radiaal (bovenloop) zaag - vraag

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Ik haalde m'n ooit aangeschafte afkortzaag tevoorschijn omdat ik er nu eindelijk een toepassing voor had, het afkorten (schoonzagen) van forse balken, kopmaat 250 x 90.

Maar, dat viel me nog niet mee, tot nu toe heb ik 'm alleen gebruikt voor wat kleinere balkjes, daar mee geen probleem.
Met deze dikke balken wil het niet zo, de zaag hapt en loopt vast, gelukkig is de motor niet zo heel sterk dus die stopt gewoon.

Ik heb me altijd al verbaasd cq afgevraagd hoe het kan dat deze soort zaagmachine zichzelf eigenlijk over de balk heen wil trekken, dan krijg je zoiets als je dat met een freesmachine hebt als je het materiaal van de verkeerde kant invoert.
Dat is dus wat er nu gebeurt met deze machine.

Dus wat klopt er niet, verkeerde zaagblad ?
Er zit nu een "hap"-blad in, positief getand.
En ik wil wel een groter blad hebben, daar kom ik nu ook achter, afgaand op het type nummer zal dat max 350mm zijn.
Als er iemand nog iets heeft "slingeren" dan hoor of zie ik het graag.

IMG_1625.JPGIMG_1624.JPG
Maar, zou het voor deze toepassing een negatieve tand (slepend) moeten zijn ?

Mijn ervaring met dit soort machines is uiterst beperkt, ik gebruikte te 'm wel regelmatig in andermans werkplaatsen maar daar stond ie al klaar.
Wie kan me wijzer maken.
O ja, ik heb gepoogd om te zien of er op dit forum al eerder een verhandeling over geweest maar niet gevonden, of niet de juiste zoekterm ontdekt, de benaming van deze machine is erg eenduidig naar mijn idee.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Ik denk dat het zaagblad te klein is voor het te zagen hout. Dan kan hij zijn zaagsel niet kwijt en wil hij zich door het hout heen trekken. Daarom zijn die losse afkortzagen die je mee kan nemen ook meestal uitgevoerd dat je de zaag erin kan laten zakken. Ook de stand van de tanden kan verschil maken maar als die scherp is is dat verschil niet zo groot. Maar ga eens naar een goede slijper die je in jou ogen hebt die kan je er over adviseren. Oei dat zal pijn doen. Altijd beter weten en nu toch advies moeten vragen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Het zaagblad dat er nu op zit is erg grof en zelf voedend. Je kan er beter een blad met een negatieve tandhoek en wat meer tanden op zetten. Ecotools afkort bladen gaan dan tot 305 mm. Wil je groter, dan lopen de kosten snel op.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een radiaalzaag trek je eigenlijk altijd hij blijft namelijk op 1 hoogte staan.
Haal een nieuw blad bij ecotools.
Die balk moet geen enkel probleem zijn voor deze zaag mits hij stabiel legt en niet klemt tijdens het zagen omdat hij bijvoorbeeld erg krom is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Als de geleiding erg los loopt, heeft de machine ook meer de nijging om in het hout te klimmen. Dan stel ik de voorspanning op de loopwielen iets hoger. Dit moet je wel met mate doen. De geleiding moet niet schokkerig gaan lopen.
 
J

j1eke

Guest
Weet je zeker dat de zaag recht loopt? Als hij om een klein bochtje moet, dan zal hij altijd happen, hoe goed je blad ook is. De kans is minder groot dan bij een afkortzaag, maar wel de moeite waard om wven te controleren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Bij een radiaalzaag kan je volgens mij alleen maar recht zagen. Ik zie niet hoe je daar een klein bochtje mee kan zagen.
 
J

j1eke

Guest
Bij een radiaalzaag kan je volgens mij alleen maar recht zagen. Ik zie niet hoe je daar een klein bochtje mee kan zagen.
Als er iets verbogen is, bedoel ik.
Als een afkortzaag wel smalle balken kan zagen maar geen breder materiaal, dan zit het vaak in verbogen of gedraaide stangen.
Bij de constructie van een radiaalzaag is de kans erop wel kleiner, maar je weet nooit wat voor tikken hij al heeft gehad in z'n leven.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
een radiaalzaag trek je eigenlijk altijd
om die reden heb ik aan @keesfrees gevraagd of hij de zaag naar zich toe trekt, of van zich af duwt
trek je die naar je toe, dan trekt die zich vanzelf verder naar je toe
mijn ervaring met de mijne, die nu op pensioen is
mogelijks heb je dit niet met een andere tandhoek
bij mij zat er nog altijd het oorspronkelijk meegeleverde blad op
de discussie over trekken en duwen hebben we hier reeds gevoerd
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Dank voor antwoorden allemaal.

Je trekt de zaag naar je toe, op de eerste foto's zie je de basis-stand.

Ik ben nu zeker van dat er een ander zaagblad moet komen, dat vermoedde ik al.
Dat zaagblad bij Veldman had ik ook al op het oog, na wat rondklikken ! ! ! !
( De webwinkelsoftwaremakers hebben een complot om vooral geen handige handige selectie methoden te voorzien, met zaagdiameter 350 was ik er veel sneller op gekomen. )
( niet op in gaan ajb, dat is iets voor een ander draadje )

Nu is het blad er ook in 2 dikten, wat is beter ?
Dik of dun, ik neig naar de dikste, sterker maar iets hoger in prijs.
( een collega gaat eerst nog even door z'n afdeling zaagbladen )

Ondertussen leer ik het apparaat beter kennen, er zitten allerlei instellingen op, waarvan ik het nut niet allemaal zie, maar wel een mooi ding eigenlijk, ontdek ik nu beetje bij beetje.

Je kan de zaag ook in het verlengde vd tafel zetten maar de vergrendeling ( voor 0 of 90 gr. ) werkt niet, dat wordt onderzoeken cq demonteren.

Nog een plaatje voor het idee.

IMG_1626.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Voor een zaag van 350mm, zou ik die met het dikste stamblad nemen. Die zaagt gewoon stabieler.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Zou wel kijken of er geen speling op as zit. Als het blad groter word word de slag dat ook. overigens word normaal altijd een blad van 3,2 mm dik gebruikt of althans de widiatanden. Zou de schuinstand overigens niet gebruiken want bij dit type machine zaag je altijd door geleider en nulpunt verschuift. De geleider breekt dat vrij snel. Ook moet je erg opletten dat de zaag bij schuinstand niet tegen zaag kolom loopt.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Dank voor meedenken.
Op de motor zelf zit geen merkbare speling, maar op de lange arm-constructie wel natuurlijk.
Schuinstand, de motor kan kantelen en/of de arm kan zwenken.
Zagen door de geleider, -ik ga even kijken- ja, ik zie het al, dat is in mijn geval een alu-hoeklijn die er af zou kunnen.
Maar ik zal dat allemaal nooit gebruiken zws.
Het dikke zaagblad is onderweg, ik hoop morgen en dan ben ik heel benieuwd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Ligt er aan wat je met de zaag wil gaan doen en of je genoeg motorvermogen hebt. Dit is een radiaalzaag met een inductiemotor met een zaagblad van 350 mm. Mijn voorkeur gaat uit naar een zo stabiel mogelijk blad en dus zo strak mogelijke zaagsnede. De achter aanslag is normaal gesproken een opofferings stuk hout wat tegen het blad aangeklemd zit. Dat schuif je door als je onder een hoek zaagt, anders valt er een stuk uit.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Zoals met alles is het altijd een keus cq compromis.
In dit geval heb ik liever een stevig blad en neem ik een beetje zaagsel op de koop toe.
Ik vraag me af of ik dit blad ooit ga verslijten maar nu ik die machine toch heb wil ik 'm functioneel hebben, voor mij of de volgende eigenaar (nog een plannen).

Helaas nog geen blad geleverd.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Met het nieuwe blad :

IMG_1630.JPG
Zaagwerk gedaan, klusje van niks (6 balken aan 2 kanten schoon zagen).
Machine mag de kast weer in :->
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.