Ramator houtdraaibank, wie kent hem

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Hallo allemaal,

Ik kan een Ramator houtdraaibank kopen. Die wil ik graag gebruiken terwijl ik mijn grote robuuste Helma opknap.
Het is een mooi exemplaar die Ramator, schijnt Deens te zijn. Het is precies deze:


Ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Hij heeft er wel een frequentieregelaar op geknutseld, maar geen adapter voor een klauwplaat. En het is een nog al ongewone maat. Verder lijkt het een prima bankje. Krijg je alles wat op de marktplaatsfoto's staat er bij?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Op marktplaats staat hij wel. De verkoper heeft een you tube kanaal waar je nog wat filmpjes van de machine kan vinden. Zoals het opnieuw invetten en afstellen van de conische hoofdlagers.
 

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Hij heeft er wel een frequentieregelaar op geknutseld, maar geen adapter voor een klauwplaat. En het is een nog al ongewone maat. Verder lijkt het een prima bankje. Krijg je alles wat op de marktplaatsfoto's staat er bij?
Klopt, dat ontbreken van die klauwplaat-adapter is ook mijn bedenking. Dat is nou juist een van de redenen waarom ik met een half oog draaibanken op marktplaats in de gaten houd, dus zou wel ironisch zijn als ik straks twee banken heb zonder klauw :) maar deze vond ik toch wel erg mooi.

Op youtube zegt iemand in de reacties dat hij veel info heeft over deze machine, dus die ga ik maar eens mailen. En ja, alles op de foto's komt erbij.

Dank voor het meekijken, wordt vervolgd!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik opper bij die ongewone maten meestal, oplassen en m33 x 3,5 er op steken. Hoef je ook niet met adapters te klooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Op marktplaats staat hij wel. De verkoper heeft een you tube kanaal waar je nog wat filmpjes van de machine kan vinden. Zoals het opnieuw invetten en afstellen van de conische hoofdlagers.
Hoe weet je dat de verkoper en het youtube-kanaal hetzelfde zijn? Ik zie dat niet 1,2,3, maar jij bent er kennelijk meteen diep ingedoken :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het lijkt waarschijnlijk dat de bruine deuren op de achtergrond in het pand van de verkoper zitten. Die kom je op meerdere filmpjes tegen. u3erprutser is een naam die ik geregeld op het net tegen kom. We hebben waarschijnlijk overlappende interesses.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Gereserveerd voor tim? Hij heeft zijn andere helma op marktplaats staan. Dus ik heb 1 en 1 even opgeteld. De ramador staat ook nog steeds op marktplaats.
 

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Gereserveerd voor tim? Hij heeft zijn andere helma op marktplaats staan. Dus ik heb 1 en 1 even opgeteld. De ramador staat ook nog steeds op marktplaats.
Was even druk met andere zaken, dus ik heb even helemaal niet meer gekeken op Woodworking. Jullie hadden het weer goed in de gaten: ik heb inderdaad die Helma in Bussum opgehaald. Een aantal filmpjes van die Ramator gekeken en die bleek toch wat minder robuust dan hij scheen. Dus me weer gericht op het verbeteren van mijn oude Helma, tot opeens die advertentie vanuit Bussum toevallig langskwam. Geen moment geaarzeld, want een buitenkans, heeft 20 jaar bij een decorbouwer gestaan die hem ooit als onderdeel in een partij machines van Teygeler heeft gekocht. Zelden gebruikt. In heel goede conditie, met alle boutjes en hendeltjes nog compleet, wat bij die van mij niet het geval was (een en ander afgebroken). En nog belangrijker: met een faceplate, een 4-klauw voor op die exotische draad en twee meedraaiend centers. Allemaal heel netjes. Dat alleen al was vele malen duurder dan ik nu heb betaald voor deze bank. Ik was wel verbaasd dat er zo weinig animo voor was, ik heb hem nog voor minder dan de vraagprijs kunnen meenemen.
Erg blij mee dus en nu heel keurig bezig om alles goed schoon, roestvrij en gesmeerd te houden. Daar gaat een wereld voor me open (ja, ik moet van ver komen :)) Er bleek ook nog een grote plaat te zijn, een echt grote van ik denk een cm of 40, waarvan het de vraag was of hij wel bij de bank hoorde. Is dus daar gebleven. Maar kijkend naar een afbeelding van een Wadkin rs realiseerde ik me ineens dat die plaat een kolossale faceplate is waarmee je een kopse draaibank kunt creeren als je de schuurschijf er vanaf haalt. Dat zou wel helemaal mooi zijn. Iemand daar weet van? Heb meteen maar even geappt dat ik hem alsnog graag ophaal.

Nogmaals dank voor alle kennis over deze draaibank, is nu allemaal redelijk ingedaald! Mocht iemand nog iets aan mijn oude Helma hebben, hij is nog steeds te koop. Mag voor een veel vriendelijker prijs weg dan nu op Marktplaats. Mooi als iemand hier er nog iets aan heeft!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als ik spullen ophaal van marktplaats zorg ik dat ik altijd extra geld bij me heb. Je komt voor het ene, maar dan blijkt er nog meer te zijn. Alles wat in de buurt van het gekochte ligt, neem ik mee. Ik kijk later wel of het er bij hoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J en henkverhaar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.