Proxon

Als je kwaliteit bedoelt: Ik heb een kleine metaaldraaibank van Proxxon (PD230) en de "dremel"
Een vriend had vroeger ook een draaibank (pd400) en de bouwkwaliteit en precisie is zeer goed.
De vvd bank is natuurlijk wel erg smal. (80)

dank voor de link
altijd handig dat wie - niet jij - een vraag stelt, ons in staat stelt om info in de rand te overlopen
579 euro voor 80 mm breed en 40 mm dik !
tenzij de beschikbare ruimte écht beperkt is . . .
zou een brooddoos-type van makita en andere - mij onbebend wegens grotere beschikbare ruimte - niet meer kwaliteit-prijs-vriendelijker zijn ?

1736210008744.png

Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met de Proxon Vlakbank en/of vandiktebank
dank zij de aanvulling door @thomasz beschouw ik die proxon-vvd op basis van de technische maximale bewerkingsmogelijkheden eerder als een apparaat om grote lucifers te maken
met alle respect voor wie die in bezit heeft
voor het fijne slijpwerk heb ik zelf een proxon als alternatief voor een dremel
kostte mij slechts rond de 100 euro
weinig geld, dus niet nodig om veel beslissingstijd aan te besteden
aan jou om de kwaliteit-prijs-vergelijking met andere luciferdoos-types (matchbox ?) te maken ;)

heb je een
heb je een link ?

Wat verwacht je ervan Nico. Ik heb er lang geleden enkele verkocht voor modelbouwwerk.
Wim,
Vanwege geen ruimte meer voor het grotere werk.
Ik zou het willen gebruiken voor segment werk en niet voor kozijnen en ander groot werk.
Ik heb wat arm problemen met handmatig schaven en dacht dus aan de Proxons. Mijn hoofd vraag is eigelijk kan het ook goed hardhout aan maar dan ook echt "hard" hout of loopt het daarop vast of zijn de beitels na 2x schaven bot.
Dus zoek ik iemand met gebruiks ervaring.

Wij verkochten ze met de opmerking voor lichte werkzaamheden en voor zacht hout. Wat er daadwerkelijk mee gedaan is, daar krijg je eigenlijk nooit een terugkoppeling van.
Is een vandikte schuurmachine geen idee.
Neem anders eens contact op met Rob Coenekoop van Hegner, die is ook de verkoper van PROXON.
Mijn ervaring met hem is dat je een eerlijk antwoord krijgt.

Ik heb een vraag over de Proxxon FET precisie tafelcirkelzaag. Die heb ik kunnen overnemen van een 93 -jarige vioolbouwer. Het lijkt een erg leuk machientje voor kleine projectjes. Hij lijkt idd heel precies te kunnen werken en een zekere Harris heeft veel inspirerende Youtube filmpjes hierover gemaakt. Ik zag ook iemand die hem gebruikt om de fretten voor zijn gitaren hiermee in te zagen. Zag er ook heel goed uit.

Ik denk momenteel bijv. aan een serie lampen voor mijn familie obv een regelmatig 12-vlak van 5-hoeken met hardhouten ribben met daarin een bolvormige Philips spiraallamp. Bij mij eerste tests trekt de zaag 12 mm hardhout net niet en de riem begint te slippen aan de motorzijde. Vreemd genoeg zie ik daar op het "tandwiel" geen tanden, en de riem zit vrij los, dus dan is slippen niet zo vreemd.

Maar bij WeTronic kan ik naast een vervangingsriem ook getande Proxxon aandrijfwielen kopen met 14 of 16 tanden. Heeft iemand anders ervaring met de aandrijving van de Proxxon FET? Zit daar normaal aan de motorzijde een getand aandrijfwiel op? Zou logisch zijn. toch?! Het lijkt me dat dit tafeltje met die getande wielen toch wel 12 mm hardhout zou moeten kunnen trekken. Wat denken jullie?

Het voordeel van een slippende riem is wel dat je je motor niet weg rookt. Bij mijn weten ligt er een klein multi beltje op. Welk zaagblad gebruik je? De 28734? Je begrijpt dat het een modelbouwzaagje met een 200 watt motortje is?

Inmiddels ben ik ook voor een kleine freestafel aan het kijken. Bij Proxxon hebben ze dan de FF230 (met kruistafel, maar nog zonder fijnsafstelling hoogte, 775 via Amazon.de) of de PF230 (die op de PD230 of PD250 draaibank kan worden gemonteerd. Ik begrijp dat de FF230 de betere keuze is. omdat daar de KT230 kruistafel bij zit die erg goed schijnt te zijn en ook lekkerder schijnt te werken dan het bed van de draaibank te gebruiken als kruistafel.

Maar er is nog een andere wat goedkopere optie te zijn, namelijk een combinatie van de KT150 kruistafel (158.61 bij Kruis.nl) of de grotere KT230 (281.97 bij Kruis.nl), BFW40/E boor-/freesmotor (196.18 bij Kruis.nl) eventueel te combineren met een boorkolom (BFB2000, 180.17 bij Kruis.nl). Ik zou die ook nog later kunnen aanschaffen en eens kijken hoe ik me zou kunnen redden met mijn oude AEG boorkolom met 43mm kraag. Hoewel ik vermoed dat ik de fijnafstelling van de hoogte met de BFB2000 wel een grote pré zou vinden. Stel dat ik de totale combij in 1 keer aanschaf komt het totaal bedrag op 534,96 (KT150) of 658,32 (KT230).

Kunnen jullie een reden bedenken waarom je voor de FF230 zou kiezen
in plaats van de hierboven beschreven combinatie van losse componenten?

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.
Terug
Bovenaan