik nog zonder het werkstuk op de wagen te klemmen
Omdat ik veel met 'afval' hout werk kom ik vaak stukken tegen die aan beide zijden schuin/krom zijn. Om uit zo'n gedeelte een mooi stuk te zagen haal ik vaak eerst één eind langs de zaag (zonder meetstop) zodat ik een rechte zijde creëer die ik tegen de meetstop kan leggen om dan de boel pas op de juiste maat te zagen, vandaar. Het gaat overigens gewoon goed met balken en planken, de afwijking komt vooral naar voren als ik (ongeklemd) plaatmateriaal zaag. Mysterie opgelost dus...?
 
  • Leuk
Waarderingen: Woodwurm

Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse
Ik had ook ooit zoiets.
Bij mij was één van de 4 rollen van mijn roltafel beschadigd waardoor die op en neer ging, net op het punt 10 cm voor het zaagblad. Hierdoor had ik ook geen rechte zaagsnede.
1645535354688.png

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Omdat ik veel met 'afval' hout werk kom ik vaak stukken tegen die aan beide zijden schuin/krom zijn. Om uit zo'n gedeelte een mooi stuk te zagen haal ik vaak eerst één eind langs de zaag (zonder meetstop) zodat ik een rechte zijde creëer die ik tegen de meetstop kan leggen om dan de boel pas op de juiste maat te zagen, vandaar. Het gaat overigens gewoon goed met balken en planken, de afwijking komt vooral naar voren als ik (ongeklemd) plaatmateriaal zaag. Mysterie opgelost dus...?
kromme stukken vlakschaaf ik eerst
is de aanliggende zijde te krom om in L recht te schaven, dan gaat de gevlakschaafde zijde op de rolwagen
klem vooraan + achteraan, en gewoon door de zaag duwen met een minimum aan verlies
wil ik een gelijke breedte, dan leg ik ze tussen de breedteflappers op mijn wagen
ik heb er eentje vooraan + achteraan
geen geknoei met manueel tussen de zaag + langsgeleider rechts van de zaag doorduwen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
kromme stukken vlakschaaf ik eerst
is de aanliggende zijde te krom om in L recht te schaven, dan gaat de gevlakschaafde zijde op de rolwagen
klem vooraan + achteraan, en gewoon door de zaag duwen met een minimum aan verlies
wil ik een gelijke breedte, dan leg ik ze tussen de breedteflappers op mijn wagen
ik heb er eentje vooraan + achteraan
geen geknoei met manueel tussen de zaag + langsgeleider rechts van de zaag doorduwen
Ik doel op het uiteinde, de punt van een balk bijvoorbeeld. Als die niet haaks is maak ik eerst één uiteinde recht en haaks op de zaagtafel vooraleer ik het stuk omdraai en op maat maak.
 

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Ik denk dat het probleem wel eens kan zitten in de uitlijning van het zaagblad ten opzichte van de gleuven in je blad. (Mitre slots) als je op youtube de volgende tekst intikt krijg je hier een aantal duidelijke tips voor
"Table Saw Blade Alignment and Tune Up"

Ik ben zelf nog opzoek naar een manier om dit voor mijn startrite zaagtafel te gaan doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Ik denk dat het probleem wel eens kan zitten in de uitlijning van het zaagblad ten opzichte van de gleuven in je blad. (Mitre slots) als je op youtube de volgende tekst intikt krijg je hier een aantal duidelijke tips voor
"Table Saw Blade Alignment and Tune Up"

Ik ben zelf nog opzoek naar een manier om dit voor mijn startrite zaagtafel te gaan doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik had dezelfde klacht met mijn Elektra Beckum en ontdekt dat het aan de uitlijning van mijn zaagblad tov de roltafel (en gleuven) lag. De motor kon ik met enige moeite verstellen en nu is het probleem verholpen…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.