Profiel om kopse kanten af te sluiten.

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Beste,
Ik heb twee vraagjes ivm te gebruiken materiaal.

Weet iemand hoe de profielen (zie foto) om de kopse kanten van een houten luik of deur te beschermen juist noemt en waar deze eventueel te verkrijgen zijn?

De tweede foto is van een sluiting van een luik met bediening aan de binnenzijde, ik ben nu op zoek naar een gelijkaardig systeem maar met bediening aan de buitenzijde met beperkte zichtbaarheid van het bedieningselement aan de buitenzijde.

Alle info is welkom.
Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • IMG_1451.jpeg
    IMG_1451.jpeg
    84 KB · Weergaven: 85
  • IMG_1449.jpeg
    IMG_1449.jpeg
    108,8 KB · Weergaven: 86

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Volgens mij zijn dat gewoon aluminium T profieltje 40-20 of iets dergelijks

ik ben niet overtuigd van de gunstige werking als wat vocht onder komt blijft het in de groef staan
en bij het schilderen kom je er niet onder
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Zo te zien heb je het over een aluminium t randprofiel. Luiksluitingen zitten traditioneel aan de binnenkant. Als je ze van buiten wil kunnen sluiten, zal je naar een sluiting voor een set openslaande deuren moeten kijken. Bovenkant van luiken ging vroeger met lood.
 

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Volgens mij zijn dat gewoon aluminium T profieltje 40-20 of iets dergelijks

ik ben niet overtuigd van de gunstige werking als wat vocht onder komt blijft het in de groef staan
en bij het schilderen kom je er niet onder
Een gewoon T profiel is het echter niet, zijkanten zijn afgeschuind en het stuk in het hout is voorzien van een soort weerhaakjes.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Ostermann heeft de hele serie, je kan ze lief vragen of je als consument een lengte kan afnemen bij ze..


Ik vraag me, net als boertje, alleen af wat het écht doet.. Mijn inziens is goed in de lak zetten nuttiger, hier kan alleen maar vocht tussenkruipen en vooral blijven zitten.

Die luiksluitingen zitten altijd alleen vanuit binnen uit veiligheid; immers heeft een luik geen enkele toegevoegde waarde als hij vanuit buiten te openen is. Dan zijn het simpele houten gordijnen.. Kan je iets meer zeggen over de soort toepassing die je wil?
 
  • Leuk
Waarderingen: boeda

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Als de schuiframen vervangen zijn door naar buiten draaiende of vaste ramen, kan je de luiken niet meer van binnen uit vergrendelen.
 

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Ostermann heeft de hele serie, je kan ze lief vragen of je als consument een lengte kan afnemen bij ze..


Ik vraag me, net als boertje, alleen af wat het écht doet.. Mijn inziens is goed in de lak zetten nuttiger, hier kan alleen maar vocht tussenkruipen en vooral blijven zitten.

Die luiksluitingen zitten altijd alleen vanuit binnen uit veiligheid; immers heeft een luik geen enkele toegevoegde waarde als hij vanuit buiten te openen is. Dan zijn het simpele houten gordijnen.. Kan je iets meer zeggen over de soort toepassing die je wil?
Er worden voor een klant een aantal buitenkasten gemaakt, corpus in betoplex welke bekleed worden met teak planken, de klant wil eigenlijk geen beslag zien aan de buitenzijde. Om die reden dacht ik aan de luiksluiting die door een minimale toegang van buitenuit kan gemanipuleerd worden. De kasten moeten niet met een slot worden afgesloten maar moeten wel dicht blijven bij wind of storm, een magneetsluiting is dan niet voldoende denk ik. Het T profiel wil ik gebruiken op de kopse kant van de betonplex voor extra beschreming. Bedankt voor het meedenken.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Betonplex wordt vaak geseald met randensealer . Vaak gebruikt bij de bodem van aanhangers, dus in weer en wind moet het goed blijven.
als sluiting kogelsnappers? Beetje grote nemen die strak kan zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.