PVC buis voor afzuiging

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
261
94
Noordwolde (Fr)
Ik heb aardig wat PVC buis liggen en wil dat voor houtstof/spaan afzuiging gebruiken. Nou weet ik wel dat je daarmee statische oplading kan krijgen en in principe een stofexplosie (ik zit in procestechnische veiligheid). Maar komt dat op werkplaatsschaal ook echt voor (lengte 5 m, dia 10 cm). Heeft iemand wel eens ontbranding gehad in kunststof afzuigpijpen?

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
585
974
48
Breda
Nope.
Heb ook alles in PVC en heb nog nooit een elektronische schok gehad.

Misschien komt het omdat ik een aantal koperdraadjes heb tussen het PVC en staalconstructie van de werkplaats. (Geaard)

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.781
978
Moordrecht
Na zorgvuldig onderzoek gedaan te hebben, het is naar mijn weten nog nooit gebeurd. Het gevaarlijkste punt in heel je stofafzuiging is de container, mocht je geen zakken gebruiken. Het schijnt, naast een bepaalde vorm van statische schok, dat de leiding verzadigd moet zijn, dus een ideale verhouding stof/lucht moet bevatten. De schokken zullen eerder in een stalen leiding gevaarlijk zijn en dus moet die geaard zijn. Een PVC leiding is niet te aarden.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.165
3.895
Gaanderen
Ik heb een keer gelezen over een onderzoek waarin er wel de mogelijkheid was tot een stof implosie of explosie. De benodigde lengte haal je niet in een normale werkplaats. Je kan er een 4 of 6 mm2 aardleiding in leggen als je dat veiliger vind.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.419
781
Noord-Veluwe / Skåne
Ik kan niet instaan voor de wetenschappelijke onderbouwing, maar dit artikel heb ik een paar jaar geleden al eens gelezen en bewaard:

[Edit] Nog een aanvulling waarmee dit artikel voor sommigen mogelijk meer geloofwaardigheid krijgt: Bill Pentz is een grote naam als het gaat om dit betreffende vakgebied en hij refereert ook aan dit artikel om aan te geven dat het gebruik van PVC-buizen geen additioneel risico met zich meebrengt. Kortom, ik zie geen enkel probleem met het gebruik van PVC.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
598
142
Oss
De keren dat het tot een explosie komt gebeurd vaker dan wij denken. Meen onlangs gelezen te hebben keer of 5 per jaar.
Maar volgens mij gebeurd dat vaker in de oude bunkers ( gemetselde opslag ) de verhouding met stofdeeltjes/ lucht moet behoorlijk niveau bereiken wat je met normale huis tuin en hobby machine niet kunt bereiken volgens mij.
In oude bunkers krijgt stof ook kans om lang te dwarrelen waardoor verhouding hoger kan zijn.

Zet voor gein eens een brandende kaars neer en laat daar klein beetje zaagsel opvallen dan zie je wat er gebeurd.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.873
420
40
Enkhuizen
Heb het al jaren en werkt perfect.
zou wel zo veel mogelijk pvc en zo kort mogelijk flex slang gebruiken.
en bij de machine verkleinen van diameter indien nodig.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.