Ook nog een resultaat van afgelopen weekend: een rek voor al mijn geschaafd havenhout, gemaakt van havenhout (hoe kan het ook anders
)
Lekker snel en ruw uitgevoerd en tot hiertoe meer dan stevig genoeg gebleken. Ook maar in de muur vastgezet voor alle veiligheid
Werkwijze:
1- Vier "ladders" gemaakt: met houtlijm en een paar schroeven de liggers vastgemaakt aan de stijlen
2- Onder de liggers de langse latten gelijmd en geschroefd
3- Onder de liggers voor extra stevigheid toch nog blokjes gelijmd en geschroefd
4- Omdat niet alle stukken havenhout even lang zijn, toch maar wat platen gezaagd uit een overschot mdf-plaat 12mm. Deze vormen dan de legplanken.
En dan vullen en sorteren maar!: - bovenin de langste stukken (dan kan ik er nog onderdoor lopen)
- dan dunnere planken en stukken die gebruikt gaan worden voor autotjes
- in het midden de categorie: donker havenhout
- eronder komt dan 'wit havenhout'
- en dan de sectie voor de zware jongens! dit zijn de allerdikste joekels (meestal dan ook nog eens geen lichte
houtsoorten...pfff
)
En uiteraard: foto's! ( en hebben jullie meteen ook een idee van mijn nieuwe werkplek)
algemeen zicht op de voorraad en het rek:

(ps: geen zorgen Bri, dat is een bakje met schroeven
ondertussen alweer opgeruimd!)

detail van de opbouw:

de rest van de werkplaats!

en dan nog een zicht op het wit havenhout en de zware jongens:
opmeerking: het witte havenhout bestaat momenteel ook grotendeels uit de stukken amerikaanse eik die ik tijdens mijn avondopleiding moest aankopen
en nog wat recup van meubels 
Lekker snel en ruw uitgevoerd en tot hiertoe meer dan stevig genoeg gebleken. Ook maar in de muur vastgezet voor alle veiligheid
Werkwijze:
1- Vier "ladders" gemaakt: met houtlijm en een paar schroeven de liggers vastgemaakt aan de stijlen
2- Onder de liggers de langse latten gelijmd en geschroefd
3- Onder de liggers voor extra stevigheid toch nog blokjes gelijmd en geschroefd
4- Omdat niet alle stukken havenhout even lang zijn, toch maar wat platen gezaagd uit een overschot mdf-plaat 12mm. Deze vormen dan de legplanken.
En dan vullen en sorteren maar!: - bovenin de langste stukken (dan kan ik er nog onderdoor lopen)
- dan dunnere planken en stukken die gebruikt gaan worden voor autotjes
- in het midden de categorie: donker havenhout
- eronder komt dan 'wit havenhout'
- en dan de sectie voor de zware jongens! dit zijn de allerdikste joekels (meestal dan ook nog eens geen lichte
houtsoorten...pfff
En uiteraard: foto's! ( en hebben jullie meteen ook een idee van mijn nieuwe werkplek)
algemeen zicht op de voorraad en het rek:

(ps: geen zorgen Bri, dat is een bakje met schroeven

detail van de opbouw:

de rest van de werkplaats!

en dan nog een zicht op het wit havenhout en de zware jongens:
opmeerking: het witte havenhout bestaat momenteel ook grotendeels uit de stukken amerikaanse eik die ik tijdens mijn avondopleiding moest aankopen
Bijlagen
Laatst bewerkt: