Quick-and-Dirty Weber handvat

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Na een tijdje geleden een custom houten handvat gemaakt te hebben voor mijn Weber rookton, moest mijn ouwe trouwe Weber grill-ketel er ook maar aan geloven (vroeger hadden Weber BBQs van af fabriek houten handvatten - een jaar of 12 geleden zijn ze overgestapt op kunststof, en echte BBQ fanaten zijn daar nog steeds rouwig om...). Ditmaal een handvatje van bubinga.

Het productieproces is tamelijk Q&D: blok hout in de lengte doormidden zagen, weerom aan elkaar plakken met (CA) lijm met een stukje krantenpapier ertussen, kanaal voor montageschroef boren (dat vergeet ik steeds, dan moet ik na het draaien weer proberen om een netjes gecentreerd gat dwars op het handvat te boren), op de draaibank precies op de zaagvlak centreren (gebruik aan beide uiteinden cup centers of stebcenters of vergelijkbare centers die NIET (alleen) op een centerpunt klemmen - je begrijpt wel waarom ;-) ), vorm draaien, handvat splitsen, van het onder-deel de uiteinden afzagen en het zaagvlak inzagen voor de groef waar de handvatbeugel in moet vallen, groef maken met een beitel, monteren:

Photo%2006-10-12%2014%2057%2035_lzn.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik zal dit maar niet aan moeders laten zien want er staat hier ook nog een weber. En dan moet er eerst nieuwe handvatten op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.