PU lak verwijderen

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Wat is een goede en effectieve manier om enkele aangebrachte lagen PU lak op een plaat te verwijderen? Al reeds geschuurd met excentrisch korrel 60 en een bandschuurmachine maar dit gaat heel moeizaam.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de lak nog niet volledig uitgehard is, dan kan hij door het schuren weer wak worden, waardoor je schuurvellen snel verzadigd geraken
anders bekeken: wegen de moeite en prijs van het schuren op tegen de prijs van de plaat of het hout ?
 
J

j1eke

Guest
Op gefineerde plaat ben ik altijd wel fan van afbijt, zodat je niet het risico loopt door het dekfineer te schuren. Het geeft wel een beetje een zooitje, het wordt een soort gel en je moet het goed naspoelen.
Ook moet je kijken of het werkt met deze lak, 2K lak op basis van oplosmiddelen is vaak goed bestand tegen van alles.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
de constructie staat er reeds, dus van 0 herbeginnen is een moeilijk alternatief

na gebruik van de bandschuurmachine ziet de bovenlaag er nog ongeschonden uit
zelf zou ik dit met zo'n machine niet aangedurfd hebben

als je dit op 10 min geklaard hebt, dan heb je puik werk geleverd

doet de excenter niet wat je verwacht, stel dan én de machine én het schuurpapier én de afzuiging in vraag
ivm het schuurpapier begin je hier normaal met een 40 of max een 60 om via 120, 150 rond de 200 te eindigen

wat ga je ipv de pu-lak aanbrengen ?
 

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
de constructie staat er reeds, dus van 0 herbeginnen is een moeilijk alternatief

na gebruik van de bandschuurmachine ziet de bovenlaag er nog ongeschonden uit
zelf zou ik dit met zo'n machine niet aangedurfd hebben

als je dit op 10 min geklaard hebt, dan heb je puik werk geleverd

doet de excenter niet wat je verwacht, stel dan én de machine én het schuurpapier én de afzuiging in vraag
ivm het schuurpapier begin je hier normaal met een 40 of max een 60 om via 120, 150 rond de 200 te eindigen

wat ga je ipv de pu-lak aanbrengen ?


De bandschuurmachine zet ik er ook niet meer op, te gevaarlijk inderdaad.

Heb gebruik gemaakt van een oude Metabo 125mm excentrische machine (korrel 60) met stofafzuiging.

Zou bijvoorbeeld een Festool ets 150 hier beter/sneller resultaat leveren?

Heb de fout gemaakt de plaat te voorzien van (meerdere lagen) matte PU lak waardoor de nerf van het hout nauwelijks zichtbaar is. Dit wil ik dus opnieuw doen met een glans lak.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb gebruik gemaakt van een oude Metabo 125mm excentrische machine (korrel 60) met stofafzuiging.
Zou bijvoorbeeld een Festool ets 150 hier beter/sneller resultaat leveren?
die machines kan ik niet vergelijken
dat de rotex-versie van festool er hard tegenaan gaat , is mij wel bekend
er bestaat ook een type waar je de rotex uit kan schakelen
tot daar de techniek
of voor dit doel er eentje aankopen verantwoord is, hangt van jouw oordeel af
Heb de fout gemaakt de plaat te voorzien van (meerdere lagen) matte PU lak waardoor de nerf van het hout nauwelijks zichtbaar is. Dit wil ik dus opnieuw doen met een glans lak.
je gaat dit op een proefstuk uitproberen ?
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
De bandschuurmachine zet ik er ook niet meer op, te gevaarlijk inderdaad.

Heb gebruik gemaakt van een oude Metabo 125mm excentrische machine (korrel 60) met stofafzuiging.

Zou bijvoorbeeld een Festool ets 150 hier beter/sneller resultaat leveren?

Heb de fout gemaakt de plaat te voorzien van (meerdere lagen) matte PU lak waardoor de nerf van het hout nauwelijks zichtbaar is. Dit wil ik dus opnieuw doen met een glans lak.
Waarschijnlijk heeft jouw Metabo een schuuruitslag van 2-2,5 mm, dat gaat inderdaad niet zo snel. Een Festool ETS 150/5 gaat al een stuk rapper, de stofafzuiging is van deze machine bijzonder goed (en daarmee ga je ook het vollopen van het schuurpapier tegen, zeker bij taaie coating als PU is dat een voordeel). Ik neem aan dat je met een stofzuiger aan je schuurmachine werkt? Koop ook goed schuurpapier van Mirka, Festool of 3M (Cubitron). Ik moet met de combinatie van ETS 150/5 met 3M schuurpapier eerder oppassen dat ik niet overal doorheen schuur, dan dat ik te weinig afneem.

Overigens denk ik dat enkel het oppervlak met K220/240 mat schuren, goed afnemen en een laatste glanslaag erop zetten ook goed had gewerkt. De tussenliggende lagen zullen dan weer glashelder worden, maar aangezien je nu al gedeeltelijk de lak weggehaald hebt, zal er niets anders opzitten van het volledig kaal te maken.

Rick
 

BPJ

Nieuw lid
20 jan 2022
10
5
Eindhoven
Ik heb Rustoleum ooit gebruikt voor het verwijderen van 2K lak op staal. Echt super goed spul. Je zou een testje kunnen doen?? Geen idee of het geschikt is voor hout maar in mijn beleving sowieso een "must-have" in iedere werkplaats. Het heeft meerdere voordelen, het besparen van: tijd, moeite en stress. Het grootste voordeel is dat je de ondergrond veel minder beschadigt omdat je niet of nauwelijks hoeft te krabben en schuren. Ik breng voortaan eerst rustoleum aan en werk vervolgens vanuit daar.(y)
 

Bijlagen

  • Screenshot 2022-03-23 at 07.43.01.png
    Screenshot 2022-03-23 at 07.43.01.png
    290,3 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Bedankt voor de waardevolle tips.

Ik gebruik inderdaad een stofzuiger voor de stofafzuiging. Aangezien er op korte termijn nog wat schilderklussen aankomen is dat een goed excuus om uit te kijken naar zo'n Festool ETS :)

Voor wat betreft verfafbijt kreeg ik de tip om Scalp te proberen.

@hahnwerke als ik je tip vwb eerst K220/240 schuren eerder had geweten had ik dat zeker toegepast :D
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Als je festool papier koopt voor deze klus neem dan de blauwe die schuurt veel sneller en heeft een hogere standtijd dan het witte papier.
 

afc

Actieve deelnemer
13 sep 2015
40
3
Wie weet wat het snelste gaat schuren of schaven?
Ben vuren hout 28 mm dik aan het schuren met makita 9404 stationair.
Verf is een kant dekkende beits en andere kant witte grondverf op waterbasis.
 

afc

Actieve deelnemer
13 sep 2015
40
3
ik bedoel beste gaat. sorry
Zit er ook nog verschil in welk merk schuurpapier je gebruikt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik bedoel beste gaat. sorry
berichten kan je tot 24 u na plaatsing bijwerken
Wie weet wat het snelste gaat schuren of schaven?
vandikteschaven gaat het snelst + geeft het beste resultaat
de vergelijking tussen met de hand schaven & met de machine schuren maak je best zelf
Zit er ook nog verschil in welk merk schuurpapier je gebruikt?
uiteraard
de meningen over de merken lopen uiteen
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Wie weet wat het snelste gaat schuren of schaven?
Ben vuren hout 28 mm dik aan het schuren met makita 9404 stationair.
Verf is een kant dekkende beits en andere kant witte grondverf op waterbasis.
Hangt er een beetje vanaf over welke breedte we spreken. Indien smalle stukken, is handschaaf veruit de snelste manier. Paul Sellers laat het hier zien vanaf 2:17:
 

afc

Actieve deelnemer
13 sep 2015
40
3
bedankt voor je vlotte antwoord. breete is 120mm en lengte 1500mm
aantal ongeveer 70 stuks
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
bedankt voor je vlotte antwoord. breete is 120mm en lengte 1500mm
aantal ongeveer 70 stuks
da's de moeite
tenzij de tijd onbeperkt is + oneffenheden door het manueel schaven of schuren geen probleem zijn, zou ik ze door de vandikte steken
waarschijnlijk dien je nadien de messen te (laten) slijpen, maar dat kost je 'amper' rond de 15 euro
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.