project met ronde vormen

Bremmerhoutwerk

Nieuw lid
30 mrt 2025
2
20
Schoonhoven
Na een tijdje te parasiteren op dit forum heb ik vanmiddag besloten om zelf een bijdrage te doen.

Korte achtergrond, begin dit jaar heb ik de sprong in het diepe gewaagd, mijn kantoorbaan opgezegd en voor mezelf begonnen als meubelmaker/interieurbouwer.
Sinds dien een aantal mooie projecten gemaakt, niet stil hoeven zitten, een mooie formaatzaag kunnen kopen, kortom, een prima eerste jaar om op terug te kijken!
Ik speur het forum regelmatig af voor inspiratie en natuurlijk het marktplein.
Aangezien ronde vormen vaak voor veel vragen zorgen wilde ik mijn laatste (lopende) project met jullie delen ter lering ende vermaeck.

Het project:
de hal van een middelbare school krijgt een volledige make-over, en daar horen enkele nieuwe "meubels" bij.
Middelbare school betekent koter-proof (lees hufterproof), alles moet in eerste plaats stevig zijn.

het project bestaat uit 4 pilaar ombouwen voorzien van statafels:
1761756778012.png
een lattenwand en twee banken:
1761756816365.png


De uitvoering:
1. Pilaarombouwen

de ombouwen worden om bestaande steunkolommen geplaatst. Deze kolommen zijn al betimmerd, maar omwille van de tijd gaan we hier omheen. Dit geeft het ontwerp ook een betere uitstraling, anders wordt de centrale "stam" wat ielig, naast de tafelbladen die een diameter van 1200 mm hebben. (de inspiratie voor de meubels was een boom).

De hoeken van de bestaande betimmering waren afgerond, en dit nemen we ook mee in ons ontwerp. Hiervoor hebben we hoekprofielen geselecteerd met een binnendiameter van 40 mm. Deze zijn online verkrijgbaar, ik heb ze via Iboma (LF groep) gekocht.

20251029_180032.jpg

Deze buigprofielen zijn helaas gemaakt van okoume, wat erg slecht kleurt bij het berken multiplex waar de rechte delen van gemaakt zijn. Daarom heb ik deze gefineerd met essen. Achteraf had ik dit beter met esdoorn kunnen doen, wat meer op het berken lijkt.

20251029_180037.jpg

De buigprofielen heb ik vervolgens m.b.v. lamello's (normale en tenso p-14 om-en-om) aan de rechte delen bevestigd. Hieronder een foto van de gefreesde lamello's, ongeveer 2x zoveel als dat ik normaal zou doen, maar opnieuw, middelbare school...


1761757597005.jpeg
https://photos.google.com/photo/AF1QipMHuw5pIFAbrO6qcFn0oNdjJce68u2_URn0-ndB

het resultaat:

20251018_182809.jpg

de betimmering als 2 helften geprefabt in de werkplaats, om deze vervolgens op locatie om de pilaren heen te monteren, om zo tijd op locatie te minimaliseren.
Eenmaal op locatie de pilaren in de high tack gezet:
20251020_154228.jpg
En vervolgens de betimmering eromheen geklemd.
20251020_132404.jpg

het eindresultaat:

20251023_130846.jpg

Tips (dingen die ik de volgende keer anders zou doen)
1. de hoekprofielen zijn niet erg maatvast. Zie hieronder de nominale maten. In mijn ervaring wijken vooral de 20 mm nogal eens af, +/- 2 mm.
1761760108436.png
2. Zoals eerder beschreven zou ik fineer wat dichter bij berken ligt kiezen voor de hoeken, of, beter nog, de hoeken en de middenstukken beide fineren na het verlijmen. Dit zal een rustiger eindresultaat geven met minder zichtbare naden.
 

Bremmerhoutwerk

Nieuw lid
30 mrt 2025
2
20
Schoonhoven
2. De slingerbank
Daar ik mij vooral even op de gebogen elementen wil focussen om dit verhaal nog een klein beetje kort te houden slaan we de details van de lattenwand even over.
De bank met slingerende vorm die ervoor staat is namelijk veel interessanter.

Mijn aanpak:
eerste heb ik een ontwerp gemaakt in fusion 360. De bank heeft een constante breedte, wat betekend dat de binnen- en buitenradius van de bochten hetzelfde middenpunt delen. dit is belangrijk voor de uitvoering!
vervolgens heb ik 2x3tjes "geplot" in de vorm van de bank. bij de bochten heb ik een gelijk aantal balkjes verdeeld over de binnen- en buitenradius, als vanzelf krijgen deze dan verschillende afstanden tussen de balkjes. Gebruik hierbij voldoende schroeven! het buigplex is erg slap, en tijdens het buigen voor vooral in de binnenradius flink aan de schroeven getrokken. Als je dan niet voldoende schroeven hebt gebruikt trek je de koppen gewoon door het buigplex heen!
1761762964462.png

vervolgens, met de laptop in de hand, de zijkanten voorzien van de balkjes volgens het ontwerp. de zijkanten zijn dus gemaakt van 3 mm dik buigplex. Let op de richting van de houtnerf. Zeker bij een kleine radius moet de houtnerf dwars op de buigrichting liggen!

1761763009916.jpeg

wanneer we deze zijkanten vervolgens aan elkaar verbinden ontstaat zo vanzelf de bocht:

1761763125522.png

om de zijkanten wat meer stevigheid te geven heb ik vervolgens nog twee lagen buigplex over de zijkanten verlijmd. Hiervoor heb ik contactlijm gebruikt. Ideaal is om de richting van de houtnerf om en om te leggen, echter is dit niet altijd mogelijk bij krappe bochten.

1761763154155.png





Tips (dingen die ik de volgende keer anders zou doen)
1. als je de twee zijkanten aan elkaar verbindt, werk dan vanuit de rechte stukken naar de bochten toe. Dit voorkomt een grote knik in je hout tijdens het werken, wat geheit voor scheuren of breken zorgt.

2. laat, als je meerdere lagen verlijmd zoals ik gedaan heb, bij de latere lagen minimaal 2 cm over aan de onder en bovenkant, zodat je deze later vlak kan frezen. Zeker als je werkt met contactlijm is vast vast, en is later veranderen van de richting onmogelijk!

3. als je met contactlijm werkt kan je, in plaats van deze eerst te laten drogen en dan te plakken, ook gelijk plakken. Dit geeft de mogelijkheid om hier en daar nog een klein beetje te schuiven als de platen al op elkaar zitten. Blijf wel in de buurt! zolang de lijm nog aan het afdampen is kunnen delen weer losraken, deze kan je dan eenvoudig weer vast drukken, maar hier moet geen nacht overheen.

4. je kan, als de vorm langer is dan 1 plaat, of bijvoorbeeld helemaal rond, een overgang in het midden van een bocht maken:
1761763275810.png
zorg er dan wel voor dat de volgende overgang ergens anders uit komt, dan is er in het eindresultaat niets van te zien:
1761763324083.png
4. zo'n rollertje (volgens mij ooit bij de hornbach gekocht) is goud waard:
1761763379774.png

Deze methode is lastig, en zeker voor zulke grote projecten, die je niet zomaar even opnieuw maakt, een tikkeltje spannend.
wellicht hebben jullie nog ideeën over hoe dit anders kan? In dat geval hoor ik het graag!

De banken zijn nog niet klaar. De volgende stap is deze van essen fineer voorzien, netjes vlak maken aan de onder- en bovenkant en vervolgens de bovenkant van HPL op maat maken en monteren. zodra ik dit heb gedaan zal ik nog wat foto's plaatsen van het eindresultaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.