Raamuitzetter

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Beste heren, dames ook,

Ik ben op zoek naar een wat speciale raamuitzetter, ik woon in een woonark, dit is een 2 laags net betonnen bak, boven de bak zitten ramen van totaal 30cm hoogte, echter ze zitten 25 cm diep ten opzichte van de wand en die openng zit ongeveer 185cm boven de vloer. Ik heb al vaker een raamuitzetter gezien met een hendel die dan een as laat draaien waar de stangen aanzitten die het raam open zetten. Ik hoop dat de tekening de situatie een beetje duidelijker maakt.

De scharnieren zitten bovenaan en ik heb al een electrische raamuitzetter van AXA, maar die werkt niet echt lekker, na twee jaar begint de ketting al over te slaan en krijgt hij het raam al helemaal niet meer helemaal dicht. Ook maakt dat ding nogal veel herie in gebruik. Omdat het kozijn van kunststof is wordt het lastig om hier dingen aan vast te maken en ik heb hiervoor dan ook nogal wat moeten hobbyen om het passend en vast te krijgen.
Omdat de ramen volglas zijn (scharnier en sluiting zitten direct aan het glas geschroefd) wordt het nog iets lastiger om iets te vinden.

Ik hoef niet echt erg veel omlaag maar 60cm stang omlaag is wel wat ik nodig heb voor een simpele bediening.

Is er iemand die ervaring heeft met deze oplossingen en dan vooral met de exrta haakse bocht erin?
 

Bijlagen

  • Raam uitzetter.jpg
    Raam uitzetter.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 217
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Wij hadden vroeger enkele producten van hautau op voorraad. Heycop heb ik een paar keer gebruikt voor specials. AXA heeft ook een bovenlichtt uitzetter op batterij. Geze moet volgens mij ook wat hebben maar heb ik nooitt mee gewerkt.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zie dat Heycop nu die Multiflex heeft, die is speciaal voor dit soort situaties, maar vanwege de lage hoogte van het raam van 25cm en een maximale uitslag van 1/3 van de hoogte, wordt dat wel een kleine slag.
Bij Hautau kom ik geen mogelijkheid tegen die in de diepte gaat, bahalve als ik naar de elektrische ga, alleen 612 ex btw voor de enkel schaar en 781 ex voor de dubbel schaar, zijn toch echt wel ietwat boven hedget wat ik hiervoor in gedachten had. Gezien de breedte van ongeveer 110cm zou er een dubbelschaar op moeten.

Zoals gemeld heb ik een AXA, maar die trekt het gewoon niet.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.029
368
Alphen aan den Rijn
We hebben er zelf een op het keuken raam van ongeveer 30 cm hoog en 150 cm breed zitten .
Doet het al 3 jaar zonder problemen en ook nog geen batterijen vervangen . Word bijna dagelijks gebruikt .
Is het vanaf het begin al moeilijk ? Dan is het misschien een beetje scheef gemonteerd of het raam iets scheef gezakt .
Je kunt er ook een trafo op zetten , misschien iets meer kracht .

Succes Willem
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het raam scheef zakken gaat niet, jij hebt waarschijnlijk een raam uit volledig hout, hier gaat het om een volglas ruit die rondom in de rubbers getrokken wordt.
P1010940.jpg

De AXA zit er zo op:

IMG_1394.jpg
Hij heeft een hele tijd best wel aardig gewerkt maar ik merk nu gewoon dat hij problemen heeft om het raam dicht te krijgen, als hij bijna dicht is gaat hij hard staan tikken, alsof de ketting over het tandwiel heen slipt.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.029
368
Alphen aan den Rijn
Misschien de ketting invetten ?
Heb er een paar geplaatst voor mijn werk , als het iets scheef gemonteerd was kreeg je ook van die tikken .
Daarna een paar mm omgezet en het was over .

Willem
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik had al een tijd het idee om het balkje wat eronder zit te vervangen door een stuk hard hout alleen is dat er nog steeds niet van gekomen, dat zal ik binnenkort dan toch maar eens gaan doen.
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Ik weet wel dat de eerste modellen van AXA veel van die problemen hadden met het aantrekken.
Nu heeft AXA model 2.0 op de markt gebracht en die heeft die problemen niet
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Ik heb thuis nog een nieuwe van AXA liggen .Dat is ook een 2.0 model.
Heb ik ooit gekocht voor thuis maar ik heb er nu vast glas in i.p.v klepraam.
Als je interesse heb mag je die wel overnemen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.