project inbouwkast: mooiere deuren

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik moet een inbouwkast maken voor de berging. In de berging is het design niet zo belangrijk als in de keuken. Maar toch ook niet verwaarloosbaar.

De kast zal worden gemaakt van meubelpaneel. Werkt gemakkelijk.

Het dilemma: als ik frontdeuren maak met meubelpaneel is dat erg recht op recht en dus minder mooi.

De alternatieven die ik zie:
a) MDF. Dus, frezen + verven => veel werk pfff
b) Multiplex. Mooier, ook frezen & verven. Bijna evenveel werk.

Kent er iemand betere ideeën? Bv. kan je zo'n panelen ergens kopen op maat als niet-professional?

Verder nog vragen ivm multiplex: ik vind den mooi, maar de panelen die ik al gezien heb waren niet van meubelkwaliteit. Hoe kies je dit?
Kan je dan dikte 12mm pakken? De gaten die ik moet maken voor mijn "standaardscharnier" zijn denk ik al 13mm diep => speciale scharnieren nodig?

Alvast bedankt!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
optie a) of optie b), maar in olie zetten i.p.v. verven.

B.v. in de massa gekleurde MDF, of zwarte mdf (of gewone), of multiplex... Laagje rubio monocoat of vergelijkbaar product opsmeren, kwartier laten zitten, overschot afvegen & klaar.

Wat bedoel je met panelen kopen op maat? meubelpaneel, mdf, multiplex op maat kan bij de meeste houthandels. Paneeldeurtjes in standaardmaten kan soms ook (B.v. Gijsbrechts, Heist op Den Berg)

Multiplex in betere kwaliteit in de betere plaathandel... Den... Berk... Populier... is niet zo goedkoop... (In Leuvense waarschijnlijk bij Martens, Witon in Herk de Stad is zowat het Walhalla op vlak van plaatmateriaal, is wel groothandel, je mag zelf verzagen op de paneelzaag tot op transporteerbare maten). Reken voor een plaat berkenmultiplex in goede kwaliteit zonder opgestopte fouten prijs van > 125 euro. Met opgestopte fouten, even goede kwaliteit voor de rest minder dan de helft.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
je kunt het spul fineren, dat is heel makkelijk om zelf te doen, houtfineer heb je in vele soorten en kleuren.


een alternatief is het in de kunststofhoek zoeken, plakfolie bijv, of resopal, je kunt het dan zo gek maken als je zelf wilt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Twaalf mm is voor deuren te slap (nog afgezien van het feit dat je al signaleerde — de scharnierpotten passen niet). Ik heb in huis kastdeuren van ongeveer 220 x 50 cm, door een meubelmaker geleverd, en die zijn 18 mm tweezijdig (!) gefineerd MDF. Maar ik houd van glad, dus geen profielen of ander sierwerk. In elk geval zijn ze na 18 jaar nog prima.

Wil je wat gevariëerders, dan zou ik gaan voor shaker style — raamwerk van 18/19 mm dik hout (gaan die scharnieren wel!), met ingelaten panelen van MDF (9 of 12 mm kan dan prima). Fineer of afwerking is kwestie van smaak, geld en wat je er aan inzet voor over hebt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De grootste keuze in door-en-door gekleurd MDF (eigenlijk is het meer HDF) is Valchromat. Niet goedkoop, trouwens. Zie voor info:
https://www.ret-interieur.nl/materialen/valchromat/
Prijzen, diktes en maten:
https://www.pieterbaks.nl/gekleurd-mdf

Valchromat hoef je slechts licht af te schuren alvorens te coaten. YouTuber Olivier Verdier gebruikt tot zijn grote tevredenheid bijna altijd Rubio Monocoat:
https://youtu.be/dRAqxJMLCPg

Zwart MDF is redelijk goed verkrijgbaar. Standaard schijnt 305*150 te zijn, 19 mm dik. Ik heb net een flink stuk gebruikt voor een SysCart/montagetafel, maar dat heb ik geruild met een bevriende meubelmaker.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De zwarte is stukken goedkoper dan de fancy kleurtjes van Valchromat. Beide verkrijgbaar bij die Witon waarvan eerder sprake.

Schuren? Ja... de 'vegen' die er onlosmakelijk op zullen komen tijdens transport en bewerking moeten eraf, oppervlakte moet mooi egaal. Vlakschuurmachine of excenter met een fijne korrel voldoen ruimschoots.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik ga gebruik maken van een gele of oranje mdf, schuren en dan product zoals BRT aangaf.
Eens benieuwd wat deze kleur zal doen met de kamer.

Bedankt iedereen voor de feedback. De andere tips zijn zeer welkom voor volgende projecten
 

KlusjesmanHans

Nieuw lid
17 sep 2018
2
0
Kastdeuren

Ik moet een inbouwkast maken voor de berging. In de berging is het design niet zo belangrijk als in de keuken. Maar toch ook niet verwaarloosbaar.

De kast zal worden gemaakt van meubelpaneel. Werkt gemakkelijk.

Het dilemma: als ik frontdeuren maak met meubelpaneel is dat erg recht op recht en dus minder mooi.

De alternatieven die ik zie:
a) MDF. Dus, frezen + verven => veel werk pfff
b) Multiplex. Mooier, ook frezen & verven. Bijna evenveel werk.

Kent er iemand betere ideeën? Bv. kan je zo'n panelen ergens kopen op maat als niet-professional?

Verder nog vragen ivm multiplex: ik vind den mooi, maar de panelen die ik al gezien heb waren niet van meubelkwaliteit. Hoe kies je dit?
Kan je dan dikte 12mm pakken? De gaten die ik moet maken voor mijn "standaardscharnier" zijn denk ik al 13mm diep => speciale scharnieren nodig?

Alvast bedankt!

Mijn persoonlijke voorkeur zegt multiplex. Ook een stukje sterker dan MDF. Populieren multiplex is een mooi voorbeeld van een goedkope plaat. Mocht je op zoek zijn naar een veel mooiere en kwalitatievere plaat dan kom je uit bij bijvoorbeeld Berken.

Tonie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.