Rampamoeren er recht inkrijgen...Tip???

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ik ben voor een dame een zwevende kast Italiaanse design kopie)aan het maken, zit in de fase dat er aan de hand van voorbeelden keuzes gemaakt moeten worden. Maar om rampanmoeren kom ik niet heen. Maar die krengen zijn er lastig recht in te krijgen. Iemand hier een oplossing voor? Ik gebruik M4 moeren


IMG-20220505-WA0020_resized.jpegIMG-20220504-WA0027_resized.jpegIMG-20220505-WA0022_resized.jpegIMG-20220505-WA0020_resized.jpeg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
866
449
Noord-Veluwe
Ik heb er heel veel trucjes voor gezien. Maar zelf vond ik dit de meest makkelijke en flexibele: neem een hex-bit waarin een zeskantbout past. Lijm de bout vast met wat epoxy en schuif er een nylon ring over, zodat je geen afdrukken op je werkstuk achter laat. Dit hulpmiddeltje kun je vervolgens in je kolomboor of je accuboormachine (al dan niet in standaard) gebruiken. Zoals je ziet heb ik er een setje van gemaakt voor de meest courante maten.

Zie foto hieronder.

[Edit: URL toegevoegd] Guido Henn heeft op zijn blog ooit laten zien hoe hij een hulpmiddeltje van hout hiervoor heeft gemaakt. Dat kan ook wat voor je zijn. Zie

 

Bijlagen

  • 20210417@151325.jpg
    20210417@151325.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 81
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
ik neem een bout, draai er 2 rampamoeren op zodat er nog een paar mm draad overblijft, draai die stevig tegen elkaar en lijm ze vast met CA lijm.
dat is m’n hulpstukje.
daar draai ik de in te schroeven rampamoer op en schroef de bout met schroevendraaier of schroefmachine in en, als de rampamoer op z’n plek zit, weer uit.

fotootje onderaan deze post
easy•rocker•v2.0 schommelstoel in “massief berken multiplex”
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
229
53
Grönnen
Even mijn eerste gedachte, niet gehinderd door de kennis die hier boven mogelijk al gegeven is omdat ik het niet allemaal gelezen heb.

Een rampamoer ombouwen tot tap.
Sleuven er in zagen / vijlen als snijkantje.
En / of de moer taps slijpen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ keesfrees: Hoewel misschien niet direct een suggestie voor het er recht in krijgen van de rampa lijkt het me wel een manier de rampamoer er makkelijker, zonder scheurend hout, in te krijgen. Vooral voor de grotere diameters.

Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.