Project; Bed - 18mm MDF - Hoogglans wit - Buigwerk

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Oké dan ga ik de kopse kanten nog eens goed aanpakken.

Maar zie je duidelijk verschil met lakken van hoogglans of ik 1 of 2x grondverf heb aangebracht ?
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
de formido hier heeft het van allebastine kleur wit of grijs of automaterialenzaak zoals de brezan nadeel kleur licht goen werkt wel beter als die van allebastine
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Ik ga 2 lagen hoogglans lakken.

Motip heeft ook spuitplamuur inderdaad.

Ook heb ik wel eens mensen gezien die op de kopse kanten, blanke lak of houtlijm op smeren
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ah, ok. Ik ging er naar op zoek bij houthandels en dergelijke.

Met houtlijm heb ik het eens geprobeerd, maar vond het net echt bevredigend.
De lijm droogt zeer hard op, dus is moeilijker te schuren. Bovendien vormen er zich rolletjes, waardoor het ook lastig schuren is.
Plamuur vind ik tot nu toe het makkelijkst, maar ideeën zijn uiteraard welkom!

Groeten,
Steven
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Laatst heb ik dat met gewone latex gedaan. Schuren met 180 en daarna latex erop rollen trekt giga in het mdf, daarna schuren met 320 en een keer extra gronden. Resultaat is als de toplaag. Ik heb het wel afgelakt met watergedragen verf dus op terpentinebasis durf ik niet te zeggen of het werkt. Houtlijm ook wel eens gedaan maar dan schuur je je tot je een ons weegt. Bij mij op het werk gebruiken we altijd speciaal kantenband dat voor lakken geschikt of een 2 komponenten spuitplamuur rollen we erop.

Maar uit mijn ervaring is vooral het schuren belangrijk. Eerst goed schuren met 180 daarna zonder af te blazen of iets het middel erop rollen met een klein verfrollertje en daarna schuren met 320.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Kopse kanten zijn allemaal strak.

Ik heb ook een wagner hvlp w665 setje gekocht.
Lijkt me leuk om een keer uit te proberen.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Stefan,

Ik vind je constructie niet erg verstandig. Hout werkt en zelfs MDF werkt. Als je verschillende lagen tegen elkaar aan lijmt en deze gaat afwerken met hoogglans lak, lijkt het een mooi geheel. Het probleem is alleen dat er binnen een bepaalde tijd verschil in lagen MDF gaat zitten (een verschil tussen je buiggedeelte en de zijkanten van het voeteneind). Hoe strak je het ook maakt in het begin, je gaat dit hoe dan ook krijgen. In je hoogglans lak ga je dus strepen van je MDF zien (tiende van millimeters) en dat is zonde.

Als ik jou was had ik het buiggedeelte inclusieve de zijkanten met ronde kant nogmaals voorzien van 1 laag 4mm MDF of iets anders. Dan blijft je buitenkant altijd mooi strak.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Heb je ervaring daarmee ?

Ja:
- veel overspray omdat je de lak moet verdunnen om hem erdoor te krijgen.
- Gaat niet echt vooruit, met rol en borstel gaat het stukken sneller.

Je kan dit geenszins vergelijken met de spuitlakken en spuittoestellen die in de spuitcabines gebruikt worden.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb zo'n zelfde setje (tenminste als het die is met losse pomp).
Ik vind de resultaten die ik daarmee behaal behoorlijk goed. Tuurlijk is er met speciale spuitlak en een professionele spuit een beter resultaat te bereiken.
Spuiten met dit setje geeft in ieder geval een significante vooruitgang t.o.v. gewoon rollen.
Je moet het spuiten wel even onder de knie krijgen. Te dunne lagen geeft een beetje een bobbelig oppervlak en is vooral bij hoogglans lak minder mooi, maar te dik opzetten geeft zakkers (spuitlak is bij mijn weten daarom vaak twee componentenlak om het sneller te laten drogen ter voorkoming van zakkers).
De overspray is inderdaad wel een probleem. Afgelopen week weer een kast rood gespoten. De hele werkplaats zit eronder, terwijl ik met gordijnen wel een soort tent gecreëerd had.
De snelheid van werken is wel weer hoog. Je heb een kast zo gespoten en iets van drie lagen afwerk lak heb je eigenlijk altijd wel nodig. Dus je doorlooptijd t.o.v. de roller loopt niet op.
Het schoonmaken van kwasten/roller is ook meer werk dan het schoonmaken van de spuit (ik spuit gewoon een laagje terpentine weg op een doek en het apparaat is weer schoon van binnen).


Trouwens met het aflakken van buig MDF heb ik ook mindere ervaring. Er zijn veel lagen nodig om die ribbels niet te zien. Daarom gebruik ik tegenwoordig voor rondigen zogenaamde buigplaat. Daar ben ik meer tevreden over.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Oké, het nevelt dus wel als de pest ? :p

Op de filmpjes en bij de projectshow van hornbach viel dat wel mee namelijk haha
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Spuit was binnen, mwah leuk resultaat best goed eigenlijk, maar leuk als je een spuitcabine hebt, nevelt inderdaad als de *&)*{)(^(%^

Ik heb er ook zo'n grote set bij voor Latex, wilde thuis wat muren gaan doen, naja leuk als je op de bouw een muur moet doen, of een kamer zonder meubels, en vloerbedekking haha, Word gewoon gerold.

Leuk om uitgeprobeert te hebben, spuit is schoongemaakt en zit weer in de doos.

Welke roller kan ik het beste pakken om echt strak te lakken, met zo'n schuim rollertje krijg ik een klein sinnasappelhuidje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.