push/pull en slide schuifdeur systeem

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Hallo,

Ik ben op zoek naar een schuifdeur systeem om een kastdeur open te maken. Wat ik wil lijkt op de schuifdeur van een VW bus, maar dan zonder zichtbare geleiders.
Op internet kan ik het niet vinden. Ik probeer hieronder zo duidelijk mogelijk te schetsen wat ik wil.

Bedoeling is dat de deur in twee fasen open gaat.
fase 1 is een push of pull systeem
fase twee is een zijwaartse schuif

Het liefst wil ik dat fase 1 naar binnen drukt. Je duwt als het ware de kastdeur in de kast. In fase 2 schuif je de deur opzij. Ik hoopte dat hier beslag voor is, maar dat kan ik dus niet vinden. Ik denk dat het zelf te maken is maar dat is voor mij als beginner mogelijk een stap te ver.

Kunnen jullie mij helpen? of met een bestaand product of met een tekening/idee??
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Heel ouderwets 2x een rolslot onderin. Dan loopt die op een rail op de vloer.
Hoi Wim,

Dank voor je reactie. Ik heb na zitten denken over jouw oplossing, maar ik zie niet hoe dat voor mij gaat werken. Mogelijk heb ik niet duidelijk genoeg uitgelegd wat ik voor ogen heb. Daarom probeer ik het beter uit te leggen.

Wat ik wil maken is het volgende:
radiator cover design.PNG
Het moet een kast worden met de volgende afmetingen (ongeveer):
breed: 250 cm
hoog: 100 cm
diep: 20 cm
plaatsing: in de hal over de gehele lengte van een muur. Tegen de muur zit een radiator. Op de tekening zie je twee vlakken met een geometrisch patroon. Het linker patroon is een radiatorcover (dmv uitzagen van patroon). het rechtervlak wordt een kast voor schoenen e.d.

Wat heb ik voor ogen:
het rechter patroonvlak wordt dus een deur (het liefst in één geheel). Het openingsmechanisme wil ik als volgt (hier komen de twee fasen). het vlak moet zo'n twee centimeter naar binnen, waarna je het vlak achter het linker patroon schuift.

Ik heb gezocht of er een bestaand ijzerbeslag is voor wat ik wil maar ik kan het niet vinden. Ik zie alleen een mogelijkheid dat ik ladegeleiders op het rechterpatroonvlak maak (aan de binnenzijde), zodat deze parallel naar links kan schuiven. Dit vlak inclusief geleiders moet dan dus eerst twee centimeter naar binnen worden geduwd. Hoe kan ik dat met een rolslot doen? of is er een andere oplossing voor die ik niet zie??
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
Hoi Wim,

Dank voor je reactie. Ik heb na zitten denken over jouw oplossing, maar ik zie niet hoe dat voor mij gaat werken. Mogelijk heb ik niet duidelijk genoeg uitgelegd wat ik voor ogen heb. Daarom probeer ik het beter uit te leggen.

Wat ik wil maken is het volgende:
Bekijk bijlage 92403
Het moet een kast worden met de volgende afmetingen (ongeveer):
breed: 250 cm
hoog: 100 cm
diep: 20 cm
plaatsing: in de hal over de gehele lengte van een muur. Tegen de muur zit een radiator. Op de tekening zie je twee vlakken met een geometrisch patroon. Het linker patroon is een radiatorcover (dmv uitzagen van patroon). het rechtervlak wordt een kast voor schoenen e.d.

Wat heb ik voor ogen:
het rechter patroonvlak wordt dus een deur (het liefst in één geheel). Het openingsmechanisme wil ik als volgt (hier komen de twee fasen). het vlak moet zo'n twee centimeter naar binnen, waarna je het vlak achter het linker patroon schuift.

Ik heb gezocht of er een bestaand ijzerbeslag is voor wat ik wil maar ik kan het niet vinden. Ik zie alleen een mogelijkheid dat ik ladegeleiders op het rechterpatroonvlak maak (aan de binnenzijde), zodat deze parallel naar links kan schuiven. Dit vlak inclusief geleiders moet dan dus eerst twee centimeter naar binnen worden geduwd. Hoe kan ik dat met een rolslot doen? of is er een andere oplossing voor die ik niet zie??
net een stuk hardware gevonden op internet op gusatsune.com.
flush sliding door.jpg
dit is wat ik bedoel. staat helaas geen prijs bij. Mochten jullie tips hebben waar ik dit kan kopen dan hoor ik dat graag. Tips om evt zelf te maken ook.
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Omdat ik nieuwsgierig was heb ik even wat verder zitten zoeken. Het plaatje hier boven is de MFU-1000 van die firma. Volgens internet hebben ze ook een vestiging in Duitsland (https://www.sugatsune.eu/en/search?q=mfu), maar kan zo geen leverancier vinden die aan particulieren levert.

Wat ik nog wel tegen kwam is dat je denk ik moet zoeken op 'Flush Sliding Door Hardware', alleen de meeste van die dingen die laten de deur naar voren komen om hem vervolgens te kunnen schuiven.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb een vergelijkbaar systeem van Hafele voor 3 deuren..... zwaar uitgevoerd, werkt perfect ook na vele jaren nog maar koste toen al een vermogen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
In jouw situatie zijn rolsloten geen optie. Jouw gevonden artikel kan een prima oplossing zijn. Bedenk wel dat dit soort beslag bedoeld is voor professionals. Die hebben ander gereedschap om de gaten nauwkeurig te krijgen. Dat wil niet zegen dat het met eenvoudig gereedschap niet kan maar het vereist zeer nauwkeurig werken. je zou hier ook hier kunnen kijken of ze het hebben EKU AG - EKU-PRODUCT WORLD - die ganze Welt des Schiebens
Te bestellen in Nederland bij Kisch en Zonen (misschien ook bij anderen)
 

chris_nijmegen

Nieuw lid
4 nov 2018
17
2
dank allemaal voor de reacties en meedenken. De kosten van fabriekshardware zijn voor mij te hoog. Vooral daar ik een beginner ben, de kast relatief cheap is en het financieel ook leuk moet blijven.

De kastdeur die ik wil maken zal licht van gewicht zijn. Reken op plaatwerk waar ik ook nog een patroon in zal frezen.

Dus wat ik zat te denken is of dit niet zelf te maken is (hoeft niet perfect te zijn. Ik zie het ook als oefening/lering).
Ik wil dan sleuven maken waardoor de deur zal glijden met pinnen of bearings. Mogelijk een klein metalen u profiel zo buigen dat hij de juiste bocht maakt opdat de deur weer flush komt met de rest van de kast. (hopelijk kunnen jullie het nog volgen). Om ervoor te zorgen dat de deur dicht blijft wil ik dan magneten gebruiken.

Andere optie is gebruik van ladegeleiders. Deze geleiders worden dan vastgemaakt aan de kastdeur. Het geheel van deur inclusief geleiders duw je naar binnen (scharnier of simpel gleufjes) waarna je de deur dmv de geleiders opzij schuift. Ik zal proberen hier een tekening van te maken als ik tijd heb, maar dat zal niet hoogstaand zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.