Raamluiken maken

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.140
325
of gevelbekleding in welk materiaal dan ook.
Mij lijkt dat niet altijd nodig bij alle materialen.
En ook bij naar buiten draaiende deuren/ luiken niet nodig.
Zoals @chevy66 al zegt gaat je deur dan niet open, en wanneer je onderkant schuin zaagt/schaaft en wat ruimte laat ook niet nodig, water kruipt niet omhoog, kun je overigens ook bij gevelbekleding doen.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.485
1.259
Ulvenhout
Deze luiken hebben meer een esthetische functie. Ze zullen wellicht in de zomer eens dicht gaan vanwege de warmte, maar verder zullen ze open blijven. Over het wel of niet functioneel zijn van een weldorpel bij naar binnen of buiten draaiende deuren wil ik nu even wegblijven...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.926
4.037
Ja, zo wordt het water van de houtverbindingen af geleid. De druppels komen op die manier aan de buitenkant van het luik te hangen.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.485
1.259
Ulvenhout
Zoals ik eerder schreef ga ik de opties voorleggen. Stel dat ze kiezen voor massieve planken, nu is de breedte van een luik 79 cm, verdeeld over 4 planken. Dat betekent dat de planken zo'n 20cm breed zijn. Zulke brede planken gaan toch geheid kromtrekken?
Maar als ik planken van 10cm breed ga gebruiken krijg je wel een hele andere aanblik.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.483
1.170
Enschede, Twente
Op het gevaar ervan beschuldigd te worden te nostalgisch te zijn: vroeger was het hout beter. Voor die luiken werd waarschijnlijk gewaterd naaldhout (grenen, vuren) gebruikt dat langdurig aan de lucht gedroogd werd voordat het gebruikt werd.
Je kunt her en der nog wel bredere planken van gewaterd grenen of vuren vinden.

Zoals ik eerder schreef ga ik de opties voorleggen. Stel dat ze kiezen voor massieve planken, nu is de breedte van een luik 79 cm, verdeeld over 4 planken. Dat betekent dat de planken zo'n 20cm breed zijn. Zulke brede planken gaan toch geheid kromtrekken?
Maar als ik planken van 10cm breed ga gebruiken krijg je wel een hele andere aanblik.
Met de vier planken van 20, mits juist gespijkerd
. .
.
. .
Bv komt het goed. Voldoende speelruimte tussen dagkant sponning is altijd verstandig.
Op het gevaar ervan beschuldigd te worden te nostalgisch te zijn: vroeger was het hout beter. Voor die luiken werd waarschijnlijk gewaterd naaldhout (grenen, vuren) gebruikt dat langdurig aan de lucht gedroogd werd voordat het gebruikt werd.
Je kunt her en der nog wel bredere planken van gewaterd grenen of vuren vinden.
Nostalgisch? Het namaken van luiken uit plaatmateriaal zou ik 100% nostalgisch noemen maar dat is een andere discussie.. Verder ben ik eens over de keuze van hout. Kwartiers zou ik wel overwegen misschien Larix.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
574
136
Oss
Kwa nostalgie ben ik het met bert en Ernest eens.
Maar gewaterd was vroeger de standaard. Tegenwoordig niet meer. Als je normale houthandel belt zeggen ze wat bedoel je.
Tijden veranderen alleen niet blijven vastgeroest in oude gewoontes.

Niet met de middelen van nu. Toen was andere tijd. Maar leven nu. Toen was veel beter maar nu is nu in veel ogen. Gaat ook om aanpassen.

Ik zou persoonlijk nooit hout van 20 cm breed ( maatje steigerplank alleen stuk dunner ) heel durven te houden voor meubels of bijvoorbeeld zo in luiken. Maar als ik nu iets zou moeten maken ben ik degene die erin moet instaan of achterstaan en bijwijze van garantie moeten geven. Vandaar de keuze voor mpx.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.926
4.037
Zoek een sloopbedrijf dat oude grenen balken heeft en zoek wat moois uit. Daar zaag je je planken uit. Noesten uitbranden en het hout goed in de verf zetten. Kan je weer jaren voor uit.

Houtkeuze teelt maar is niet alles. Het manier van verwerken is ook belangrijk. Een taps toelopende plank een die de groei van de boom volgt werkt minder. Omdat er minder nerf wordt doorgesneden de continuïteit van het hout blijft intact en is dus minder wild vooral met betrekking tot kromtrekken . Luiken en deuren maken is een perfect toepassing voor zulke bewerkt planken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.