Pruim is prachtig maar wil inderdaad best scheuren...
Een van mijn eerste draaiwerkjes was een kruik in pruim, ca. 20 cm hoog. Ik kreeg wat hout van een vriend en had geen idee hoe het er onder de bast uit zou zien. Overigens ook nog nooit iets diep uitgehold. Best spannend, al met al.
Het draaien werd een feest van geur en kleur, de hele schuur rook naar rijp fruit en in het hout kwamen prachtige rode en paarse vlammen tevoorschijn.
Zo, dat moest mijn vrouw zien!
Ik holde de kruik uit zover als ik durfde (achteraf veel te weinig), vergaf mezelf wat onvolkomenheden in de afwerking (achteraf veel te veel) en bracht mijn creatie snel in huis (achteraf... okay, ik was enthousiast

). Dit is 'm:
Na 2 dagen dacht ik even een klein scheurtje te ontdekken, maar dat moest wel de lichtval zijn

.
Nog 3 dagen later kon ik mijn fiets er in stallen
Paars en rood zijn al lang bruin geworden, en er zijn nog een paar flinke scheuren bij gekomen. De beweging is er nu wel uit, dus eerdaags maar eens naar behoren afwerken (de norm is wat veranderd) en "iets creatiefs" met de scheuren doen.
Mijn beginnersfouten kan ik het materiaal niet aanrekenen. Pruim is prachtig, maar vergt wat aandacht bij de verwerking. En misschien een beetje geluk...