project beuk met slaap

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Petje af, heel mooi gedaan! Die ingelegde stukjes noten: heb je die vakjes uitgefreesd (misschien met een mal), en dan de randen met de beitel? En hoe dik/diep? Groet, Jaap Bri

Die vakjes van ongeveer 4 mm diep zijn met de hand (beitel) uitgestoken
stukjes noten zijn er met iets meer hoogte ingelijmd en na drogen met de Japanse zaag vlakgemaakt met het oppervlak.
Daarna nog nageschuurd met de 125 mm excenter.
later ga ik nog met 320 naschuren met de hand om daarna te oliën.

Groet, Kor
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dank jullie allemaal voor de complimenten, ik krijg er een kleur van...
Jan, ik neem het kastje mee naar Zwolle 31 mei, kijken hoeveel opdrachtgevers ik binnen kan halen:)
maar je weet toch dat het hobby is, ik vind het veel te mooi zoiets te maken, echt commercieel zal het niet worden denk ik.

groeten, Kor
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Tof ! Gaaf ! Moooi !! Kan geen goede woorden vinden om het geheel te omschrijven. Hoe zitten de noten "pootjes"vast aan de kasten ? Is de kast een beetje te vervoeren ? (hint..hint)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wow, wat een prachtige kast Kor!!!
Was wel heel even bang dat het het zo'n Krenov kastje zou worden met die rare lange dunne poten, maar gelukkig zag ik met het naar onder scrollen dat je er nog een kastje onder heb gemaakt!!!
Mag van mij wel linea recta naar de ere galerij!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het verstek is op de cirkelzaag gezaagd, maar daarna passend gemaakt met futselplank en handschaaf.

Een beginnersvraag, wat moet ik me voorstellen bij het passend maken van verstekken met een futselplank en een handschaaf? Jouw verstekken zijn echt prachtig, vandaar...
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een futselplank is in dit forum meerdere malen beschreven.
Maar dit is mijn exemplaar:
Simpel met een 45 en 90 graden aanslag.
Omdat ik de cirkelzaag niet nauwkeurig genoeg vind, zaag ik iets overmaats ( +/- 1 mm)
OP de futselplank gaan de laatste 1/10 van mm's er gemakkelijk af en kun je de verbindingen zuiver pas maken.
Mits de plank goed is afgesteld, de schaaf zuiver haaks is en scherp!.
futsel-forum-1.jpg
futsel-forum-2.jpg
futsel-forum-3.jpg

De 45 graden aanslag kan ik met een papiertje/karton (zie pijl op de foto) nog lichtjes corrigeren.
Het op maat maken gaat deels op gevoel.
De eerste verbinding was bij mij ook niet meteen raak....
door 2 'gefutselde' delen te passen, kun je controleren op haaksheid.
Ik gebruik meestal het kleine Stanley schaafje van op de foto, deze ligt mij lekker in de hand en is zuiver haaks.
futsel-forum-4.jpg

Ik hoop, dat het zo wat duidelijker is.
Groet, Kor
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@kor : bedankt voor de heel duidelijke uitleg! Er staat nu ook nog zo'n klein schaafje op mijn verlangenlijst... zo blijft die maar groeien :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.