Hoi allen, leek me leuk om een oud project te delen waar ik vorig jaar een tijdje mee bezig ben geweest: Het is een soort omgekeerde freestafel, geïnspireerd op deze Koreaanse machine. Hij heeft vrij veel weg van een CNC-machine zonder elektronica. De meeste onderdelen zijn dan ook oorspronkelijk bedoeld voor CNC routers.

Ik kwam op het idee naar aanleiding van de (veel grotere en geavanceerdere) Koreaanse machine (hun Youtube kanaal). Het leek me een handige machine om een aantal redenen:
Constructie stevig en recht maken
Ik was eigenlijk een beetje sceptisch over hoe nauwkeurig recht ik alles zou kunnen maken, maar dit is uiteindelijk behoorlijk goed gelukt.
De bodem bestaat uit een karkas van MDF balkjes, kruislings over elkaar, met bovenop een berkenmultiplex plaat. Op de Y-as zit hier bijna geen speling in (gemeten met een meetklok vanaf de houder van de frees). Op de X-as zit er ongeveer een millimeter hoogteverschil tussen de achter en voorkant. Met wat nauwkeuriger gereedschap zou je dit vrijwel perfect vlak moeten kunnen krijgen (toen ik het maakte had ik alleen een Inca zaagtafeltje en een freestafel die letterlijk een plaat met een gat erin was).
Het grootste nadeel van mijn ontwerp is dat er een beetje speling zit in de houder van de frees. Als je op de voorkant leunt kantelt hij een klein beetje. Dit komt denk ik doordat de plaat waarmee hij vastzit aan de gantry (y-as) iets te dun en net wat speling heeft. Hier is ook een dikkere voor van OpenBuilds, maar omdat het tijdens het frezen zelf geen effect heeft als je niet te veel kracht zet, heb ik nog geen dikkere plaat gekocht.

Kosten laag houden, gebruik van bestaande onderdelen
Omdat ik niet echt een hoog budget had en het ook een soort prototype is heb ik geprobeerd bestaande onderdelen te gebruiken. Het beste voorbeeld hiervan is het mechanisme om de X-as vast te zetten en de daarbij horende FlipStop. Dit is een systeem dat je op BangGood en AliExpres kan vinden, en ik geloof dat een aantal andere mensen hier op het forum het ook gebruiken voor hun freestafels.

De onderdelen voor de Y-as (gantry) zijn van OpenBuilds, en worden ook gebruikt in de Ooznest CNC machines. De aluminium extrusie heb ik daar dan ook gekocht.
De X-as lineaire geleiders zijn een standaard maat, en heb ik via eBay gekocht. Ze waren niet duur, maar wel van goede kwaliteit. Bij slechte kwaliteit (niet gehard staal) beschadigen ze snel.
Hetzelfde geldt voor de kleine lineaire geleiders op de Z-as (hoogte). Deze zijn zo hard dat ik ze met mijn zagen niet doorgezaagd kreeg (ik heb geen haakse slijper). Vandaar de aparte uitsteeksels bovenaan
.

Mijn ontwerp gebruikt wat de Amerikanen een ‘plunge router’ noemen. Het grote voordeel hiervan is dat je snel en precies de hoogte van je bit kan instellen. Als je een traditionele spindel gebruikt moet je een andere methode bedenken om dit te doen. Ook heeft deze bovenfrees al mooie handvaten waarmee je de machine kunt bedienen en aan en uit zetten. Verder is hij ook wat krachtiger dan sommige kleinere spindels. En omdat ik deze frees al had hoefde ik geen extra geld uit te geven.
Verdere ontwikkeling en vergelijkbare machines
Mijn originele plan was om nog een nieuwe versie te maken met een boel verbeteringen ten opzichte van dit prototype, maar daar heb ik geen tijd voor helaas.
Een aantal potentiële verbeteringen en toevoegingen zijn:
Video
Verder heb ik hieronder nog een video bijgevoegd van wat details van de machine. Als je wat beweging ziet in de video komt dat omdat hij nu op een kleine workmate staat, de constructie zelf is flink zwaar en geeft bijna niet mee.

Ik kwam op het idee naar aanleiding van de (veel grotere en geavanceerdere) Koreaanse machine (hun Youtube kanaal). Het leek me een handige machine om een aantal redenen:
- Je kunt dankzij de stops makkelijk exact herhaalbare bewerkingen doen
- Veiliger dan een freestafel omdat je hand niet in de buurt van de freesbit komt (dit maakt het ook een stuk rustiger om mee te werken)
- Je kunt mallen/templates kopiëren
- Je kunt freesbits gebruiken die niet echt veilig te gebruiken zijn uit de losse hand (bijv. spiraalbits)
Constructie stevig en recht maken
Ik was eigenlijk een beetje sceptisch over hoe nauwkeurig recht ik alles zou kunnen maken, maar dit is uiteindelijk behoorlijk goed gelukt.
De bodem bestaat uit een karkas van MDF balkjes, kruislings over elkaar, met bovenop een berkenmultiplex plaat. Op de Y-as zit hier bijna geen speling in (gemeten met een meetklok vanaf de houder van de frees). Op de X-as zit er ongeveer een millimeter hoogteverschil tussen de achter en voorkant. Met wat nauwkeuriger gereedschap zou je dit vrijwel perfect vlak moeten kunnen krijgen (toen ik het maakte had ik alleen een Inca zaagtafeltje en een freestafel die letterlijk een plaat met een gat erin was).
Het grootste nadeel van mijn ontwerp is dat er een beetje speling zit in de houder van de frees. Als je op de voorkant leunt kantelt hij een klein beetje. Dit komt denk ik doordat de plaat waarmee hij vastzit aan de gantry (y-as) iets te dun en net wat speling heeft. Hier is ook een dikkere voor van OpenBuilds, maar omdat het tijdens het frezen zelf geen effect heeft als je niet te veel kracht zet, heb ik nog geen dikkere plaat gekocht.

Kosten laag houden, gebruik van bestaande onderdelen
Omdat ik niet echt een hoog budget had en het ook een soort prototype is heb ik geprobeerd bestaande onderdelen te gebruiken. Het beste voorbeeld hiervan is het mechanisme om de X-as vast te zetten en de daarbij horende FlipStop. Dit is een systeem dat je op BangGood en AliExpres kan vinden, en ik geloof dat een aantal andere mensen hier op het forum het ook gebruiken voor hun freestafels.

De onderdelen voor de Y-as (gantry) zijn van OpenBuilds, en worden ook gebruikt in de Ooznest CNC machines. De aluminium extrusie heb ik daar dan ook gekocht.
De X-as lineaire geleiders zijn een standaard maat, en heb ik via eBay gekocht. Ze waren niet duur, maar wel van goede kwaliteit. Bij slechte kwaliteit (niet gehard staal) beschadigen ze snel.
Hetzelfde geldt voor de kleine lineaire geleiders op de Z-as (hoogte). Deze zijn zo hard dat ik ze met mijn zagen niet doorgezaagd kreeg (ik heb geen haakse slijper). Vandaar de aparte uitsteeksels bovenaan

Mijn ontwerp gebruikt wat de Amerikanen een ‘plunge router’ noemen. Het grote voordeel hiervan is dat je snel en precies de hoogte van je bit kan instellen. Als je een traditionele spindel gebruikt moet je een andere methode bedenken om dit te doen. Ook heeft deze bovenfrees al mooie handvaten waarmee je de machine kunt bedienen en aan en uit zetten. Verder is hij ook wat krachtiger dan sommige kleinere spindels. En omdat ik deze frees al had hoefde ik geen extra geld uit te geven.
Verdere ontwikkeling en vergelijkbare machines
Mijn originele plan was om nog een nieuwe versie te maken met een boel verbeteringen ten opzichte van dit prototype, maar daar heb ik geen tijd voor helaas.
Een aantal potentiële verbeteringen en toevoegingen zijn:
- Een geïntegreerde meubelmakersbankschroef aan de voorkant zodat je makkelijk verticaal kan klemmen om bijv. pennen te frezen of finger joints/zwaluwstaarten.
- Elektrische motor voor de hoogteverstelling, dit kost niet veel en maakt het makkelijk om nauwkeurig de hoogte af te stellen. Het grootste voordeel hiervan is dat je dan ook een gewone spindle kunt gebruiken ipv, een grote bovenfrees met handvaten.
- Houder voor een traditionele spindel, zodat je je freesbitje kunt zien.
- Beter systeem om precies de positie van de templates/mallen af te stemmen met de positie van het werkstuk. Mijn ideaalbeeld was dat je deze machine net zo makkelijk zou kunnen gebruiken met mallen zoals bijvoorbeeld de PantoRouter of de Leigh Jigs. Dit kan wel (zie de Koreaanse machine), maar vereist nog behoorlijk wat werk om het beste systeem hiervoor te bedenken.
Video
Verder heb ik hieronder nog een video bijgevoegd van wat details van de machine. Als je wat beweging ziet in de video komt dat omdat hij nu op een kleine workmate staat, de constructie zelf is flink zwaar en geeft bijna niet mee.
Laatst bewerkt: