Project Fijnstoffilter

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
@Efvee Als je bekend bent met Arduino of ESP32 dan is het best te doen. Als je voor de PMS5003 gaat, dan zou je het beste een inschakeldrempel kunnen vaststellen en een uitdraai-tijd. De sensorwaarden kunnen wel wat fluctueren en je wilt niet dat het relais gaat klapperen.

In plaats van de drukmeter kun je ook een halfjaarlijks agenda-item opnemen in je agenda en dan het voorzetfilter even uitblazen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Die regelaar van @kiesvoorhout is prachtig maar voor zover ik kan zien een beetje over de top voor mijn simple behoeften en budget. Ik heb (bewust) geen WiFi of Lan in mijn schuurtje en geen behoefte aan grafieken.
Ik denk dus inderdaad aan een Arduino met een relais of een regelaar.

Een drukmeter op de kast tegen het plafond is mooi maar lastig uit te lezen. Qua drukbewaking denk ik aan het volgende: qua afmetingen: 100 Pascal is voor zover ik weet 10 cm waterkolom. Grote nauwkeurigheid is niet vereist dus kwantitatieve meting/inregelen kan met een doorzichtig slangetje, een glaasje water en een duimstok. Voor ja/nee test later werkt een balletje met wat ballast en een trechter op het slangetje. Trechter ondersteboven, balletje erop zodat hij de trechter afsluit. Als het balletje daarna uit zichzelf in de trechter blijft hangen is de verschildruk te hoog. Diameter van de trechter en/of ballast in het balletje variëren om het juiste uitvalpunt te vinden.
100 Pascal in 10 mm, een waterkolom aflezen op 0,1 mm wordt lastig.
Al kan dit wel een indicatie zijn.
Bij ca 20-30 Pascal toename moet het voorfilter worden schoongemaakt. dat is dus bij 2 a 3 mm waterkolom.

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.