Quick and dirty workbench top.

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Nou ja Quick is relatief. Doordat mijn tijd te besteden aan hobby's soms nogal bescheiden uitvalt duurt dit projectje dan ook gewoon drie weken...

Ik had een wilton meubelmakersbankschroef gekregen, wel een buis krom en een oog afgebroken, stok weg, maar ook met snelspanner en nog redelijk bruikbaar functioneel.
Ik werkte voorheen altijd met een 'normale' bankschroef en liep daarbij regelmatig tegen wat nadelen aan. Dus die meubelmakersbankschroef, dat zag ik wel zitten.

Mijn werkbank daarentegen absoluut niet, dat ding was niet geschikt voor een of andere onderbouw bankschroef. Nu had/heb ik nog een stapel massief hout, merbau of mahonie, daar zijn de meningen over verdeeld.
Daar hen ik nu een optopping mee gemaakt.

Quick and dirty, want het is niet helemaal vlak en netjes gemaakt, maar ik kan voorlopig weer vooruit. Aanpassen aan voortschrijdend inzicht kan altijd nog. Dirty nu vooral ook nog omdat ik de lijnolie nog moet uitwrijven...

Groetjes, Nick
 

Bijlagen

  • 20210808_173113.jpg
    20210808_173113.jpg
    185,2 KB · Weergaven: 123
  • 20210808_173102.jpg
    20210808_173102.jpg
    119,6 KB · Weergaven: 122

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Prima toch quick en dirty. Mooi sjiek blad zo en ook aardig wat gewicht lijkt me.
Ja, best wel wat gewicht, wel fijn, alleen is ie nu ook wat hoog geworden, maar er zitten nog wieltjes onder, die zijn ook niet blij met nog meer gewicht, dus die haal ik er misschien ook wel onder uit.

Ik wil in ieder geval nog even een groefje frezen rondom langs de rand, zodat kleine dingen er niet zomaar afrollen.
Ook wil ik nog wat gaten frezen (19mm denk ik), voor bench dogs.
Die zal ik dan waarschijnlijk ook zelf draaien van hetzelfde hout.
Daar moet ik nog een lange frees voor op de kop tikken en dan een malletje maken voor de kopieerring. Boren zou natuurlijk ook een optie zijn, maar daar vertrouw ik mezelf niet in dat ik ze dan netjes haaks/loodrecht boor, ik heb geen boorstandaard.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
alleen is ie nu ook wat hoog geworden, maar er zitten nog wieltjes onder, die zijn ook niet blij met nog meer gewicht, dus die haal ik er misschien ook wel onder uit.
je kan er wielen op zetten die je kan wegklappen
type zoals hier onder #7
dat soort zit hier in verschillende draadjes

Ook wil ik nog wat gaten frezen (19mm denk ik), voor bench dogs.
of 20 ?
denk dat die maat in veel dhz-zaken ligt
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
je kan er wielen op zetten die je kan wegklappen
type zoals hier onder #7
dat soort zit hier in verschillende draadjes


of 20 ?
denk dat die maat in veel dhz-zaken ligt
wegklapwielen is wel een goed idee, dan blijft hij toch enigszins mobiel, al zal ik met al dat gewicht er nooit een marathon mee gaan lopen hoor ;)
20mm in de dhz-zaken? Dan is dat zeker wel een interessante optie, 20mm kleiner maken naar 19mm is natuurlijk wel vervelender dan 19mm naar 20mm.
Ik moet zeggen dat ik nog niet zo lang aan het kijken ben naar die 19 of 20 mm accessoires, dus ik ben ze in de dhz-zaken nog niet tegengekomen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
20mm kleiner maken naar 19mm is natuurlijk wel vervelender dan 19mm naar 20mm.
ben ik het mee eens
maar ook van 19 naar 20 mm gaan wordt precisie- & stelwerk, want bij een bestaand gat heeft een grotere boor weinig houvast
ik heb zelf gaan gaten in mijn werkbank voor bankstoppen, maar heb de indruk dat 20 mm de beste keuze is
zoek op mft-bladen voor een overzicht
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
zoek op 'ronde houten stok 20mm'
Uhh ja, die zijn er wel meer dan in 19mm maar dat is natuurlijk wel een handig vertrekpunt.
goede tip over de mft bladen, dat is natuurlijk wel een redelijk gevestigde standaard. En een forstnerboor van 20mm heb ik wel, alleen of dat uit de losse pols een succes wordt??? Of even een paar 20mm frezen op de kop tikken met ondersnijder, dan is het wel loodrecht t.o.v. blad...
Mijn blad is wel zo'n 6cm dik, dat kan ik niet in een keer 'plungen' met mijn freesmachine... uitdagingen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn blad is wel zo'n 6cm dik, dat kan ik niet in een keer 'plungen' met mijn freesmachine...
boorstandaard ? de meeste gaan 80 mm
heb nog een pof 50 freesmachientje van bosch met een kraag van 43 mm
die gaat in de boorstandaard
weet niet of ze zo'n machientjes nog verkopen
anders met de boormachine
voor de uitlijning van de mft-gaten zijn er (zelfmaak-)hulpstukken
vind je ook op dit forum
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
Voor de gaten zou ik kiezen voor 20mm en niet 19mm. 19mm is meer vanuit de VS gekomen, de MFT heeft, dacht ik, ook een patroon met 20mm gaten.
Als je voor 20mm kiest kun je voor een paar euro de blokjes van een WorkMate kopen en gebruiken!
Als je een potboor in je boorstandaard zet, kies dan voor een goede boor. Dus niet van de bouwmarkt. Ik heb nu FISCH, hiervoor heb ik 20mm gaten geboord met een FAMAG boor, maar die gaten zijn allemaal ondermaats waardoor ik de workmate blokken niet in het nieuwe WorkMate werkblad niet kan gebruiken.

De 96mm van een MFT is gebaseerd op 3x32 van het LR32 systeem. Elke andere verdeling werkt net zo goed.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Mijn blad is wel zo'n 6cm dik, dat kan ik niet in een keer 'plungen' met mijn freesmachine... uitdagingen.
Volgens mij heeft het geen zin om 60mm diep te gaan. Je dogs hoeven er maar een stukje in (in een blad van 18mm dik gaan ze immers ook maar 18mm). Tenzij je werkbankhaken wilt gebruiken, dan moet je wel door en door.

De standaard werkbankklemmen kan je op zo'n dik werkbalk niet gebruiken, omdat een gat van 19/20mm niet groot genoeg is om ze er doorheen te steken/kantelen. Dan moet je met demontabele klemmen gaan werken die je er doorheen steekt en weer monteert.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Volgens mij heeft het geen zin om 60mm diep te gaan. Je dogs hoeven er maar een stukje in (in een blad van 18mm dik gaan ze immers ook maar 18mm). Tenzij je werkbankhaken wilt gebruiken, dan moet je wel door en door.

De standaard werkbankklemmen kan je op zo'n dik werkbalk niet gebruiken, omdat een gat van 19/20mm niet groot genoeg is om ze er doorheen te steken/kantelen. Dan moet je met demontabele klemmen gaan werken die je er doorheen steekt en weer monteert.
Dank voor de info, daar heb ik ook wat aan. Een voordeel dat ik dan nog zie van doorlopende gaten, is dat het zaagsel er onder uit kan vallen.
Misschien dat de demontabele klemmen ook interessant zouden kunnen zijn.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Een voordeel dat ik dan nog zie van doorlopende gaten, is dat het zaagsel er onder uit kan vallen.
Maak de gaten inderdaad door en door, juist om deze reden. Bij mijn (opzet)werkbank zijn enkele gaten niet geheel door, omdat daar de spindel onder zit, en daar blijft altijd zaagsel in zitten.
Frees ze gewoon zo diep mogelijk en gebruik dan deze gaten om met een forstnerboor de resterende diepte uit te boren. Dat mag (denk ik) zelfs met een mm kleiner, als het zaagsel er maar doorheen valt. Denk er dan wel aan dat, als je lades onder de werkbank hebt, het dan daarin komt te zitten…

Qua maat 20mm nemen, daar is hier in Europa het meest van te krijgen, mede doordat Festool ook deze maat gebruikt. Er is hier ook ergens een topic over alternatieve onderdelen voor het Festool-systeem.

Wil je wel klemmen gebruiken die je door moet steken (oa de Bessey GRT), dan op een paar plaatsen eventueel een sleuf in de onderkant frezen tot je 18mm dikte overhoudt, op deze plaatsen kan je deze klemmen wel gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en Wickednick

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.