Project radiator ombouw en traprenovatie

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Goedemorgen allen,

All enige tijd lees ik mee op het forum en doe ik mijn voordeel met alle informatie en kennis die hier te vinden is. Ondertussen heb ik niet stilgezeten en weer twee projecten afgerond.

Bij het kopen van mijn huis waren de trappen gestoffeerd. De trap was behoorlijk toe aan een beurt. Zo kwam ik op het idee om de trap te laten renoveren. Na wat offertjes en informatie verder kwam ik al gauw tot de conclusie dat dit een duur grapje ging worden. Hierdoor kwam bij mij de gedachte '' dit kan ik ook wel zelf toch?''

Hiervoor heb ik overzet tredes gekocht van eiken met antislip strips. Ik heb ze behandeld met rubio monocoat.
Het was al met al niet heel lastig. Het luistert wel nauw kwa meten. Maar eenmaal een paar tredes gedaan te hebben ging het als een speer.
IMG-20201018-WA0010.jpgIMG-20201018-WA0011.jpg
IMG-20201018-WA0014.jpgIMG-20201018-WA0015.jpg

Hierna kwam ik op het idee om een radiator ombouw te maken. Het scheelt dat mijn vader een eigen schildersbedrijf heeft en een eigen werkplaats heeft met alle gemakken inclusief spuitcabine. Ik heb de voorzijde uit losse delen gemaakt met lamellen. Dit was achteraf toch best veel werk. Ook is hier veel ruimte voor 'kleine foutjes met lijmen en verbindingen. De volgende keer zal ik wellicht de voorzijde uit één plaat maken dmv sleuven frezen.IMG-20201018-WA0006.jpgIMG-20201018-WA0007.jpgIMG-20201018-WA0005.jpgIMG-20201018-WA0004.jpgIMG-20201018-WA0009.jpg
Het enige wat er nog moet gebeuren is het venster in de olie zetten.

Het volgende project word waarschijnlijk de garage isoleren voor zoveel mogelijk geluiddemping en minder vocht en kou. Daar zal ik zeer zeker nog een hoop vragen voor stellen haha!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en MaartenS

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Welkom. Je komt met een paar mooie projecten binnen. Prettig dat je de werkplaats van pa ter beschikking hebt voor het constructie- en schilderwerk.

Het samenstellen van de voorzijde van de radiatorombouw uit losse delen was meer werk maar wel de moeite waard. Als ik het goed zie heb je voor de bovenkant massief hout en voor de zij- en voorwand MDF gebruikt maar deze keer (uitzondering) gaat mijn voorkeur uit naar de MDF delen. Samengesteld ziet er ambachtelijker en, naar mijn smaak, net even iets stijlvoller uit dan een plaat met gefreesde sleuven.
Wel lekker diep gemaakt, onze kat zou dat zeer waarderen.
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Als ik het goed zie heb je voor de bovenkant massief hout en voor de zij- en voorwand MDF gebruikt maar deze keer (uitzondering) gaat mijn voorkeur uit naar de MDF delen.

Bedankt Kor. Klopt! Bovenkant is van Eiken en de voorkant van MDF. Het een eiken blad van lamellen.

Ik merkte dat ik met het lijmen net een paar lange lijnklemmen te kort kwam waardoor de verbindingen niet helemaal naadloos waren. Dit is natuurlijk wel opgelost met 2K plamuur. Leerpunt: voordat je gaat lijmen één meer even voor oefenen zodat je zeker weet dat alles goed zal gaan.
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
ik merk dat je onder de treden ledlinten geplaatst hebt
hoe heb je die ingewerkt ?
1 lint per trede ? (dure grap)
Klopt, ik heb bewust voor 1 ledstrip per tredes gekozen. Ik vind het persoonlijk niet mooi om het om de trede te doen. Ledverlichting heeft €190 gekost. Inclusief bewegingsensor, travo, en afstandbediening.
is de trap langs onder toegankelijk ?
Jaa deze was makkelijk bij te komen. Maar het is ook mogelijk om ledverlichting te plaatsen wanneer je niet bij de achterzijde van de trap kunt komen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ledverlichting heeft €190 gekost. Inclusief bewegingsensor, travo, en afstandbediening.
bij mijn lichtboer valt die pakken duurder uit
mogen we de details van jouw bestelling ?
Maar het is ook mogelijk om ledverlichting te plaatsen wanneer je niet bij de achterzijde van de trap kunt komen.
ik veronderstel dat je dan moet zoeken hoe je de bedrading, en zeker de transfo + bewegingsmelder kwijt kan
infrezen, dat in de muur hakken, . . . ?
2 bewegingsmelders geplaatst ? 1 boven + 1 onder ?
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Mooie projecten! Ik had af en toe nog wel een naadje bij de tredes, dat hij vooraan strak zit maar naar achter iets wegloopt (op foto niet zo goed zichtbaar door de kit). Maar die zie ik niet bij jou op de foto :) gouden tip voor als ik de zolder trap nog eens ga doen?

WhatsApp Image 2020-10-19 at 08.43.08.jpegWhatsApp Image 2020-10-19 at 08.44.08.jpeg

Waarmee heb je ze gezaagd? Ik met een invalzaag maar die had ook net niet voldoende diepte om door de neus heen te zagen

Ik ben ook wel benieuwd hoe je de verlichting doet als je niet bij de achterkant kan komen.

Geen idee eigenlijk of hier linkjes geplaatst mogen worden maar ik had de verlichting toen bij ledstripkoning gekocht en kwam op maar iets van 120,- uit, wel de korte strip, zie eerste foto. Zat geen afstandsbediening bij, wel sensors

Ben benieuwd naar je toekomstige projecten!
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
bij mijn lichtboer valt die pakken duurder uit
mogen we de details van jouw bestelling ?
Als je dit opzoekt moet je als het goed is bij dezelfde led strips komen! Tot nu toe ben ik er zeer over te spreken. Als tip wil ik je meegeven om wel een profiel te kiezen met een soort van ''melk'' plastic ipv doorzichtig. Zo word het licht mooi diffuus.ledstrip.JPG
ik veronderstel dat je dan moet zoeken hoe je de bedrading, en zeker de transfo + bewegingsmelder kwijt kan
infrezen, dat in de muur hakken, . . . ?
2 bewegingsmelders geplaatst ? 1 boven + 1 onder ?
De bedrading van boven naar beneden kan je inderdaad in de trap frezen. Over de transfo ben ik niet helemaal zeker. Neem hier even een kijkje, hier heb ik erg veel aan gehad toen ik aan het oriënteren was. Renoveer je trap
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Mooie projecten! Ik had af en toe nog wel een naadje bij de tredes, dat hij vooraan strak zit maar naar achter iets wegloopt (op foto niet zo goed zichtbaar door de kit). Maar die zie ik niet bij jou op de foto :) gouden tip voor als ik de zolder trap nog eens ga doen?
Jou trap ziet er ook zeer netjes uit! is het HPL of eiken? En als het eiken is, waarmee heb je het behandeld?

Als gouden tip voor een open trap wil ik je meegeven om met het inmeten met de trapspin goed naar de achterkant te kijken. Ik heb ze af en toe net een aantal millimeter te kort gemeten door de bolling van de trap trede zelf, waardoor ik een minder mooie verbinding kreeg met mijn neuslat achter zoals je ziet op de foto.IMG-20201019-WA0001.jpg

Waarmee heb je ze gezaagd? Ik met een invalzaag maar die had ook net niet voldoende diepte om door de neus heen te zagen
Ik kon een Festool 75 EBQ lenen van mijn zwager, hierdoor kwam helemaal door de neuslat heen. scheelde een hoop extra handwerk toen!
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Zijn ook eiken treden, tenminste, paar mm toplaag eiken. Denk hetzelfde als bij jou als ik het goed zie :) Ik heb het een paar lagen skylt gegeven omdat ik ze eigenlijk al heel mooi vond en daar niet teveel van wilde afwijken
Waarschijnlijk heb ik mijn trapspin dan net niet goed genoeg in de hoekjes geplaatst, thnx!

Ahhh die geeft je net een paar cm extra ja, ik had nu telkens het laatste stukje met de hand weggezaagd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.